گروه خودرو- شرکت بوش آلمان به عنوان بزرگ‌ترین قطعه‌ساز دنیا سال گذشته 6/9درصد از فروش 7/32میلیارد دلاری خود را صرف تحقیق و توسعه (R & D) کرده، این در حالی است که قطعه‌سازان کشورمان در مقایسه با 20شرکت قطعه‌ساز برتر دنیا رقمی نزدیک به صفر درصد را به این امر اختصاص داده‌اند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو، یکی از دلائل رشد نیافتگی قطعه‌سازان کشورمان با وجود حضور فعال در بازارهای داخلی بی‌توجهی به بحثR & D است. شاید کمتر قطعه ساز داخلی R & D را الگوی مناسبی برای گسترش و رشد مجموعه خود قرار داده باشد، حال آنکه شرکت بوش طی سال ۲۰۰۵ میلادی رقمی بیش از ۱/۳میلیارد دلار از فروش خود را به این امر اختصاص داده است.
اما طبق آخرین آمارهای منتشره در خصوص 20شرکت برتر قطعه‌ساز دنیا شرکت بوش آلمان (Robert Bosch) در بودجه تحقیق و توسعه طی سال 2005، 7/6درصد رشد نسبت به سال 2004 داشته است.
پس از بوش، شرکت دلفی آمریکا (Delphi) به عنوان دومین قطعه‌ساز بزرگ دنیا در سال گذشته میلادی ۹/۲۶میلیارد دلار فروش داشت و ۳/۷درصد از این مبلغ را به R & D اختصاص داده که نسبت به سال ۲۰۰۴ رشدی برابر ۶درصد داشته است.
شرکت جانسون کنترل آمریکا (Johnson Controls) که با فروشی معادل 5/26میلیارد دلار سومین شرکت قطعه‌ساز دنیا به شمار می‌آید با اختصاص 3درصد از فروش خود به (R & D) نسبت به سال گذشته 7/11درصد رشد داشته است.
پس از این شرکت آمریکایی، دنسو ژاپن (Denso) در رتبه چهارم قطعه‌سازان دنیا قرار گرفته است که فروش این شرکت در سال ۲۰۰۵، ۱/۲۶میلیارد دلار بوده است و ۸درصد از این میزان فروش را به R&D اختصاص داده و نسبت به سال ۲۰۰۴ رشدی معادل ۳/۹درصد را در اختیار خود قرار داده است.
پنجمین شرکت بزرگ قطعه‌ساز دنیا بریجستون ژاپن (Bridgestone) است که در زمینه ساخت لاستیک فعالیت می‌کند و در سال 2005 فروشی برابر 5/24میلیارد دلار داشته است.
بریجستون از این مبلغ ۳درصد را به تحقیق و توسعه اختصاص داده که نسبت به سال ۲۰۰۴ ، ۶/۹درصد رشد داشته است.
مگنا کانادا (magna) ششمین قطعه‌ساز دنیاست که فروشی معادل 8/22میلیارد دلار را در این سال از آن خود کرده و 7درصد این میزان فروش را به R&D اختصاص داده که نسبت به سال قبل 4/10درصد رشد را به‌همراه داشته است.
هفتمین و هشتمین قطعه‌سازان دنیا نیز تولیدکنندگان لاستیک هستند.
شرکت‌های لاستیک‌سازی گودیر (Good year) آمریکا و میشیلن (Michelin) فرانسه به‌ترتیب در رتبه‌های هفتم و هشتم قطعه‌سازان دنیا قرار گرفته‌اند.
گودیر در سال ۲۰۰۵ ، رقمی معادل ۷/۱۹میلیارد دلار فروش داشته و ۹/۱درصد از این میزان فروش را به R&D اختصاص داده است و در مقایسه با سال ۲۰۰۴ ، ۵/۷درصد رشد را نشان می‌دهد. میشیلن نیز ۴/۱۹میلیارد دلار فروش داشته که ۶/۳درصد از فروش خود را به R&D اختصاص داده و نسبت به سال ۲۰۰۴ ، ۷/۳درصد رشد داشته است.
شرکت زیمنس آلمان با زیرمجموعه‌هایی همچون VDO و OSram دیگر شرکت آلمانی تامین‌کننده قطعات خودرو است که رتبه نهم را در بین قطعه‌سازان دنیا به خود اختصاص داده است. این شرکت در سال گذشته میلادی 7/17میلیارد دلار فروش داشته که 5/9درصد از این مبلغ را به R&D اختصاص داده است. رشد 8/9درصدی بودجه تحقیق و توسعه حاصل این سرمایه‌گذاری است.
شرکت لیر(Lear) آمریکا با ۱/۱۷میلیارد دلار فروش دهمین قطعه‌ساز برتر دنیا است. این شرکت در سال ۲۰۰۵، ۲/۱درصد از مبلغ فروش حود را به R&D اختصاص داد که نسبت به سال گذشته ۸/۰درصد رشد نشان می‌دهد.
یازدهمین شرکت تولیدکننده قــطـعات آیــسیــن سیــکی (Aisin Seiki) ژاپن است که در سال گذشته 17میلیارد دلار فروش داشته است. این شرکت 5/4درصد از فروش خود را به R&D اختصاص داده که نسبت به سال 2004، 7/19درصد رشد داشته است.
ویستئون آمریکا(Visteon) با ۱۷میلیارد دلار فروش در سال گذشته دوازدهمین شرکت بزرگ قطعه‌ساز در دنیا است و از این میزان ۷/۴درصد به R&D اختصاص داده است که نسبت به سال ۲۰۰۴، ۹درصد رشد را نشان می‌دهد.
کانتیننشال (Continental) آمریکا سیزدهمین قطعه‌ساز برتر دنیا است. این شرکت آمریکایی طی سال گذشته میلادی 7/13میلیارد دلار فروش داشته است و از این مبلغ 3/4درصد را به R & D اختصاص داد که نسبت به سال 2004، 3/4درصد رشد داشته است.
شرکت فورسیا فرانسه (Faurecia)، با فروشی معادل ۷/۱۳میلیارد دلار در رتبه چهاردهم قطعه‌سازان برتر دنیا قرار گرفته است. این شرکت ۷/۵درصد از فروش خود را به R & D اختصاص داده که نسبت به سال گذشته ۵/۲درصد رشد نشان می‌دهد.
گروه ZF آلمان (ZF Group) با فروش 4/13میلیارد دلاری خود در سال 2005، در رتبه پانزدهم تولید قطعه در دنیا قرار گرفته است. این شرکت 6درصد از فروش خود را در سال 2005 به R & D اختصاص داده که نسبت به سال گذشته 1/8درصد رشد داشته است.