انتشار حتمی گزارش نهایی تحقیق و تفحص از صنعت خودرو تا پایان آذر

علیرضا بهداد- حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، یکی از ۱۵ عضو هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودروی کشور است که در کمیته استراتژی، کیفیت و خدمات پس از فروش این هیات فعالیت می‌کند. از آنجا که هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو پس از ۵/۱ سال فعالیت هنوز گزارش نهایی خود را آماده نکرده است و اعضای این هیات در هر گفت‌وگویی با رسانه‌ها تاریخ تحویل این گزارش را طی ماه‌های مختلف تمدید کرده‌اند، این شبهه در افکار عمومی به وجود آمده است که این طرح شاید طرحی تشریفاتی باشد.

فولادگر در یک بعدازظهر سرد پاییزی در ساختمان بهارستان میزبان خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» است تا در‌خصوص طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودروی کشور به گفت‌وگو بپردازد. متنی که در پی می‌آید حاصل این دیدار است.

مجلس ششم در آخرین روزهای کاری خود گزارشی تحت عنوان تحقیق و تفحص از صنعت خودروی کشور در صحن علنی ارائه کرد، اما پس از روی کار آمدن مجلس هفتم این بحث به پیشنهاد سعید ابوطالب، نماینده مردم تهران، به صحن علنی مجلس هفتم دوباره پیشنهاد شد و رای هم آورد. چرا دوباره به تحقیق و تفحص روی آوردید؟

آقای ابوطالب ابتدا در کمیسیون صنایع و معادن این پیشنهاد را ارائه کردند اما پیشنهاد ایشان در کمیسیون رای نیاورد که با مطرح شدن در صحن علنی این پیشنهاد مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت. پس از این مصوبه ۱۱ نفر از اعضای کمیسیون صنایع‌و‌معادن و ۴ نفر دیگر به طور داوطلبانه از کمیسیون‌های انرژی، اقتصادی، بهداشت و درمان و کشاورزی هیات ۱۵ نفره را تشکیل دادند اما خود آقای ابوطالب که پیشنهاددهنده طرح بودند وارد این قضیه نشدند و کنار کشیدند.

آقای ابوطالب ابتدا پیشنهادش را به کمیسیون آورد، اما اعضای کمیسیون با استناد به این نکته که تحقیق و تفحص را مجلس ششم انجام داده است، پیشنهاد وی را مورد تصویب قرار ندادند اما بعدها با حمایت برخی از اعضای موافق کمیسیون سرانجام طرح در صحن علنی به تصویب رسید.

هیات جدید، با مطالعه گزارش نهایی طرح تحقیق و تفحص مجلس ششم متوجه شد که در این گزارش برخی موضوعات مورد بررسی قرار نگرفته است و در واقع مجلس ششم تنها سه بخش قیمت تمام شده، خدمات پس از فروش و تا حدودی کیفیت را مورد بررسی قرار داده بود، این در حالی است که در هیات جدید علاوه بر این سه موضوع، پنج موضوع دیگر همچون قراردادها، فعالیت‌های جنبی اقتصادی، ساختار سازمانی،‌ نظام پرداخت‌ها و استراتژی مورد بررسی قرار گیرد.

تکلیف گزارش مجلس ششم چه می‌شود؟

با توجه به اینکه در هیات جدید سه کمیته مجزا تشکیل شده و افراد جدیدی نیز در این هیات قرار گرفته‌اند، بنابراین کار تحقیق و تفحص از ابتدا شروع شده است که گزارش مجلس ششم در این راستا می‌تواند منبع بسیار خوبی باشد.

ترکیب تخصص‌ها در هیات جدید به چه شکلی است؟

بیشتر اعضای این هیات یا در رشته‌های فنی تحصیل کرده‌اند یا افرادی هستند که سابقه کار مدیریتی را دارند که با توجه به این ترکیب، هیات می‌تواند گزارش‌ها را بهتر درک کند.

البته در مواقعی که نیاز به حضور کارشناس بود، با استخدام کارشناسان خبره از بیرون این نیاز رفع شده است.

با توجه به اینکه گزارش نهایی طرح دیر اعلام شده، شبهاتی درخصوص سیاسی بودن یا تشریفاتی بدون این طرح برای افکار عمومی به وجود آمده است. چنین شبهاتی چقدر به واقعیت نزدیک است؟

اگر قرار بود کاری سیاسی انجام دهیم پس باید با روی کارآمدن دولت جدید پرونده طرح نیز بسته می‌شد، اما دیدید که این کار جدی‌تر از گذشته دنبال شد، قبول داریم که ارائه گزارش نهایی با تاخیر زیادی روبه‌رو بوده است و بابت این مساله از مردم عذرخواهی می‌کنم ولی با توجه به اینکه گزارش کمیته‌ها نهایی شده است اکنون می‌توان به‌طور قطع گفت که گزارش نهایی تا پایان آذر ماه آماده خواهد شد و طی مدت باقیمانده گزارش کمیته‌ها در هیات مطرح می‌شود تا به تصویب هیات برسد.

در مورد تشریفاتی بودن طرح چه می‌گویید؟

نمایندگان مجلس با توجه به وظیفه قانونی و شرعی‌شان این کار را انجام داده‌اند تا به عنوان یک دوست منتقد وضعیت صنعت خودروسازی کشور را بررسی کنند، به همین خاطر کلیه مراحل این طرح تنها به آمار، اطلاعات و گزارش‌های عملکرد خودروسازان بسنده نشده است بلکه طی یک فراخوان نظر مردم هم جمع‌آوری شده تا اطلاعات بیشتری در این خصوص در اختیار هیات قرار بگیرد. همچنین در دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو کارشناسان طرح حضور دارند تا از نزدیک با خودروسازان در ارتباط باشند و وضعیت این دو شرکت را بررسی کنند. پس قصد انجام یک کار تشریفاتی نیست، بلکه قصد این است که با انجام این طرح مسائل، مشکلات و نقایص صنعت خودروی کشور شناسایی شده برای رفع آنها اقدامات لازم انجام شود.

گفتید که از مردم هم نظرخواهی کرده‌اید. مردم چه نظراتی در خصوص صنعت خودروی کشور داشته‌اند؟

مردم بیشتر از کیفیت، خدمات پس از فروش و تاخیرهای تحویل خودروهای ثبت‌نامی گلایه داشته‌اند که با جمع‌آوری نظرات آنها توانسته‌ایم راحت‌تر روی موارد مورد گلایه‌شان کار کنیم.

برخورد خودروسازها با هیات تحقیق و تفحص چگونه بوده است؟

همکاری خودروسازها نسبتا خوب بوده است البته در برخی بخش‌ها مانند موارد مالی و قراردادها اطلاعات کافی را ارائه نکرده‌اند و با سماجت فراوان، اطلاعات مورد نیاز گرفته شده است که این موضوع کاملا طبیعی است چرا که هر مدیری از عملکرد خودش دفاع می‌کند.

پس از ۵/۱سال کار تحقیق و تفحص به چه مواردی دست یافته‌اید؟

می‌توان گفت که هم قطعه‌سازها و هم خودروسازها در خصوص کیفیت، تقصیرهایی داشته‌اند چرا که صنعت خودرو کشور از لحاظ کمی روبه رشد بوده است اما از لحاظ کیفی به نسبت کمی رشد نکرده است.

از طرفی هم فعالیت‌های اقتصادی جنبی خودروسازان باعث به وجود آمدن شرکت‌‌هایی با هیات‌مدیره مجزا شده که هر کدام از این شرکت‌ها هزینه‌های زیادی را بر دوش خودروسازان گذاشته است. بنابراین هزینه‌های اضافی در شرکت‌های خودروسازی باعث شده که قیمت تمام شده خودروهای ساخت داخل را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

گفتید که تا آخر آذرماه گزارش نهایی طرح آماده می‌شود. حال سوال اینجا است که این گزارش چه کمکی به صنعت خودروی کشور می‌کند؟

در صنعت خودروی کشور مانند سایر صنایع دیگر، سودآوری و مسایل اقتصادی هدف اول است اما بحثی همچون کیفیت در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد این در حالی است که نیاز این صنعت هم اکنون ارتقای کیفیت است و باید این مساله در اولویت اول قرار گیرد.

انتشار گزارش نهایی طرح علاوه بر روشن کردن برخی شبهات در خصوص این صنعت باعث شناسایی نواقص خواهد شد تا مدیران کشور راه‌حلی را برای رفع مشکلات این صنعت شبه‌دولتی مدنظر خود قرار دهند.

البته طولانی‌شدن ارائه گزارش از طرفی هم باعث شده تا نوعی ثبات در قیمت خودروهای ساخت داخل به وجود آید. همچنین تصویب یک فوریت قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو نیز موضوعی بود که از دل این طرح بیرون آمده است.