علیرضا بهداد- نخستین موتور پایه ‌گازسوز جهان که به «موتور ملی» موسوم است تا چند ماه آینده قرار است به تولید انبوه برسد. اما به همراه داشتن واژه «ملی» برای این موتور بحث‌هایی را طی چند روز گذشته در پی داشته است. چرا که عده‌ای معتقدند به‌دلیل اینکه این موتور به دست آلمانی‌ها طراحی شده است بنابراین وجه ملی ندارد اما به خاطر تامین هزینه‌های طراحی و تولید آن از منابع ملی مالکیت آن، از آن ایرانیان است. همچنین هزینه طراحی تولید این موتور نیز مورد انتقاد برخی از کارشناسان قرار گرفته است. منوچهر منطقی، مدیرعامل ایران‌خودرو، در پاسخ به سوال خبرنگار ما که با توجه به اینکه این موتور توسط آلمانی‌ها طراحی شده است، چرا اصرار بر به کاربردن کلمه ملی است؟ می‌گوید: امروزه خودروسازان بزرگ دنیا دیگر برای تولیدهای خود از توان صددرصد داخلی استفاده نمی‌کنند بلکه با استفاده از شبکه‌های طراحی و تحقیقاتی مختلف در سطح دنیا نیازهای خود را تامین می‌کنند، بنابراین هنر خودروساز وقتی مشخص می‌شود که بتوانند با استفاده از این شبکه‌ها سفارش‌های خود را برآورده کند که بحث موتور ملی نیز همین‌گونه است. به عنوان مثال مرکزی که موتورملی را برای ایران طراحی کرده است برای شرکت پژو هم کارهای مشابهی انجام می‌دهد. پس برای طراحی موتور ملی روشی را پیش گرفته‌ایم که سایر خودروسازان دنیا از آن تبعیت می‌کنند.

وی با بیان این نکته که اصراری در به کاربردن واژه‌ «ملی» برای این موتور نیست، می‌افزاید: چون این موتور برای نخستین بار توسط ایران سفارش و ساخته شد و در کشور عرضه می‌شود به کار بردن نام مقدس «ملی» موردی ندارد. چرا که در پرونده ۴۰ساله صنعت خودروی ایران طراحی و تولید این موتور یک نوآوری به حساب می‌آید و بهتر است مانند خودروی سمند از بقیه تولیدات متمایز شود. منطقی در رابطه با هزینه ۵۰۰میلیارد تومانی طراحی و تولید این موتور می‌گوید: با ۵۰۰میلیارد تومان می‌توان ۱۰موتور ساخت.

وقتی خبرنگار ما از وی میزان هزینه تولید این موتور را پرسید وی پاسخ داد، همان ۵۰۰میلیارد تومان را که گفتید بر ۱۰ تقسیم کنید تا هزینه موتور ملی را به دست آورید. بنابر گفته منطقی هزینه موتور ملی ۵۰میلیارد تومان است نه ۵۰۰میلیارد تومان.