قطعه‌سازان در انتظار تصمیمات جدید

مژگان میرزایی- بدهی خودروسازها به قطعه‌سازان که منجر به لطمات جبران‌ناپذیری به صنعت قطعه‌سازی کشورمان شده در حالی به دفتر رییس جمهوری جهت حل و فصل ارجاع یافته، که مشکل نقدینگی طی چند سال گذشته این صنعت را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده است. محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری نیز اگرچه در راستای طرح «برطرف کردن موانع تولید» از مجری این طرح محمد جهرمی وزیر کار فعلی برای حل مشکل قطعه‌سازان مدد خواسته اما با پیگیری جهرمی و تهیه نامه‌ای مبنی بر اختصاص مبلغ یک هزار و ۱۳۵میلیارد تومان به قطعه‌سازان هنوز موافقت نکرده است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در صورتی که وام یک هزار و ۱۳۵میلیارد تومانی به شرکت‌های تامین‌کننده قطعات خودرو از جمله ساپکو، سازه‌گستر و مگاموتور اختصاص یابد، مشکل نقدینگی این واحدها به طور حتم برطرف خواهد شد.

اما در صورتی که با اعطای این وام به قطعه‌سازان موافقت نشود تیراژ تولید قطعه به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد که این امر صنعت خودروسازی کشور را دچار مشکل خواهد کرد.

دبیر انجمن سازندگان قطعه خودرو میزان قطعه تولید شده برای خودرو در سال گذشته را معادل یک‌میلیون و ۱۴هزار دستگاه عنوان و اعلام کرد که برای امسال بیش از یک‌میلیون و ۱۰۰هزار دستگاه خودرو قطعه تولید خواهد شد که این امر با وجود مشکلات به وجود آمده محقق نخواهد شد.

نجفی، منشی دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو در‌خصوص دلایل مشکلات قطعه‌سازان به خبرنگار ما گفت: مشکل اصلی این است که بانک‌ها طبق قوانین کشوری فقط می‌توانند ۲۰درصد سرمایه خود را در اختیار یک شرکت قرار دهند و این در صورتی است که اگر کل سرمایه بانکی کشور با هم جمع شوند رقمی معادل ۹هزار میلیارد تومان به دست خواهد آمد که ۲۰درصد این رقم هزار و ۸۰۰میلیارد تومان خواهد شد که این رقم جوابگوی مشکلات به وجود آمده در بخش صنعت نخواهد بود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این است که بانک‌ها در صورت پرداخت وام به شرکت‌های اصلی به زیرمجموعه شرکت‌ها وام نمی‌دهند. به طور مثال در صورت پرداخت وام به شرکت ایران‌خودرو به زیرمجموعه‌های این شرکت که قطعه‌سازان هستند وام تعلق نمی‌گیرد و به دلیل اینکه ایران‌خودرو برای تامین زیرمجموعه‌های خود منبعی ندارد این موضوع موجب می‌شود که مطالبات قطعه‌سازان با مشکل مواجه شود.نجفی منش در مورد تبعات مشکلات قطعه‌سازان گفت: ‌در صورتی که مشکلات قطعه‌سازان برطرف نشود توان خودروسازان کشور ضعیف خواهد شد و این مساله دیگر صنایع کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی در‌خصوص اقدامات صورت گرفته برای برطرف کردن این مشکل عنوان کرد: قطعه‌سازان برای حل مشکل نقدینگی خود با اعلام نیاز به وزیر کار و امور اجتماعی خواستار اختصاص وام یک‌هزار و ۱۳۵میلیارد تومانی از سوی هیات دولت به قطعه‌سازان شدند.

وی ادامه داد: در صورتی که دولت با اختصاص این وام به سه شرکت ساپکو، سازه‌گستر و مگاموتور موافقت کند، این سه شرکت نیز متعهد شده‌اند که در مدت ۱۵روز مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنند. در رابطه با مشکلات قطعه‌سازان بهرام شهریاری عضو انجمن سازندگان قطعات خودرو نیز گفت: به رغم تمام دستورات رییس‌جمهور مبنی بر حمایت از صنعت داخلی بانک‌ها به خودروسازی‌ها و قطعه‌سازان وام نمی‌دهند که این موضوع موجب به وجود آمدن مشکل نقدینگی برای این دو صنعت شده است.

شهریاری در مورد اقدامات صورت گرفته برای برطرف‌کردن مشکلات قطعه‌سازان عنوان کرد: بحثی مطرح شده با عنوان برطرف‌کردن موانع تولید که رییس‌جمهور مسوولیت آن را به وزیر کار و امور اجتماعی سپرده است، به همین منظور نیز جلساتی برگزار و قرار شد که مبلغی به عنوان وام در اختیار ساپکو، سازه‌گستر و مگاموتور قرار گیرد که آنها بتوانند به این وسیله مطالبات قطعه‌سازان را بپردازند که هنوز این اتفاق صورت نگرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: به خاطر مشکل نقدینگی که قطعه‌سازان دارند مواد اولیه آنها در گمرک مانده و بانک هم به آنها وام نمی‌دهد تا بتوانند کالای خود را ترخیص کنند، به همین دلیل حجم تولید قطعه‌سازان کاهش پیدا کرده که باید هر چه سریع‌تر این مشکل برطرف شود تا چرخه تولید به حالت سابق خود بازگردد.

ساسان قربانی یکی دیگر از اعضای انجمن سازندگان قطعات خودرو در مورد اثرات مشکلات نقدینگی قطعه‌سازان گفت: کمبود نقدینگی موجب می‌شود که قطعه‌سازان نتوانند مواد اولیه موردنیاز خود را تامین کنند و این موضوع قطعه‌سازان را از نظر عملیاتی و برنامه تولید عقب نگه می‌دارد. وی در ادامه تصریح کرد: مشکل نقدینگی قطعه‌سازان به صورت جدی از سوی وزارت صنایع و رییس‌جمهور در حال پیگیری است تا این مشکل هر چه سریع‌تر برطرف شود. قربانی مشکل مالی ایران‌خودرو را نسبت به سایر شرکت‌ها بیشتر دانست و افزود: طبیعتا تیراژ بالا مشکلات نقدینگی به وجود می‌آورد. شرکت ایران‌خودرو در حال حاضر بیشترین مشکل را دارد و قطعه‌سازان زیرمجموعه این شرکت با مشکل نقدینگی بسیاری روبه‌رو هستند.