متقاضیان دریافت بهای خودروهای فرسوده یک ماه دیگر صبر کنند

مژگان میرزایی- سیدرضا فاطمی، دبیر طرح نوسازی خودروهای فرسوده از ابتدای شکل‌گیری این ستاد در وزارت کشور نشست‌ها و کنفرانس‌های خبری زیادی برگزار کرده، این در حالی است که تا به امروز حتی یک خودروی فرسوده از رده خارج نشده است. نشست‌های خبری در وزارت کشور لااقل این حسن را دارد که هر دفعه خبر یا موضوع جدیدی مطرح و یا وعده‌های معوقه بار دیگر تاریخ یک ماهه می‌خورد.

همچنان که در نشست روز گذشته نیز بلاتکلیفی متقاضیانی که خواستار دریافت نقدی مبلغ یک میلیون و ۶۵۰هزار تومان بهای خودروی فرسوده بودند، یک ماه دیگر تمدید شد.

دبیر طرح نوسازی خودروهای فرسوده روز گذشته اعلام کرد که مساله متقاضیانی که خواستار دریافت نقدی مبلغ یک میلیون و ۶۵۰هزار تومان بهای خودروی فرسوده هستند تا یک ماه آینده مشخص می‌شود.

وی دلیل این تاخیر را انتظار برای شکل‌گیری مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده خواند.

فاطمی همچنین در این نشست خبری پس از گذشت تقریبا ۷ ماه و نیم از سال از همایشی سخن گفت که قرار است در آن عوامل اجرایی شامل نمایندگان شرکت‌های سایپا، ایران‌خودرو، بانک‌ها و مراکز اسقاط در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و استان اصفهان طی هفته آینده توجیه شوند.

اما این که در برخی از شهرهایی که فاقد جایگاه CNG است الزام به جایگزینی خودروی فرسوده با خودروی دوگانه سوز لغو می‌شود نیز دیگر خبر فاطمی در نشست روز گذشته بود، این در حالی است که طبق تبصره ۱۳ قانون بودجه کشور تمامی خودروهای تحویلی به مالکان خودروهای فرسوده بایستی دوگانه سوز باشند.

فاطمی همچنین تعداد تاکسی‌های فرسوده را ۳۲هزار دستگاه عنوان کرد و گفت: از این تعداد تاکنون ۲۰هزار متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند که از این ۲۰هزار دستگاه ۱۷هزار دستگاه وارد فرایند جایگزینی شده‌اند و در حال طی کردن مراحل برای دریافت تاکسی نو هستند.

فاطمی در خصوص متقاضیان سال قبل که هنوز خودروی نوی خود را تحویل نگرفته‌اند اظهار داشت: ۱۶هزار متقاضی از سال گذشته باقی مانده‌اند که هنوز خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند که از این تعداد چهارهزار و ۸۵۴ نفر متقاضی دریافت خودرو از سایپا و یازده هزار و ۲۰۰ نفر متقاضی دریافت خودرو از ایران‌خودرو بوده‌اند.

شرکت سایپا از شنبه گذشته اقدام به معرفی متقاضیان به بانک کرده و ایران‌خودرو نیز کار لیزینگ‌های خود را شروع کرده است.

وی در ادامه افزود: تعویض وانت‌های سواری که قرار بود از ابتدای آبان ماه آغاز شود که این زمان به‌دلیل عدم هماهنگی ایران‌خودرو با تاخیر، از ۶ آبان‌ماه شروع شد و شرکت سایپا نیز ۲ روز تاخیر کار تعویض وانت‌های فرسوده را آغاز کرده است.

فاطمی در خصوص تعداد ثبت‌نامی ایران‌خودرو و سایپا افزود: در شرکت سایپا مجموعا ۸۵هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۷هزار و ۵۰۰نفر متقاضی خودروی نیسان و ۷۷هزار و ۲۴۶نفر نیز متقاضی پراید هستند و ایران‌خودرو نیز ۲۲۰هزار متقاضی داشته که این رقم بیش از ظرفیت در نظر گرفته شده بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: اولویت‌ها بایستی توسط دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو اعلام شود که ایران‌خودرو این کار را انجام داده، اما اولویت‌بندی اعلام شده نظر ما را جلب نکرده و شرکت سایپا نیز هنوز اولویت‌های خود را اعلام نکرده است.

فاطمی در مورد زمان معرفی متقاضیان به بانک گفت: متقاضیانی که سال گذشته وارد فرآیند تعویض خودرو شده‌اند به بانک‌ها معرفی و مابقی نیز تا آخر بهمن‌ماه به بانک معرفی می‌شوند.

وی تعداد مراکز اسقاط موردنیاز کشور را ۵۵مرکز عنوان کرد و افزود: در داخل کشور ما به ۵۵ مرکز اسقاط خودرو نیاز داریم که در‌حال‌حاضر نیمی از این تعداد فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. تاکنون بیش از ۱۰۰متقاضی برای تاسیس مرکز اسقاط خودرو مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۵۵واحد شرایط احداث مرکز اسقاط خودرو را داشته‌اند.

فاطمی در خصوص مراحل کاری که در وزارت کشور برای خروج خودرو‌های فرسوده انجام می‌شود، گفت: فعالیت‌های ما به چند دسته تقسیم می‌شود. در مرحله اول کار ما نظارت به مراکز است و پس از آن ما کار آماده‌سازی عوامل را انجام می‌دهیم و برای توجیه مسوولان در شهر‌های مختلف اقدام به گذاشتن همایش‌های مختلف کردیم و به همین منظور این هفته همایشی در مشهد و هفته آینده نیز این همایش در اصفهان برگزار خواهد شد.

وی در مورد کمبود مخزن گاز برای گازسوز کردن تمام خودرو‌های جایگزین اظهار داشت در شهر‌هایی که جایگاه CNG ندارند نیازی نیست خودرو‌ی آنها گازسوز شود و خودروساز‌ها هم متعهد هستند که تعدادی از خودرو‌ها را با مخزن و تعدادی دیگر را نیز بدون مخزن واگذار کنند که این تعداد خودرو باید تا آخر سال گازسوز و مخزن مابقی نیز باید تا آخر سال آینده نصب شود.

وی در ادامه افزود: تا ۸ ماه قبل ما مشکل کمبود مخزن داشتیم که این مشکل در‌حال‌حاضر برطرف شده است.

مجری طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در مورد تاکسی‌های جایگزین عنوان کرد: متقاضیان تاکسی‌های نو می‌توانند دو تاکسی سمند EL و پراید را انتخاب کنند که برای سمند EL که قیمت آن ۹میلیون و ۴۰۰هزار تومان تعیین شده متقاضی فقط باید مبلغ یک میلیون و سیصد هزار تومان مابه‌التفاوت بپردازد و در مورد پراید نیازی به پرداخت مابه‌التفاوت نیست.

فاطمی در خصوص نواقصی که در طول کار با آن برخورد کرده‌اند گفت: پلاک موقت خودروها، رنگ و وامی که قرار است از بانک ملت دریافت کنند از جمله مشکلاتی بوده که در ابتدای طرح به وجود آمد، ولی این مشکلات کم‌کم برطرف شد.

وی در ادامه تصریح کرد: مشکلی که ما در طول طرح داشتیم مشکلی بود که متقاضیان به وجود می‌آوردند و ما برای برطرف کردن این مشکل عنوان کردیم که هر متقاضی فقط دو روز از زمان ابلاغ می‌تواند برای انجام کارهای قانونی مراجعه کند و اگر از زمان ابلاغ بگذرد باید تمام کارها را از ابتدا انجام دهد.

فاطمی زمان برای انجام کل فرآیند را ۳۰ روز عنوان کرد و افزود: کار تعویض خودرو یک فرایند ۳۰ روزه است که فقط در مرحله ۳ و ۴ یک توقف چند روزه دارد و آن هم به این منظور در نظر گرفته شده که چون خودروساز‌ها فقط ۱۵ روز فرصت دارند که خودروی نو را تحویل بدهند، اگر در این مدت آماده تحویل نبودند متقاضی را با فاصله چند روز به مرکز اسقاط معرفی می‌کنند و به این طریق خود را برای تحویل خودروی نو، آماده می‌کنند.

در ادامه این برنامه خبری محسن داداشی مدیر امور بازیافت گفت: ایران خودرو ۴۳ مرکز و سایپا ۴۱ مرکز برای همکاری معرفی کردند، ۵۵ مرکز اسقاط در نظر گرفته شده از ۱۰ مرکز اسقاط در استان تهران، ۶ مرکز در اصفهان و ۴ مرکز در خراسانی رضوی قرار دارد و مابقی مراکز در سایر شهرستان‌ها تقسیم شده‌اند و برخی از استان‌ها نیز به دلیل اینکه تعداد ثبت‌نام آنها بسیار اندک بود قرار شد که از مراکز سایر استان‌ها استفاده کنند.

داداشی در ادامه تصریح کرد: در گذشته خودروسازها خودروی فرسوده را به مراکز اسقاط تحویل می‌دادند و سودی از مراکز دریافت می‌کردند، ولی ما در حال برنامه‌ریزی هستیم که خود صاحب خودرو سود خودروی فرسوده را از مراکز اسقاط دریافت کند.

وی در مورد اینکه چه تضمینی وجود دارد که قطعات فرسوده مجددا وارد بازار نشوند گفت: ما در حال تدوین آیین‌نامه‌ای هستیم که در آن برای مراکزی که سو‌ءاستفاده کنند مجازاتی در نظر گرفته شود و بهترین مجازات برای این افراد متخلف عدم ادامه همکاری است که این موضوع در حال بررسی است.