گروه خودرو- با توجه به آمار چشمگیر خودروهای موجود در ناوگان حمل و نقل با مصرف سوخت بالا و برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت برای تبدیل یا تولید خودروهای دوگانه‌سوز (بنزین + گاز طبیعی)، استراتژی‌های مختلفی از جمله روش تبدیل کارگاهی به عنوان راهکار کوتاه‌مدت و استراتژی تبدیل - تولید کارخانه‌ای مدنظر قرار گرفته است. استراتژی تبدیل کارگاهی که راهکاری برای وضع موجود پیش‌بینی شده تا به حال پاسخگوی متقاضیانی بوده که خواهان دوگانه‌سوز کردن خودروهای خود هستند. اما برخی متقاضیان از روش و راهکار دوگانه‌سوز کردن خودروهای خود به روش کارگاهی مطلع نیستند. برای این عده از متقاضیان این نکته قابل توضیح است که متقاضیان تبدیل خودروهای بنزین‌سوز به گاز‌سوز می‌توانند نسبت به مراجعه به کارگاه‌های تبدیل در سراسر کشور اقدام و پس از ثبت‌نام در یکی از کارگاه‌ها، خودروی خود را گازسوز کنند. بدیهی است که کارگاه‌های تبدیل در سراسر کشور می‌بایست پس از نصب سیستم گازسوز بر روی خودرو به اخذ هزینه تعیین شده به نسبت نوع خودرو از مالک اقدام کنند. اما گازسوز کردن خودروها به صورت کارگاهی نیز با شرایطی انجام می‌شود از جمله اینکه بیش از ۱۰ سال از عمر خودرو (سال ساخت) نگذشته باشد، دوم آنکه خودروی مورد نظر در لیست خودروهای تبدیل شده و مورد تایید سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت قرار داشته باشد (در لیست تعرفه تعیین شده قرار گیرد). اما جدول هزینه پرداخت‌های تبدیل خودروهایی که در حال حاضر امکان تبدیل آنها وجود دارد از سوی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت اعلام شده است از جمله اینکه خودروپیکان با سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری ۵۱هزار‌تومان و با سیستم انژکتوری ۶۱هزار تومان، گازسوز خواهند شد. در پژو ۴۰۵، سمند و پارس نیز با سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری ۶۱هزار تومان و انژکتوری ۷۱هزار‌تومان توسط کارگاه دریافت می‌شود. همچنین مبلغ جدید سهم مالک در خودروی پراید با سیستم کاربراتوری ۵۶هزار تومان و انژکتوری ۶۶هزار تومان برآورده شده است. در پژو RD نیز با سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری ۵۱هزار تومان و انژکتوری ۶۱هزار تومان دریافت و در خودروی پاترول نیز با سیستم کاربراتوری ۷۱هزار تومان اخذ می‌شود. طبق آمارهای سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، تعداد خودروهای گاز سوز در کشور تا ۱۸ مهر‌ماه سال‌جاری، ۱۶۲هزار و ۳۱۲ دستگاه برآورد شده که از این تعداد ۱۲۴هزار و ۳۸۷ دستگاه به صورت کارگاهی و ۳۵هزار و ۵۲۱ دستگاه به صورت کارخانه‌ای

گازسوز شده‌اند.

همچنین هم‌‌اکنون ۱۱۴ کارگاه گازسوز کردن خودرو در سطح کشور فعال هستند که بنابر اخبار شنیده شده برخی از کارگاه‌های مذکور به دلیل فقدان مخزن گاز CNG غیرفعال هستند. اما گازسوز کردن خودروها علاوه بر اینکه خودرو را از شر بنزین و آلودگی‌های ناشی از این سوخت پرمصرف می‌رهاند، خصوصیات دیگری نیز دارد از جمله آنکه تغییر سوخت به CNG منجر به کاهش ۱۵ الی ۲۰درصدی توان خودروها می‌شود به قول یکی از کارشناسان فنی خودرو به بیان دیگر کاهش محسوس پیمایش در قیاس با حالت بنزین‌سوز، همچنین در صورت نصب مخزن در صندوق عقب فضای خودرو اشغال می‌شود.

کاهش محسوس شتاب، کاهش آلاینده‌ای از زیست محیطی، صرفه‌جویی در هزینه سوخت و صرفه‌جویی در هزینه تعمیرات از دیگر خصوصیات تبدیل کارگاهی خودروی بنزین‌سوز به گازسوز است. اما طبق آمارهای سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در حال حاضر ۲۴ کارگاه فعال در استان تهران قرار دارد که این تعداد کارگاه‌های فعال طی سال‌جاری، تعداد ۹هزار و ۸۳۲ خودرو را گازسوز کرده‌اند در کرج ۵ کارگاه در شیراز ۴ کارگاه در مشهد ۹ کارگاه در اصفهان ۷ کارگاه و در زنجان ۳ کارگاه تبدیل خودروهای بنزین‌سوز به دوگانه سوز قرار دارند. همچنین طبق آمارهای مذکور، طی سال‌جاری تعداد خودروهای دوگانه سوز کارخانه‌ای به ۱۴هزار و ۸۴۱ دستگاه، تعداد خودروهای دوگانه‌ سوز کارگاهی ۳۶هزار و ۸۹۱ دستگاه رسیده است. طبق آمارهای اعلام شده طی سال‌جاری هیچ اتوبوسی به صورت گازسوز تولید و یا تبدیل نشده است.