امروز به سان سال‌هایی نه چندان دور گذشته، چین را تنها به عنوان تولیدکننده عروسک یا بهشتی برای گردشگران نمی‌نگرند، بلکه این کشور همان‌طور که در اکثر رشته‌های تولیدی و صنعتی به رقیبی سرسخت برای شرکت‌های غربی شده، می‌رود تا در زمینه تولید و صدور خودرو هم به جایگاهی که سال‌ها به دنبال‌اش بوده است، دست پیدا کند. تلاش چینی‌ها برای تحقق این هدف هفته گذشته و با صدور اولین محموله از SUV‌های تولیدی شرکت خودروسازی GWA این کشور به ایتالیا به نتیجه رسید. این تحول از آنجا برای خودروساز‌های چینی اهمیت دارد که آنان تا پیش از این فقط به صدور محصولاتشان به کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه امید داشتند و هرگز نتوانسته بودند به بازار‌های توسعه‌یافته رسوخ پیدا کنند.

تا پیش از این کارشناسان صنعت خودرو در اغلب موارد نسبت به توانایی خودرو‌ساز‌های چینی برای عرضه محصولاتشان در بازارهای اروپایی و آمریکایی جایی که استاندارد‌های ایمنی و زیست‌محیطی حاکم است به دیده تردید می‌نگریستند، اما در مقابل کسانی هم بودند که با اشاره به تجربه ژاپن و چین احتمال پا گرفتن صنعت خودروسازی چین و ظهور آن در صنعت جهانی را قوی ارزیابی می‌کردند.

در اوایل دهه ۱۹۶۰میلادی و زمانی که تویوتا اقدام به عرضه محصولاتش در ایالات متحده کرد خودرو‌های تویوتا با نگاه تمسخرآمیز مطبوعات و مردم آمریکا مواجه شد، اما دیری نپایید که خودروساز‌های چینی توانستند جای پایی برای خود در بازار آمریکای شمالی بیابند و کار به جایی رسیده که پیش‌بینی می‌شود پیش از آنکه دهه جاری به پایان برسد تویوتا از جنرال‌موتورز سبقت بگیرد و عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان را به خود اختصاص دهد.

اگر هنوز تا جهانی شدن صنعت خودرو چین راه درازی باقی مانده، اما جیلی و چری، دو خودروساز چینی که اهداف جاه‌طلبانه‌ای برای راهیابی به بازار آمریکای شمالی دارند، تلاش‌های خود برای دستیابی به این هدف را سرعت بخشیده‌اند.

اکثر خودرو‌ساز‌های چینی از عهده پاس کردن آزمون‌های تصادف و اخذ استاندارد‌های زیست‌محیطی اتحادیه اروپایی و ایالات‌متحده بر نیامده‌اند، اما شرکت GWA برای درامان ماندن از موانعی که برای ورود محصولاتش به اروپا وجود دارد، تصمیم به حضور در بخش SUVها گرفت که سختگیری‌ها در موردش کمرنگ‌تر است.

اجزای اصلی محصول صادر شده به ایتالیا از تولیدکنندگان صاحب‌نام و شناخته شده صنعت خودرو تامین شده است. موتور این خودرو ساخت میتسوبیشی است و بسیاری از اجزای ایمنی از برند‌های معتبر اروپایی گرفته شده است. اگر Hover را نمی‌توان رقیبی برای فراری و پورشه دانست، اما به لحاظ طراحی ظاهری و سایر مشخصات چندان هم بی‌ربط با محیطی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیست.

مهم‌ترین مشخصه‌ای که ممکن است علاقه‌مندان خودرو را به این محصول راغب کند، قیمت رقابتی آن است. اگرچه این محصول استثنایی در بین انبوه تولیدات چینی است، اما آن را می‌توان پرچمدار تلاش شرکت‌های چینی برای راهیابی بر بازار اروپا و آمریکا دانست.