جای خالی مدیران صنعت خودروی کشور در نمایشگاه بین‌المللی تبریز

خبرنگار اعزامـــی به تبریز - نمایشگاه خودروی تبریز که از روز دوشنبه در این شهر آغاز به کار کرد در حالی فردا به کار خود پایان می‌دهد که برخلاف گفته برخی از مسوولان نمایشگاه مزبور جایگزین مناسبی برای نمایشگاه خودروی تهران نبود. از نظر مکانی، نمایشگاه خودروی تبریز موقعیت نسبتا خوبی داشت، اما در قواره یک نمایشگاه بین‌المللی معتبر نبود.

حتی شرکت‌های داخلی هم آنچنان که باید، حضور فعالی در نمایشگاه نداشتند.

هدف خودروسازان از حضور در نمایشگاه‌ها، کشف بازار و معرفی محصولات جدید است که نمایشگاه تبریز فاقد چنین مشخصه‌هایی بود. شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه که هیچ یک از مدیران و یا مسوولانش نیز در این نمایشگاه حضور نداشتند، پژو ۲۰۶ صندوقدار، لوگان (ال-۹۰)، سمند سریر، سوزوکی، گراند ویتارا، پرشیا و روآ را در غرفه خود به نمایش گذاشته بود که در میان این خودروها گراند ویتارا، لوگان و روآ بیشترین بازدیدکننده را به خود اختصاص داده بود.

نکته جالب در خصوص خودروی لوگان (ال-۹۰) این که ایران خودرو و سایپا این خودرو را در دو رنگ متفاوت به نمایش گذاشته بودند. اما شرکت ایران خودرو برچسب ال-۹۰ را بر روی این خودرو چسبانده بود و به این طریق آنهایی که نمی‌دانستند لوگان همان ال-۹۰ است پی به وجود این خودرو می‌بردند و باعث شده بود تا اطراف لوگان ایران‌خودرو افراد زیادی جمع شوند، اما سایپا روی این خودرو برچسب ال-۹۰ را نزده بود که به این ترتیب افراد کمی متوجه وجود ال-۹۰ در غرفه سایپا شدند. البته لوگان‌های این دو غرفه وارداتی بود و به عبارت عامیانه حتی لاستیک‌ها هم در فرانسه باد شده بود.

شرکت سایپا نیز که به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور شناخته می‌شود، زانتیا C۵، ریو، پراید و زانتیا معمولی را در غرفه خود و مگان، ماکسیما، لوگان، پی‌کی جدید و رونیز را در غرفه خودرو به نمایش گذارده بود، که زانتیا C۵ بیشترین بازدیدکننده را به خود اختصاص داد.

شرکت پروتون قوی‌ترین شرکت‌کننده خارجی در این نمایشگاه بود و با به نمایش گذاردن خودروهای جین ۲ و ایمپیان، جوانان تبریزی را به خود جذب کرده بود.

مدیران خودرو نیز به عنوان دیگر شرکت مونتاژ کار داخلی خودروی۵۲۰ رMVM را در معرض دید قرار داده بود که این خودرو نیز به عنوان محصولی جدید مورد توجه مردم واقع شد. شرکت رخش خودرودیزل با به نمایش گذاردن «پاتریت» این محصول جدید را معرفی کرد. بنابراین در نمایشگاه تبریز که نمایندگان این شهر از آن به عنوان نمایشگاه جایگزین خودروی تهران نام می‌برند، تنها ۸ محصول جدید معرفی شد که بیشتر این محصولات نیز قبلا در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی دیگر معرفی شده‌اند.

نکته جالب درخصوص نمایشگاه تبریز اینکه، خودروسازانی همچون کرمان خودرو که در گذشته محصولات دوو را مونتاژ می‌کرد و امروز فولکس گل را در دست تولید دارد، غایب بود. همچنین شرکت بن رو نیز که قرار است مدل‌هایی از بنز را در کشور مونتاژ کند در این نمایشگاه حضور نداشت و گروه خودروسازی راین نیز هم که مونتاژ محصولات هیوندای را در اختیار خود دارد جزو غایبان بود. درخصوص خودروهای سنگین اینکه ایران خودرو دیزل، سایپادیزل، آمیکو، ارس خودرودیزل، تعدادی از نمایندگی‌های خارجی نیز حضور داشتند که محصولات کامیونی جدید و متنوعی را به نمایش گذارده بودند، اما از اتوبو‌س‌سازان خبری نبود. به ویژه نمایندگان اسکانیا و ولوو که بازار اتوبوس کشور را در اختیار خود دارند. حضور قطعه‌سازان تبریزی نیز در این نمایشگاه بسیار جالب توجه به نظر می‌رسید، اما از سایر قطعه‌سازان مطرح خبری نبود. نکته حایز اهمیت درخصوص قطعه‌سازان اینکه شرکت چرخشگر، گیربکس ال - ۹۰ را در کنار محصولات دیگر خود در معرض دید قرار داده بود. از خودروسازان معتبر دنیا فقط یک نمایندگی بنز تبریز سه مدل از بنزها را به غرفه خود آورده بود.

حضور قطعه‌سازان چینی در نمایشگاه خودروی تبریز نیز توجه بسیاری از مردم را جلب می‌کرد. چینی‌ها حضور بسیار فعالانه‌ای نسبت به سایر خارجی‌ها در نمایشگاه تبریز داشتند. اما نباید ناگفته بماند که جسارت برگزاری نمایشگاه خودروی تبریز، با هر کیفیتی، تحسین‌آمیز به نظر می‌رسد. چرا که شهرستان‌های کشور بضاعتشان در همین حد است و امکانات ویژه پایتخت را در اختیار ندارند. بنابراین اگر نمایشگاه ملی خودرو در تهران به‌عنوان پایتخت ایران برگزار شود، دلیلی بر آن نیست که سایر شهرستان‌ها نتوانند از ویژگی‌های این صنعت استفاده کنند و درواقع به دنبال برپایی نمایشگاه نباشند اما اینکه بخواهیم نمایشگاهی معتبر همچون نمایشگاه خودروی تهران را به طور کامل به شهری یا استانی دیگر انتقال دهیم، این ایده به طور حتم در جهت منافع ملی نخواهد بود و بهتر است که هر استان نمایشگاه‌های خود را توسعه دهد تا با استفاده از ویژگی‌های تاریخی و تفریحی استان و سلایق مختلف نمایشگاهی متفاوت را با سایر نمایشگاه‌های کشور در خود جای دهد.کم‌لطفی مسوولان به نمایشگاه خودروی تبریز نیز باعث شد که این نمایشگاه آنچنان که باید مورد توجه رسانه‌ها قرار نگیرد. اگرچه حضور بسیار پرشور مردم تبریز آن هم در ساعات بعد از افطار ذهن هر بازدیدکننده‌ای را به خود مشغول می‌کرد، اما حضور مسوولان وزارت صنایع و معادن، ایران‌خودرو و سایپا می‌توانست بر غنای نمایشگاه بیافزاید چرا که یکی از دلایل موفقیت نمایشگاه خودروی تهران حضور مرتب مسوولان در این نمایشگاه بود که از نزدیک با مردم درخصوص محصولات تولید داخلی گفت‌وگو می‌کردند. از طرفی هم فضای ایجاد شده برای این نمایشگاه باعث می‌شد که بسیاری از فعالان داخلی و خارجی درگیر با صنعت خودرو مکانی مناسب را جهت تبادل اطلاعات بیابند.

بنابراین می‌توان گفت که نمایشگاه خودرو تهران نه تنها رقیب سایر نمایشگاه‌های خودرو در استان‌ها نیست، بلکه باید به عنوان نمایشگاهی ملی مورد حمایت مردم و مسوولان قرار گیرد، چرا که با توجه به نمایشگاه‌های برگزار شده خودرو در برخی از استان‌های کشور جای خالی نمایشگاه تهران بیشتر به چشم می‌آید.