ایران‌خودرو 8/17 درصد افت سایپا 8/34 درصد رشد در تولید

طی ۳۶ سال گذشته ۶ میلیون ۶۹۰ دستگاه خودرو در کشور تولید شد گروه خودرو - از ابتدای فروردین تا پایان مردادماه سال‌جاری ۳۴۹هزار و ۷۶۶ دستگاه انواع خودروهای سواری تک دیفرانسیل، دو دیفرانسیل در شرکت‌های خودروسازی داخلی تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸/۳درصد رشد داشته است.

این آمار که روز گذشته در خبرگزاری موج منتشر شده است نشان می‌دهد، خودروسازان داخلی در ماه‌های فروردین ۴۱هزار و ۱۹۷، اردیبهشت ۷۸هزار و ۷۲۷، خرداد ۸۰هزار و ۴۹۱، تیر ۷۵هزار و ۹۷۸ و مرداد ۷۳هزار و ۳۷۳ دستگاه خودروی سواری تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل تولید کرده‌اند که بر این اساس بیشترین میزان تولید مربوط به خرداد‌ماه است و در ماه‌های تیر و مرداد که اوج تقاضای بازار نیز بوده، تولیدات خودروسازان کاهش پیدا کرده است و عامل تعیین کننده بر روند افزایش قیمت خودروهای ساخت داخل بوده است.نکته قابل توجه این آمار افت ۸/۱۷درصدی تولید در شرکت ایران‌خودرو نسبت به پنج ماه سال ۸۴ است. به طوری که این شرکت در پنج ماه ابتدای سال‌جاری ۱۵۴هزار و ۵۷۲ دستگاه خودروی سواری تولید کرده است که این تعداد ۲/۴۴درصد کل تولیدات خودرو کشور طی پنج ماه اخیر را شامل می‌شود.

بیشترین تعداد تولید ایران‌خودرو مربوط به ماه خرداد با تولید ۳۷هزار و ۸۴۲ دستگاه بوده و این شرکت در ماه‌های تیر و مرداد که تقاضا برای خرید خودرو زیاد است تولید خود را نسبت به اردیبهشت و خرداد کاهش داده است.

اما شرکت سایپا که جدی‌ترین رقیب شرکت ایران‌خودرو به شمار می‌رود بر خلاف رقیب دیرینه‌اش با تولید ۱۹۱هزار و ۷۵۲ دستگاه انواع خودروی سواری علاوه بر رشد ۸/۳۴درصدی توانست بیش از ۸/۵۴درصد از سهم تولیدات داخلی خودرو را به دست آورد. نکته جالب در آمار تولیدات شرکت سایپا این است که شرکت بر خلاف ایران‌خودرو هر ماه در تولید، رشدی صعودی داشته و در ماه‌های تیر و مرداد که تقاضای خودرو در بازار رو به صعود است، تولیدات خود را نیز افزایش داده است. هر چند که صعود آمارهای این شرکت با افزایش تیراژ پراید یعنی ارزان‌ترین خودروی تولیدی در ایران بی‌ربط نیست.

البته در بحث واگذاری خودروهای ثبت‌نامی نیز شرکت سایپا با تحویل تقریبا به موقع نسبت به ایران‌خودرو عملکرد بهتری داشته است. رشد تولید سایپا در حالی صورت گرفته است که این شرکت چند ماهی است که درگیر اختلافات مدیریتی است.اختلافات در هیات‌مدیره بر سر مدیرعاملی سایپا است، اما این مسائل نه تنها خللی در تولید این شرکت به وجود نیاورده، بلکه افزایش تولید را نیز به همراه داشته است.

اما شرکت ایران‌خودرو که سال خوش یمنی را شروع کرده با افتتاح دو پایگاه تولید سمند در خارج از کشور و همچنین صادرات پژو ۲۰۶ صندوقدار به بیش از ۳۰ کشور دنیا اعتبار جهانی پیدا کرده ولی با کاهش تولید خودرو طی پنج ماه گذشته مواجه بوده است. البته در این آمار اگر تعداد تولید خودروهای سنگین لحاظ شود وزنه ایران‌خودرو سنگین‌تر خواهد شد، اما به گفته یکی از مسوولان سایپا، این شرکت می‌تواند خودروهای سنگین نیز تولید کند ولی به نظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تولید خودروهای سنگین در ایران‌خودرو جدی‌تر دنبال می‌شود.

اگرچه ظاهرا ایران‌خودرو پله‌های ترقی را به تندی طی می‌کند، اما اعتراض‌های کارگری در شرکت ایران‌خودرو دیزل، مشکلات ایجاد شده توسط شرکت پژو برای ایران‌خودرو بر سر راه صادرات پژو ۲۰۶صندوقدار و سایر مسائل و مشکلات داخلی و خارجی این شرکت می‌تواند دلایلی برای کاهش تولید باشد. از طرفی هم برخی محصولات تولیدی ایران‌خودرو در سال گذشته دچار آتش‌سوزی شدند که این احتمال وجود دارد مسوولان این شرکت به بحث کیفیت توجه بیشتری مبذول داشته‌اند و کمیت را در اولویت بعد قرار داده‌اند.همچنین شنیده‌ها حاکی است که عدم حمایت مالی داخلی و خارجی از شرکت ایران‌خودرو باعث شده تا این شرکت به مشکلاتی برخورد کند.

این آمار نشان می‌دهد که ۹۷درصد تعداد تولید خودرو‌های ساخت داخل، یعنی ۳۴۶هزار و ۳۲۴دستگاه خودرو، در دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا تولید شده است و ۳درصد باقی‌مانده یعنی ۳هزار و ۴۴۲دستگاه خودرو، به سایر خودروسازان تعلق دارد که براین اساس گروه خودروسازی راین یک‌هزار و ۱۳۴دستگاه خودرو تولید کرده و به عنوان سومین خودروساز کشور دست یافته است. این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷/۱۴درصد کاهش تولید داشته و ۳/۰درصد سهم تولید خودرو در کشور را به خود اختصاص داده است.

گروه خودروسازی بهمن با تولید ۸۳۸ دستگاه خودرو طی پنج‌ماه گذشته، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱/۴۵درصد کاهش تولید داشته است و ۲/۰درصد سهم تولیدات خودرو در کشور را به دست آورده است.

گروه خودروسازی بم که در گذشته محصولات دوو را مونتاژ می‌کرد و هم‌اکنون محصولات فولکس واگن را مونتاژ می‌کند ۵۱۹ دستگاه خودرو را در این مدت تولید کرده است که این شرکت نیز نسبت به سال ۸۴، ۹/۷۵درصد افت تولید داشته و ۱/۰درصد از سهم تولیدات داخلی را کسب کرده است.زاگرس خودرو نیز که محصولات پروتون مالزی را در ایران مونتاژ می‌کند، در این مدت ۴۳۷دستگاه خودرو تولید کرده است که نسبت به سال قبل ۱۰درصد کاهش تولید داشته و ۱/۰ درصد تولید خودرو‌های سواری کشور را در اختیار خود گرفته است.

مدیران خودرو نیز ۲۵۹ خودرو تولید کرده است و عنوان هفتمین تولیدکننده خودرو در ایران را به خود اختصاص داده است.

اما شرکت خودروسازی مرتب با تولید ۲۱۴دستگاه خودرو، ۱/۳۸درصد نسبت به سال قبل رشد داشته و ۱/۰درصد سهم تولید خودرو‌ی کشور را به خود اختصاص داده است.زرین خودرو نیز در این مدت، فقط ۵دستگاه خودرو آن هم در خردادماه امسال تولید کرده است.

تولید ۶‌میلیون و ۶۹۰ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور طی ۳۶ سال گذشته جالب است بدانیم که در ظرف ۳۶ سال گذشته بیش از ۶‌میلیون و ۶۹۰هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده و در همین مدت ۶۴۶‌هزار دستگاه وارد کشور گردیده است‌.

به گزارش مهر، گزارش دفتر امور صنایع و معادن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از واردات و تولید انواع خودرو در کشور طی دوره ۱۳۴۸ تا ۱۳۸۴ نشان می‌دهد که از ۶‌میلیون و ۶۹۰ هزار دستگاه انواع خودرو تولید‌شده در کشور‌، ۵‌میلیون و ۴۶۲‌هزار و ۴۹۸دستگاه آن سواری‌، ۸۴۹‌هزار و ۶۱۰ دستگاه نیز وانت‌، ۱۳۴‌هزار و ۴۰ دستگاه مینی‌بوس و اتوبوس و ۲۴۵‌هزار و ۴۲۸ دستگاه نیز کامیون بوده است‌.

همچنین از حجم کل واردات خودرو در ۳۶ سال گذشته که ۶/۶۴۶‌هزار دستگاه بوده است نیز ۴۰۱‌هزار و ۷۹۰ دستگاه به سواری‌، در حدود ۲۱۹‌هزار و ۴۳۶‌دستگاه نیز وانت‌، واردات مینی‌بوس و اتوبوس ۸‌هزار و ۷۱ دستگاه و کامیون نیز ۱۷‌هزار و ۳۵۵ دستگاه بوده است‌.

براساس این گزارش‌، آمارهای منتشره در این باره نشان می‌دهد که در طول سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۶‌سواری همه تولید خودرو کشور را به خود تعلق می داده است، به گونه‌ای که در این مدت ۵۶۹‌هزار و ۹۵۸‌دستگاه خودرو سواری تولید شده و ۲۴۰‌هزار و ۸۱ دستگاه خودرو نیز در همین مدت وارد کشور شده است‌.

نکته قابل توجه این است که از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۲ هیچ خودروی سواری وارد کشور نشده تا اینکه در سال ۱۳۸۳ تعداد خودروهای وارداتی به کشور یک‌هزار و ۴۹۶ دستگاه بوده است‌.

درباره وضعیت واردات انواع وانت بار به کشور نیز باید گفت که از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۲ واردات این نوع خودرو به کشور را نداشته‌ایم تا اینکه در سال ۱۳۸۳‌، ۴‌هزار و ۵۷۲ دستگاه به کشور وارد شده است‌.

مینی‌بوس و اتوبوس نیز از سال ۱۳۷۴ تا سال ۱۳۸۴ به کشور وارد نشده است، اما درباره کامیون نیز آمارها حاکی است که از سال ۱۳۷۴ واردات این محصول قطع شده، اما در سال ۸۳ در حدود ۳۲۳ دستگاه کامیون به کشور وارد شده است‌.