خودروهای تولیدی استاندارد تاکسی را ندارند

گروه خودرو ـ در دنیا برای جابه‌جایی و حمل مسافر از خودروهایی با مشخصات فنی خاص استفاده می‌شود که سایر خودروها از آن بی‌بهره‌اند. اما در ایران این بحث هنوز به طور کامل نهادینه نشده و در واقع از تاکسی به جای مینی‌بوس و یا اتوبوس استفاده می‌شود. جواد صادقی مجد، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با بیان این مطلب به خبرنگار ما می‌گوید، از آنجایی که هنوز در کشور ما هنوز تاکسی با استانداردهای روز دنیا تولید نمی‌شود و عملا تعریف تاکسی در ایران با آنچه که در دنیا مطرح بوده کاملا متفاوت است، به وزارت کشور پیشنهاد داده‌ایم تا برای سازمان تاکسیرانی به منظور واردات خودروهای ویژه تاکسی مجوز صادر کند. اما هنوز جوابی از این وزارتخانه دریافت نکرده‌ایم.

این گفته را صادقی مجد در حالی عنوان می‌کند که خودروهای معمولی زرد رنگی که در جامعه ایرانی به عنوان تاکسی شناخته می‌شود با مفهوم واقعی تاکسی در سایر کشورهای دنیا تفاوت‌های اساسی دارد. چرا که در دنیا اصولا تاکسی برای اقشار مرفه جامعه استفاده می‌شود، به طوری که یک مسافر وقتی درون خودرویی به نام تاکسی می‌نشیند با راننده‌ای مواجه می‌شود که آموزش این کار را دیده و پس از گذراندن دوره‌هایی مجوز این کار برایش صادر شده است. همچنین خودروی این راننده از لحاظ طراحی داخلی و مشخصات فنی ویژگی‌هایی دارد که مسافر هم از لحاظ رفاه و هم از نظر امنیت، اطمینان خاطر پیدا می‌کند.

صادقی در این رابطه می‌گوید، در کشورهای توسعه یافته خودروهایی را برای حمل مسافر طراحی می‌کنند که از هر نظر مناسب برای سرنشین آن است و حتی براساس منطقه بندی که انجام شده برای نماد شهری آن مناطق، تاکسی را طراحی می‌کند. این در حالی است که کشور ما هنوز به این سمت حرکت نکرده است و با توجه به اینکه ناوگان

حمل و نقل درون شهری فعلا نمی‌تواند جوابگوی شهروندان باشد خودروهایی که برای اشخاص طراحی و ساخته شده به عنوان تاکسی استفاده می‌شود.

وی می‌افزاید، به عنوان مثال پیکان، سمند و اخیرا پراید در کشور به عنوان تاکسی استفاده می‌شوند، اما این خودروها که برای استفاده اختصاصی طراحی شده قدرت جابه‌جایی ده‌ها نفر به طور روزانه را ندارند که این موضوع باعث می‌شود به مرور زمان از قدرت و کیفیت این خودروها کاسته شود.به گفته وی، خودروهای مخصوص حمل مسافر از لحاظ قدرت موتور، بدنه و سیستم‌های ایمنی و رفاه مشخصاتی دارند که تاکسی‌های کشور فاقد این مشخصات هستند. صادقی می‌افزاید، در سازمان تاکسیرانی کمیته‌ای تشکیل داده‌ایم تا استانداردهای فنی تاکسی‌ها را استخراج و به مراجع تصمیم گیرنده ارائه دهیم که این موضوع در حال نهایی شدن است. وی‌می‌گوید، با توجه به اینکه در قانون توجه خاصی به تاکسی‌ها شده است، اما هنوز خودروسازان کشور نتوانسته‌اند خودروی مناسب برای حمل مسافر طراحی کنند و سازمان تاکسیرانی دنبال این قضیه است تا خودروسازان را برای انجام این کار قانع کند.

صادقی با اشاره به این موضوع که بخش تاکسیرانی کشور باید همگام با استانداردهای روز دنیا پیش رود می‌افزاید، با تشکیل شرکت‌های حمل‌ونقل درون شهری که بتوانند روزانه بیش از ۴۰۰ دستگاه تاکسی را در اختیار مردم بگذارند، می‌توان تا حدودی به استانداردهای موجود نزدیک شد.صادقی با اشاره به مفاهیمی مانند آژانس (تاکسی‌تلفنی) در کشور عنوان می‌کند، آژانس‌ها در واقع تا حدودی شبیه به سیستم‌های تاکسیرانی کشورهای توسعه یافته است البته از نظر نوع کار، اما از لحاظ نوع خودرو بسیار متفاوت است ولی می‌توان گفت که آژانس‌ها کار تاکسی را به معنای واقعی انجام می‌دهند.

وی می‌افزاید: در کنار آژانس‌ها موسسات اتومبیل کرایه وجود دارند که در دنیا این موسسات موظفند خودرو با راننده و یا بدون راننده را در اختیار متقاضی قرار دهند.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی کشور تصریح می‌کند: در کشور افرادی خواهان تاکسی‌هایی با سرویس‌ خاص هستند وباید با تهیه این نوع تاکسی به متقاضیان سرویس مناسب داد چرا که مردم در ازای خدماتی که می‌گیرند حاضرند هزینه بپردازند.

وی با اشاره به مشکلاتی که تاکسی‌های سمند و پیکان برای مالکان به وجود آورده است می‌افزاید: استفاده از پیکان به عنوان تاکسی به فرهنگ تبدیل شد که سمند هم این راه را در پیش گرفته است.

۱۲‌هزار نفر متقاضی تاکسی پراید

مدیر عامل تاکسیرانی کشور از استقبال مالکان تاکسی‌های فرسوده از تاکسی پراید خبر می‌‌دهد و می‌افزاید: پس از گذشت حدود یک ماه از آغاز ثبت نام طرح از رده خارج کردن تاکسی‌های فرسوده، ۱۸‌هزار نفر از ۳۲‌هزار نفر مالک تاکسی‌های فرسوده ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۲‌هزار نفر متقاضی دریافت پراید به عنوان تاکسی هستند.وی می‌گوید: اگر چه پراید مصرف سوخت پایین و امکانات خاصی را دارد، اما چون برای تاکسی شدن قدرت زیادی ندارد، بنابراین راننده تاکسی پراید بهتر است از این خودرو مانند سایر تاکسی‌ها از چهار مسافر استفاده نکند و با رعایت مواردی این‌چنینی علاوه بر حفظ سلامت ماشین رفاه را برای سرنشینان این نوع تاکسی به وجود آورد. وی‌در عین حال عنوان می‌کند، در صورتی که پژو GLI و «روآ» نیز دوگانه‌سوز شوند می‌توانند به ناوگان تاکسیرانی کشور تزریق شوند که در این صورت استقبال بیشتری از این دو خودرو نسبت به پراید و سمند برای تاکسی شدن به وجود خواهد آمد.