گروه خودرو- براساس آخرین آمار انجمن بین‌المللی خودروسازان (OICA)، ایران با تولید یک‌میلیون و 84هزار دستگاه خودرو (سواری، تجاری و نیمه‌ سنگین و سنگین جاده‌ای) شانزدهمین تولیدکننده خودرو در دنیا به شمار می‌رود به طوری که 43/1درصد از کل خودروهای تولیدی جهان در ایران به تولید می‌رسد.

صنعت ۴۰ساله خودرو ایران به برکت تعرفه‌های بالای واردات خودرو این رتبه را در اختیار دارد چرا که سال‌ها تعرفه واردات خودرو به منظور حمایت از این صنعت بالای ۱۰۰درصد بوده اما از دو سال پیش، این تعرفه به ۹۰درصد کاهش یافته و قرار است به صورت پلکانی این میزان تعرفه طی سال‌های آینده کاهش یابد.
انجمن بین‌المللی خودروسازان تنها براساس تعداد تولید، این آمار را منتشر کرده و ایران را در رده شانزدهم قرار داده است. حال اگر این آمار براساس کیفیت و قیمت منتشر شود بعید است خودروسازهای ایرانی در همین رده باقی بمانند.
نکته جالب توجه اینکه خودروهایی که در دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو به تولید می‌رسند، عمدتا خودروهایی هستند که کارخانه «مادر» آنها، سال‌ها است خط تولید این خودروها را متوقف کرده‌اند، اما این خودروها با سرعت بسیاری در ایران به تولید می‌رسد و خودروسازها هیچ‌گاه برنامه‌ای برای متوقف کردن این خودروها اعلام نکرده‌اند.
ژاپن، آمریکا، چین
براساس این آمار، ژاپن با تولید ۱۱میلیون و ۴۸۴هزار دستگاه بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده خودرو در دنیا به شمار می‌رود و سهمی ۶/۱۶درصدی از کل تولید خودرو در دنیا دارد.
تویوتا، میتسوبیشی، ایسوزو، نیسان و هوندا خودروسازهای معروف صاحب‌برند ژاپن هستند که خودروهای تولیدی آنها کمتر در بازار داخلی مصرف دارد و بیشترین تولید آنها به بازارهای جهانی صادر می‌شود.
در میان خودروساز‌های ژاپنی، تویوتا سهمی بزرگ از واردات سواری به ایران دارد و محصولات ارزان‌قیمت این خودروساز همچون کمری و کرولا از اقبال عمومی برخی از مشتریان ایرانی برخوردار بوده است.
اما دیگر خودروساز‌های ژاپنی همچون میتسوبیشی، نیسان و اخیرا ایسوزو خط تولید خودرو در ایران احداث کرده‌اند و محصولاتی همچون پاجرو، ماکسیما، پیکاپ، رونیز و گراندویتارا را در داخل کشور با مشارکت ایران‌خودرو و سایپا به تولید می‌رسانند.
دومین کشور تولیدکننده بزرگ خودرو دنیا، آمریکا است که سالانه ۱۱میلیون و ۲۶۳هزار دستگاه خودرو را به تولید می‌رساند و سهمی ۲/۱۶درصدی از تولید خودرو جهان را به خود اختصاص داده است. خودروسازهای این کشور همچون جنرال‌موتورز، فورد، کرایسلر و... جدی‌ترین رقیب ژاپنی‌ها هستند به طوری که سالانه رتبه اولی و دومی یا در اختیار آمریکایی‌ها است یا به ژاپنی‌ها تعلق دارد.
در سال 1351 خورشیدی، پس از خرید شرکت پارس‌خودرو توسط جنرال‌موتورز آمریکا سواری‌های شورولت، بیوک، کادیلاک و شورولت نوا تحت لیسانس این شرکت در ایران تولید می‌شد که پس از انقلاب با قطع رابطه صنعتی این دو کشور، تولید خودروهای آمریکایی نیز در ایران متوقف شد و به‌رغم اظهار تمایل سال گذشته ایران‌خودرو مبنی بر مشارکت خودروسازهای دو کشور این رابطه همچنان قطع است.
پرجمعیت‌ترین کشور دنیا سومین خودروساز بزرگ دنیا است این در حالی است که این کشور در خصوص خودروسازی کشوری جوان است و سالانه ۷میلیون و ۱۸۸هزار دستگاه انواع خودرو در این کشور به تولید می‌رسد. چین که ۲/۱۰درصد از کل خودروهای دنیا را تولید می‌کند قرار است تا پایان سال‌جاری خط تولید خودروهای ارزان‌قیمت چری را در شمال ایران به بهره‌برداری برساند تا بدین صورت حضور جدی خود را رسما در ایران اعلام کند. هم‌اکنون مینی‌بوس‌های این شرکت توسط سایپا در کشور مونتاژ می‌شود.
آلمان با تولید سالانه 5میلیون و 819دستگاه خودروی سواری چهارمین تولیدکننده خودرو در دنیا است و سهمی 4/8درصدی از تولید خودرو در دنیا دارد.
به دلیل تعامل با ایران در حال حاضر برخی از برندهای معروف این کشور در داخل ایران مونتاژ می‌شود.
کره جنوبی به عنوان سومین کشور آسیایی در رتبه پنجم تولید خودرو در جهان قرار گرفته است و سالانه 3میلیون و 935هزار دستگاه توسط خودروسازهای این کشور همچون کیاموتور، دوو و هیوندای به تولید می‌رسد. کره جنوبی سهمی 7/5درصدی از تولید خودرو جهان را به خود اختصاص داده است. جالب اینکه کره پیشینه‌ای کمتر نسبت به ایران در تولید خودرو دارد و خودروسازهای این کشور توانسته‌اند بدون اینکه انحصاری در داخل کره جنوبی برای خود قائل شوند، به رتبه پنجم جهانی تولید خودرو برسند. محصولات تولیدشده در این کشور به لحاظ قیمت و کیفیت در سطح قابل قبولی قرار دارند و هم‌اکنون سهم بالایی از بازارهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی در اختیار آنها است.
در حال حاضر محصولاتی همچون پراید و ریو تحت لیسانس کیاموتور و ورنا و آونته تحت لیسانس هیوندای در داخل کشور به تولید می‌رسد و در بخش واردات نیز خودروهای کره‌ای سهم بزرگی از تعداد واردات خودرو به کشور را در اختیار خود قرار داده‌اند.
شرکت دوو نیز سال‌ها در ایران محصولاتی به تولید رساند که پس از ادغام با جنرال موتورز مشمول تحریم شد و از آن پس همکاری خود را با ایران قطع کرد.
ایران و ترکیه
در جدول بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو جهان رده‌های ایران و ترکیه بسیار جالب توجه است. ایران در رتبه شانزدهم و ترکیه در رتبه هفدهم قرار گرفته این در حالی است که ترکیه هیچ گاه به عنوان یک خودروساز مطرح نبوده اما به دلیل رشد صنعت قطعه‌سازی در این کشور، محصولات برندهای معتبر با کیفیت بالا در ترکیه به تولید می‌رسد و بخش عمده‌ای از آن نیز به بازارهای اروپایی صادر می‌شود.
حال اینکه محصولات شانزدهمین خودروساز بزرگ دنیا نسبت به ترکیه در بازارهای اروپایی هنوز خریداری ندارد.