گروه خودرو- «ایربک» و ترمز ABS دو سیستم ایمنی در خودروهای تولیدی دنیا هستند که از دهه‌های گذشته مشمول استاندارد اجباری خودروسازان بوده است. حال آنکه این دو سیستم ایمنی طی چند سال اخیر در حوزه‌های سفارشی و مونتاژی ایران به کار گرفته شده و خودروسازهای کشورمان اجباری در به کارگیری این دو سیستم ایمنی در خودروهای تولیدی خود ندارند.

با توجه به آمار تصادفات جاده‌ای کشورمان که سالانه بیش از ۳۰هزار نفر را به کام مرگ می‌کشد، تولید خودروهای مجهز به سیستم ایمنی در کشور امری الزامی به نظر می‌رسد. حال آنکه خودروسازها نصب دو سیستم مذکور را منجر به افزایش هزینه خودرو و در نهایت خلاف شعار مدیران و مسوولان صنعت خودرو مبنی‌بر عدم ‌افزایش قیمت خودرو خوانده و از نصب سیستم‌های مذکور سرباز می‌زنند.

هم‌اکنون در کشور خودروهایی مجهز به سیستم ایمنی پیشرفته هستند که از قیمت بالایی برخوردار بوده و اغلب آنها نیز مونتاژی هستند.

اما مدل E۱ و E۲ خودروی تندر ۹۰ که مجهز به کیسه هوا و ترمز ABS است و قیمت آن نیز همچون اکثر خودروهای تولیدی درحدود ۹ تا ۱۰میلیون تومان است، شاید زمینه‌ساز راهی باشد که دیگر خودروهای تولیدی کشور نیز به چنین سیستم‌هایی مجهز شوند. به قول یکی از کارشناسان صنعت خودرو یکی از دلایل استقبال مردم از خودروی تندر ۹۰ تجهیز این خودرو به سیستم‌های ایمنی است که دیگر خودروهای تولیدی کشور فاقد آن هستند.

حال جای سوال است که چگونه دو خودروساز بزرگ کشور نصب سیستم‌های ایمنی در خودروی تندر ۹۰ را توجیه می‌کنند اما نصب آن در دیگر خودروها حتی پژو ۴۰۵ و یا سمند را موجب افزایش قیمت خودروهای مذکور می‌خوانند. جای تعجب است که موسسه استاندارد نیز طی چند سال گذشته به رغم وضع قوانین اجباری برای خودروسازها در جهت ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی نصب سیستم ایمنی را اجباری نکرده است.

این درحالی است که روز گذشته معاون نظارت بر اجرای استاندارد و سیستم‌های کیفیت این موسسه در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرده است که اجباری شدن استاندارد ایربک و ترمز ABS طی سال‌جاری توسط شورای عالی استاندارد مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت تایید این شورا به عنوان استاندارد اجباری پذیرفته خواهد شد. شاید در دستور کار قرار گرفتن این امر در شورای عالی استاندارد آن هم تا پایان سال‌جاری مسوولان استاندارد، ایربک و ترمز ABS را اجباری کنند تا شاید از آمار تصادفات جاده‌ای کاسته شود.