جدایی کرایسلر و دایملر

گروه خودرو- شرکت خودروسازی دایملر کرایسلر روز گذشته اعلام کرد شرکت سرمایه‌گذاری سربروس با پرداخت ۵/۷میلیارد دلار گروه خودروسازی کرایسلر را تحت تملک خود در خواهد آورد. سربروس در قالب این توافق ۱/۸۰درصد سهام کرایسلر را خریداری می‌کند در حالی که دایملر نیز کماکان مالک ۹/۱۹درصد سهام این شرکت خواهد بود.

دفاتر مرکزی دایملر سربروس اشتوتگارت آلمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این قرارداد در سه ماهه سوم سال جاری میلادی اجرایی خواهد شد.سربروس با این قرارداد شرکتی را خریداری کرد که سال گذشته میلادی متحمل زیانی ۵۰۰میلیون دلاری شد و سهم خود از بازار داخلی ایالات متحده را تا حدود زیادی به شرکت ژاپنی تویوتا واگذار کرد.

در حالی که تمرکز بیش از حد به بازار آمریکای شمالی دلیل اصلی ناکامی‌هایش در سال‌های اخیر بوده است. دیتریچه مدیرعامل شرکت دایملر کرایسلر به‌رغم تلاش برای حذف کرایسلر با اجرای برنامه و نوسازی ساختار این شرکت در این راه ناکام ماند.

دیتریچه پس از اعلام خبر واگذاری بخش اعظم سهام کرایسلر به سربروس تاکید کرد با اتمام روند انتقال کرایسلر نام این شرکت مجدد دایملر خواهد بود. انتشار خبر توافق دایملر و سربروس بر سر آینده کرایسلر، افزایش بهای سهام دایملر را به دنبال داشت.

در حالی که اتحادیه کارگران کرایسلر تا پیش از این با واگذاری سهام این شرکت از سوی دایملر کرایسلر مخالف بود اما رییس اتحادیه کارگران این شرکت اعلام کرد از قرارداد کرایسلر و سربروس حمایت می‌کند. سربروس که پیش از این ولفگانگ برنارد مدیرعامل ارشد پیشین کرایسلر را به خدمت گرفته است از مدت‌ها قبل از آمادگی خود برای خرید سهام کرایسلر خبر داده بود.

سرمایه‌گذاری سربروس سال گذشته سربروس رهبری گروهی از سرمایه‌گذاران را بر عهده گرفت که با ایجاد کنسرسیومی ۵۱درصد شرکت سرمایه‌گذاری جنرال موتورز موسوم به GMAC را که سودده‌ترین بخش در ساختار بزرگ‌ترین خودروساز جهان بود را خریداری کردند.

GMAC در واقع شاخه مالی جنرال موتورز بود که مسوولیت فروش اقساطی محصولات این شرکت را بر عهده داشت.این شرکت همچنین بخشی از کنسرسیومی بود که با پرداخت ۴/۳میلیارد دلار توان فنی و امکانات شرکت قطعه‌سازی در آستانه ورشکستگی دلفی را خریداری کرد.

دلفی با وجود آن که با فروش بخشی از تاسیسات خود به کنسرسیوم تحت رهبری سربروس موافقت کرده بود ماه گذشته اعلام کرد رغبتی به اجرایی شدن این توافقنامه ندارد در حالی که سربروس هم حاضر به موضع‌گیری در قبال این رویکرد نشده است.

توسعه سربروس

استفان فینبرگ از سهامداران شرکت تجاری درکسل در دهه ۸۰ میلادی شرکت سربروس در سال ۱۹۹۲ با سرمایه‌ای بالغ بر ۱۰میلیون دلار بنیان نهاد.

او طی سال‌های بعد با سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف توانست دارایی‌های شرکتش را به ۲۴میلیارد دلار افزایش دهد. شرکت IAP که تامین کننده اصلی خدمات لجستیک ارتش ایالات متحده در عراق است نیز متعلق به فینبرگ است.

دایملر نیز در سال ۱۹۹۸ با پرداخت ۳۶میلیارد دلار سهام کرایسلر را خریداری کرد. در آن زمان مدیران ارشد دایملر نیز از این قرارداد به عنوان ادغام دو غول با شرایط برابر در یکدیگر یاد کردند در حالی که در ادامه با تشدید روند زیاندهی کرایسلر نارضایتی از این خرید در هیات‌مدیره دایملر افزایش یافت.

دایملر کرایسلر در آخرین روزهای قبل از دستیابی به توافق اخیر با سربروس اعلام کرد کرایسلر در سه ماهه اول امسال به دلیل پرداخت هزینه‌های کاهش نیروی کار متحمل زیانی ۹۰۸میلیون یوریی شده است.

این در حالی است که مجموع سود عملیاتی شرکت در سه ماهه اول امسال از ۲/۱میلیارد یورو فراتر نرفت.نوسازی ساختار کرایسلر

تام لاسوردا، مدیرعامل کرایسلر هم‌اکنون در میانه اجرای برنامه نوسازی ساختار کرایسلر است که هدف کاهش هزینه‌ها با کاهش ۱۳هزار فرصت شغلی و تعطیلی پاره‌ای از تاسیسات تولیدی را دنبال می‌کند.

علاوه بر سربروس شرکت قطعه‌ساز ماگنای کانادا و شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی بلک استون سربروس خرید سهام کرایسلر بودند. ماگنا ۱۰ ماه هم اعلام کرد الگ دریپاسکا، میلیاردر روسی سهمی از این شرکت کانادایی را خریداری خواهد کرد و ۵۴/۱میلیارد دلار برای این معامله خواهد پرداخت. با این تحولات بود که دایملر تصمیم گرفت سهام کرایسلر را به سربروس عرضه کند و از پیشنهادهای سایر متقاضیان خرید سهام این شرکت چشم‌پوشی کند.