ورود رسمی روس‌ها به صنعت خودرو ایران

علیرضا بهداد- با اجرایی شدن بزرگ‌ترین قرارداد تجاری ایران و روسیه، پس از قرارداد احداث نیروگاه اتمی بوشهر، تولید کامیون‌های روسی از اوایل ماه آینده در تبریز آغاز می‌شود. اکبر میرزا حسینی، مدیرعامل شرکت رخش خودرو دیزل تبریز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان این مطلب افزود: تولید آزمایشی این کامیون‌ها تحت لیسانس شرکت کاماز روسیه از نیمه دوم فروردین سال‌جاری آغاز شده و طی روزهای آینده با حضور مقامات بلندپایه روسیه و ایران خط مونتاژ این خودرو رسما به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در فاز نخست، ۳مدل کامیون، شامل ۲مدل کشنده ۱۰ و ۶ چرخ و کمپرسی ۲۰تن با شمارگان سالانه ۳هزار دستگاه به تولید می‌رسد و تا پایان سال‌جاری نیز دو مدل کامیون دیگر، شامل کامیون باری و کمپرسی ۶چرخ، در ایران به تولید خواهد رسید.

وی گفت: کامیون‌های تولیدی این کارخانه علاوه‌بر عرضه در داخل کشور به کشورهای همسایه نیز صادر خواهد شد، به طوری که ۲۰درصد تولیدات با هماهنگی کاماز برای اهداف صادراتی در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه با توجه به رکود بازار کامیون کشور و عدم توانایی مالی برخی از رانندگان برای خرید کامیون نو، میزان موفقیت فروش در کشور به چه میزان خواهد بود، گفت: در سال اول تولید، به لحاظ فروش مشکلی نخواهیم داشت چرا که از هم‌اکنون تولیدات خود را پیش‌فروش کرده‌ا یم اما اگر در بازار داخلی مشکل فروش داشته باشیم می‌توانیم محصولات تولیدی را به کشورهای همسایه و برخی از کشورهای آفریقایی صادر کنیم چرا که در این کشورها استفاده از کامیون‌های روسی رونق زیادی دارد.

کامیون‌های روسی با نام ایرانی

مدیر عامل رخش خودرو دیزل یادآور شد، برای این کامیون‌ها نام ایرانی نیز تعیین شده که در مراسم افتتاحیه رسما نام‌های ایرانی آن اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود برندهای معتبری همچون ولوو و بنز در ایران، چه راهکارهایی برای رقابت اندیشده‌اید، گفت: کاماز پنجمین تولیدکننده کامیون در جهان بوده و محصولات تولیدی این شرکت از‌آخرین استانداردهای غربی بهره برده است که علاوه بر ایران سایر کشورهای همسایه نیز از این کامیون‌ها استفاده می‌کنند و با توجه به تنوع موجود بازار خوبی را پیش‌بینی کرد‌ه‌ایم.

وی افزود: این شرکت قصد دارد تا از طریق یک جوینت ونچر، حجم بالایی از همکاری را با ایران داشته باشد به طوری که سالانه دست کم ۲۰۰میلیون دلار، پروژه را از این راه تامین مالی خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد، درخواست تامین این جوینت ونچر از مدتی قبل به کشورمان ارائه شده و به زودی پس از طی مراحل قانونی رسما فعالیت آن شروع خواهد شد تا هم برخی از منابع مالی موردنیاز را تامین کند و هم راه ورود قطعه‌سازهای ایرانی را به منظور تامین قطعات موردنیاز کاماز در سراسر جهان، هموار کند.

حضور دوباره روسیه و غیبت غربی‌ها

وی گفت: با توجه به تحریم‌های اخیر علیه ایران و احتمالا قطع همکاری برخی از شرکت‌های غربی، حضور خودروسازهای روسی در ایران بازتاب گسترده‌ای خواهد داشت چرا که در این مبادلات تجاری هم دانش فنی تولید کامیون به کشور وارد می‌شود و هم قطعه‌سازان ایرانی می‌توانند بخشی از قطعه‌های موردنیاز خودروسازهای روسی را تامین و به حمایت اقتصادی خود ادامه دهند و روس‌‌ها نیز این رابطه را جدی گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: استان آذربایجان شرقی در خصوص قطعه‌سازی قدمتی ۵۰ساله دارد و قصد داریم در کامیون‌های تولیدی از گیربکس، اکسل، موتور و سایر قطعات تولیدی این استان استفاده کنیم.

وی در خصوص چگونگی خدمات پس از فروش این کامیون گفت: با توجه به اینکه طی سال گذشته ۴۰۰ دستگاه از کامیون‌های کاماز به صورت سی‌بی‌یو وارد کشور شده است هم اکنون ۴۰ نمایندگی، خدمات پس از فروش این کامیون را بر عهده دارد که به زودی تعداد این نمایندگی به ۱۰۰ واحد افزایش خواهد یافت.

وی گفت: تولید این کامیون با سرمایه‌گذاری ۱۰۰میلیارد ریالی بخش خصوصی داخلی در سال اول تولید با ۲۰درصد ساخت داخل شروع می‌شود که به مرور زمان این داخل‌سازی نیز افزایش خواهد یافت.

مونتاژ اتوبوس ‌های روسی در ایران

وی گفت: خودرو سواری SUV، پاتریوت یکی دیگر از خودروهای روسی است که تحت لیسانس شرکت سورستال از تیر‌ماه سال‌جاری در تبریز به تولید می‌رسد که این خودرو از یک سال و نیم پیش داخلی‌سازی شده و با قیمت ۲۳میلیون تومان به بازار وارد خواهد شد.

وی تصریح کرد: با همکاری یک شرکت روسی دیگر، با توجه به نیاز کشور به اتوبوس درون شهری CNG سوز، تولید اتوبوس‌های روسی نیز از تابستان در ایران آغاز می‌شود تا با افزایش سطح همکاری‌ بین صنعت خودرو ایران و روسیه محصولات جدید روس‌ها در ایران تولید و از طرفی زمینه‌های مناسب جهت حضور قطعه‌سازی ایرانی در بازارهای صنعت خودرو روسیه نیز فراهم شود.