خرداد ماه، پایان تردد مسافربران شخصی بدون مجوز

مژگان میرزایی

سال گذشته وزارت کشور به همراه سازمان تاکسیرانی ستادی به منظور ساماندهی مسافرکش‌های شخصی تشکیل و آیین‌نامه‌ای نیز در این زمینه تدوین کرد. این ستاد که تحت نظارت سازمان تاکسیرانی فعالیت می‌کند در‌حال‌حاضر مسوولیت شناسایی مسافربران شخصی را بر عهده دارد.

ستاد مذکور سال گذشته پیرو طرحی، مسافربران شخصی را به منظور ساماندهی فراخواند که آنها نیز به صورت خوداظهاری در این طرح شرکت کردند.

طی آمار ارائه شده از سوی سازمان تاکسیرانی ۱۸۳هزار مسافربر شخصی در طرح ساماندهی مسافربران شخصی شرکت کردند.

به گفته صادقی مجد مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های تاکسیرانی کشور پس از انجام مراحل گزینش، متقاضیانی که در طرح ساماندهی شرکت کردند از مزایای سازمان تاکسیرانی بهره خواهند برد و پس از یک سال در صورت محرز شدن این که شغل اصلی متقاضیان مسافربری است آنها می‌توانند وارد ناوگان تاکسیرانی شده و تاکسی دریافت کنند.

سازمان تاکسیرانی پس از ساماندهی مسافربران شخصی در مرحله دوم طرح ساماندهی ۶۰هزار موسسه اتومبیل کرایه و آژانس مسافربری را رد دستور کار خود قرار داده تا به این وسیله کلیه مراکز مسافربری زیر نظر سازمان تاکسیرانی ساماندهی شوند.

روز گذشته جواد صادقی مجد مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های تاکسیرانی کشور در اولین نشست خبری خود در سال جدید به بررسی آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص ساماندهی مسافربران شخصی پرداخت و به سوالات خبرنگاران در رابطه با ساماندهی موسسات اتومبیل کرایه، آژانس‌ها، سهمیه بنزین تاکسی‌ها و چگونگی توسعه ناوگان تاکسیرانی کشور پرداخت.

صادقی مجد ۲۰ اردیبهشت را آخرین فرصت موسسات اتومبیل کرایه جهت شرکت در طرح ساماندهی دانست و اظهار داشت: پنج هزار موسسه اتومبیل کرایه و آژانس با حدود ۶۰هزار خودرو امسال ساماندهی خواهند شد. وی افزود: این موسسات تا ۲۰اردیبهشت فرصت دارند که در طرح ساماندهی مسافرکشان شخصی شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه ثبت‌نام از متقاضیان فقط تا تاریخ مذکور صورت خواهد پذیرفت عنوان کرد: فرصت مجدد ثبت‌نام به موسسات اتومبیل کرایه و آژانس‌ها داده نمی‌شود و پس از پایان مهلت ثبت‌نام ستاد شناسایی کار گزینش از این موسسات را آغاز خواهد کرد.

به گفته صادقی مجد از زمان ثبت‌نام تاکنون ۲۱هزار و ۷۲۶هزار نفر در موسسات کرایه خودرو و آژانس‌ها به منظور ساماندهی شرکت و۴۰هزار نفر از فعالان هنوز در این طرح شرکت نکرده و این در حالی است که تنها ۲روز دیگر تا پایان مهلت ثبت‌نام باقی است و در صورت عدم شرکت این‌گونه افراد در این طرح از تردد آنها در سطح شهر جلوگیری خواهد شد.

صادقی مجد در خصوص افرادی که در این طرح پذیرفته خواهند شد اظهار داشت: افراد پذیرفته شده در این ستاد پروانه موقت ۶ماهه دریافت می‌کنند و بعد از تکمیل پرونده‌های آنها با رنگ نارنجی و برچسب در معابر فعالیت خواهند کرد.

مسوول ستاد ساماندهی و شناسایی مسافربرهای شخصی و وانت‌بارها در ادامه تصریح کرد: از سال ۸۷ به بعد هیچ خودرویی بدون مجوز نمی‌تواند در چرخه حمل و نقل عمومی ظاهر شود و پلیس راهنمایی و رانندگی نیز پس از صدور پروانه و برچسب مسافربرهای ساماندهی شده می‌تواند خودروهای غیرمجاز را جریمه کند.

صادقی مجد در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اینکه وسایل نقلیه آژانس به چه صورت از سایر وسایل نقلیه تفکیک خواهند شد اظهار داشت: پس از شناسایی خودروهای آژانس و اتمام زمان ثبت‌نام آنها به خودروهای آژانس نوار شطرنجی تعلق خواهد گرفت و خودروهای مسافربر شخصی نیز از نوار نارنجی استفاده خواهند کرد.

و پس از اینکه محرز شود که مسافربران شخصی به صورت ثابت به این شغل اشتغال دارند، می‌توانند پلاک عمومی دریافت کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: خودروهای فرسوده که از طریق این ستاد ساماندهی می‌شوند، پس از دریافت پروانه و برچسب که باید در دید عموم مردم قرار بگیرد، نوسازی خواهند شد.

صادقی مجد درخصوص چگونگی نوسازی خودروهای فرسوده عنوان کرد: به منظور رفاه حال متقاضیان و به دلیل اینکه شغل اصلی این گروه افراد مسافرکشی است در نوسازی خودروهای فرسوده، آنها از طرح کلید به کلید استفاده خواهند کرد به این صورت که پس از تحویل خودروی نو خودروی فرسوده آنها اسقاط شده و به این طریق مشکل زمان تحویل خودرو نو از بین خواهد رفت.

وی در خصوص میزان مشارکت زنان در این طرح اظهار داشت: مسافربران شخصی خانم در سطح کشور تعداد قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند اما متاسفانه از این طرح استقبال خوبی به عمل نیامد و تنها یک‌درصد از مسافربران شخصی خانم شرکت کردند.

صادقی مجد خردادماه را آخرین تاریخ تردد مسافربران بدون آرم و مجوز دانست و افزود: کار ساماندهی مسافربران تا خردادماه به اتمام خواهد رسید و پس از آن از فعالیت مسافربرانی که آرم و برچسب تردد سازمان تاکسیرانی را ندارند جلوگیری خواهد شد.

وی در خصوص کارت هوشمند تاکسی‌ها عنوان کرد: تاکسی‌ها نیز کارت هوشمند عمومی دریافت خواهند کرد اما هنوز میزان سهمیه بنزین آنها مشخص نیست و در این خصوص به نتیجه‌ای نرسیدیم.

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های تاکسیرانی کشور جهت گسترش ناوگان تاکسیرانی کشور از ورود تاکسی‌های «ون» به ناوگان حمل و نقل عمومی خبر داد و افزود: به منظور توسعه ناوگان تاکسیرانی امسال شاهد ورود تاکسی‌های ون به ناوگان تاکسیرانی خواهیم بود و ما امیدواریم به این وسیله مشکل کمبود تاکسی تا حدودی برطرف شود.

این مقام مسوول تصریح کرد: قرار است ۱۵۰۰ دستگاه ون» تا پایان خرداد وارد چرخه حمل و نقل عمومی کشور شود، و تاکنون نیز ۶۰ دستگاه وارد معابر تهران شده که قرار است استفاده از خطوط ویژه اتوبوسرانی در برنامه‌های آنان باشد.

صادقی مجد اضافه کرد: هر دستگاه «ون» ۵/۲ برابر یک تاکسی مسافر جابه‌جا می‌کند و تعیین نرخ کرایه آن بر عهده شوراهای شهرهای مختلف خواهد بود.

وی گفت: از مجموع ۱۱۰۰ شهر دارای شهرداری در کشور، حدود ۷۵۰ شهر تنها از تاکسی به عنوان وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و بر همین اساس ساماندهی این امور در دستور کار قرار دارد.

صادقی مجد در همین زمینه از تردد غیر قانونی ۵هزار مسافربر بین شهری در سراسر کشور خبر داد.

وی تاکید کرد: موضوع بیمه رانندگان تاکسی در دستور کار مجلس و دولت قرار دارد و قرار است در این زمینه با سازمان تامین اجتماعی مشارکت‌هایی انجام شود.