چرخش به سوی هیبرید

گروه خودرو- نمایشگاه خودرو شانگهای تمام شد و اگرچه هزاران خارجی‌‌ای که برای حضور در این نمایشگاه عازم چین شده بودند به کشور‌های خود بازگشته‌اند اما هنوز حرف و حدیث‌ها پیرامون گرایش غیرقابل انکار شرکت‌های خودروسازی به تولید محصولاتی که از سوختی جایگزین به جای بنزین استفاده می‌کنند به قوت خود باقی است. تقریبا تمامی خودروساز‌هایی که به شانگهایی آمده بودند با خود محصولی هیبرید برای نمایش آورده بودند اما بخش اعظم این خودرو نه در غرفه غول‌های خودروسازی جهان که در غرفه شرکت‌های چینی در معرض دید عموم قرار گرفته بود.

خودروساز‌های چینی که سعی دارند جایی برای خود در بازار‌های جهانی بیابند و در‌صدد تحقق بخشیدن به رویاهای خود هستند در کنار SVV‌ها و سد‌ان‌های دیزل جدید خود محصولات هیبرید را رونمایی کردند که دست برقضا مورد توجه خاص بازدیدکنندگان از نمایشگاه و رسانه‌ها نیز قرار گرفتند.

شرکت‌های خودروسازی چینی برای تولید این محصولات تحقیقات جامعی انجام داده‌اند.کین‌لی‌هونگ،‌ جانشین مدیرعامل شرکت خودروسازی چری که بزرگ‌ترین خودروساز وطنی چینی‌ها است، می‌گوید: این فصلی نو در صنعت خودرو است و اگر ما نتوانیم خود را با این شرایط تازه هماهنگ کنیم از حال و هوای حاکم بر این صنعت عقب خواهیم ماند.

رهبران چین از تولید خودرو‌های هیبرید و محصولاتی که از سوخت جایگزین استفاده می‌کنند حمایت، تا زمینه برای کاهش اتکای این کشور به سوخت وارداتی و آلایندگی زیست‌محیطی خودروها فراهم شود همچنین چینی‌ها بر آن هستند که به یکی از کشورهای پیشرو در تولید فناوری‌های پیشرفته تبدیل شوند. تولیدکنندگان چینی در این راه از حمایت و پشتیبانی همتایان خارجی خود نیز برخوردار هستند.

علاوه بر این شرکت‌های خودروساز با برقراری روابط نزدیکی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی سعی دارند از توانمند‌ی‌های علمی وطنی حداکثر استفاده را ببرند.

پکن این نکته را اعلام کرده که تولید خودروهای کم‌آلاینده‌تر از اولویت‌های موردنظر این کشور و در برنامه توسعه ۱۵ساله چین است. تولید خودروهای پاک در بین ۱۱ اولویت تبیین شده چینی‌ها قرار گرفته، علاوه بر این دولت با درنظر گرفتن بخشودگی‌های مالیاتی و حمایت‌های غیرمستقیم سعی دارد خودروسازها را به تولید محصولات پاک ترغیب کند.

فعالیت شرکت‌ها در حوزه‌هایی که هنوز رقیب خارجی قابل‌توجهی در آن وجود ندارد و دستیابی به پیشرفت در آن مستلزم هزینه سنگینی نیست یکی از اهداف بنیادین زمامداران چینی است.

از نقطه‌نظر چینی‌ها اتکا به نفت وارداتی ضعفی استراتژیک است به خصوص آنکه بیشتر نفت وارداتی این کشور از مناطق بی‌ثبات و پرفراز و نشیب تامین می‌شود که پکن قادر به تاثیرگذاری بر شرایطشان نیست. در‌حال‌حاضر چین پس از ایالات‌متحده دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان است و شاهد رشد ۵/۱۴درصدی واردات این کالا در سال ۲۰۰۶ بود.

در همین حین، افزایش اشتیاق چینی‌ها به داشتن خودرو موجب شده آلودگی هوای شهر‌های بزرگ چین طی سال‌های اخیر به معضلی برای دولت این کشور تبدیل شود. سال گذشته فروش خودرو در چین ۲۵درصد در قیاس با سال قبل از آن افزایش یافت و در مجموع ۲/۷میلیون دستگاه خودرو در این کشور عرضه شد که ۸/۳میلیون دستگاه آن خودروهای سواری بودند.در نمایشگاه شانگهای، چری و صنایع خودروسازی شانگهای (SAIC) نمونه‌هایی از محصولات سلول سوختی آینده خود را به نمایش گذاشته بودند در حالی که شرکت خودروسازی چانگ خوروساز وطنی دیگر هیبریدی با قوای محرکه دیزل را به نمایش گذاشته بود.

SAIC اعلام کرده از اواسط سال آینده فروش محصولات هیبریدی خود را آغاز می‌کند در حالی که چری نیز خود را برای فروش هیبریدها و خودرویی با سلول سوختی از اواخر دهه جاری آماده کرده است.

هومویان، مدیرعامل SAIC می‌گوید: تمرکز ما به هیبریدی‌ها است.

او از سرمایه‌گذاری ۱۲میلیون دلاری شرکتش روی پروژه‌های تحقیقاتی مربوط به سوخت‌های جایگزین خبر می‌دهد و می‌افزاید: در همین حال از تلاش برای تولید خودرویی با سوخت جایگزین هم غافل نخواهیم شد.جنرال موتورز یک مرکز تحقیقات مشترک با SAIC در شانگهای دایر کرده که روی فناوری‌های مرتبط با سلول‌های سوختی فعالیت می‌کند.

دایملز کرایسلر نیز در برنامه تحقیقاتی مشترکی با وزارت فناوری چین یک خط اتوبوسرانی با اتوبوس‌های مجهز به سلول سوختی در پکن راه‌انداز کرده است و سایر غول‌های خودروسازی چنان چون BMW، فورد و هوندا به دنبال عرضه محصولات هیبرید خود در بازار چین هستند.

دولت چین سایر سوخت‌های جایگزین چون گاز طبیعی را از نظر دور نداشته است و در‌حال‌حاضر از متان استحصالی از ذغال‌سنگ برای تامین سوخت معرفی خودروها استفاده می‌شود.

وی‌ چنگ، مدیرعامل فورد موتور آمریکا می‌گوید: این کار چنان آسانی نیست چرا که هر‌کدام از گزینه‌ها مزایا و معایب‌ خاص خود را دارند، می‌افزاید: پکن به دنبال راه‌حلی سریع برای حل مشکل سوخت و آلودگی هوا است اما یافت راهکار مناسب زمان زیادی را می‌طلبد.