دنیای اقتصاد- در سال گذشته ۹۱۹هزار و ۶۱۸ خودروی سواری در کشور تولید شد که رشد ۹‌درصدی را نسبت به سال ۸۴ نشان می‌دهد. در این سال تولید پراید بیش از همه خودروها بود، به طوری که ۴۲۸هزار و ۱۲۵دستگاه از این خودرو تولید شد. رشد ۹ درصدی تولید خودرو سواری در سال گذشته

در سال گذشته ۹۱۹ هزار و ۶۱۸ خودرو سواری در کشور تولید شد که رشد ۹ ‌درصدی را نسبت به سال ۸۴ نشان می‌دهد.

براساس آمار تولید خودروسازان داخلی در سال گذشته، تولید خودرو‌های سواری، وانت و دو دیفرانسیل به ترتیب ۹۱۹‌هزار و ۶۱۸ دستگاه ، ۱۵۲‌هزار و ۹۵۸ دستگاه و چهار‌هزار و ۱۰۹ دستگاه بوده است.

آمارهای وزارت صنایع و معادن نشان می‌دهد که در تولید خودروهای سبک، سایپا برای نخستین بار با اندکی اختلاف از ایران‌خودرو به لطف تولید پراید پیشی گرفته است، به گونه که گروه سایپا موفق شد ۵۲۶‌هزار و ۷۵۵ دستگاه خودرو سواری، دو دیفرانسیل و وانت تولید کند، حال آن‌که سهم ایران‌خودرو ۵۲۵هزار و ۲۵ دستگاه بود.

در سال گذشته تولید پراید بیش از همه خودروها بود، به طوری که ۴۲۸هزار و ۱۲۵دستگاه از این خودرو تولید شد.

بیشترین تولید شرکت ایران‌خودرو هم مربوط به پژو ۴۰۵ بود که ۱۲۰هزار و ۳۲۸ دستگاه از نوع عادی و هفت‌هزار و ۴۵۱ دستگاه گازسوز آن در سال گذشته تولید شد. این شرکت همچنین ۶۴‌هزار دستگاه پژو آردی معمولی و ۲۹‌هزار و ۲۱۳ دستگاه آردی گازسوز تولید کرده است.

از طرفی تولید پژو ۲۰۶ و پارس نیز در این مدت به ترتیب ۸۰ و ۵۴‌هزار دستگاه بود. همچنین ۵۵‌هزار دستگاه مدل بنزینی و ۲۱‌هزار دستگاه مدل گازسوز سمند و ۶۳‌هزار دستگاه وانت پیکان بنزین سوز و ۲۷‌هزار دستگاه وانت پیکان گازسوز در این مدت تولید شده است. از سوی دیگر شرکت سایپا در همین مدت ۱۰هزار و ۱۶۱دستگاه پی‌کی،‌ یک‌هزار و ۷۸۶ دستگاه ماکسیما، ۱۴‌هزار و ۳۲۵ دستگاه زانتیا و ۱۹‌هزار و ۲۲۰ دستگاه ریو تولید کرد.

بر اساس آخرین آمار وزارت صنایع و معادن، شرکت کرمان خودرو نیز دو‌هزار و ۸۱۵ دستگاه فولکس، دو‌هزار و ۴۲۳ دستگاه هیوندای ورنا و‌هزار و ۴۳۸ دستگاه هیوندای آوانته تولید کرد.

زاگرس خودرو، هزار دستگاه پروتون تولید کرده است. زامیاد نیز ۴۳‌هزار وانت نیسان زامیادی و هفت‌هزار و ۴۳ وانت زامیاد گازسوز تولید کرد.