تازه‌ترین قیمت‌ها در بازار خودرو

دنیای اقتصاد- بحث تولید خودروهای ارزان بحثی قدیمی است که طی سال‌ها از سوی مسوولان وقت شرکت‌های خودروساز داخلی عنوان شده است. در واقع ابتدا قرار بود «خودروی ۶میلیونی» با قیمت ۵میلیون تومان در کشور تولید و عرضه شود که بعدها به عدد ۶ افزایش یافت. گروه خودرو-منوچهر منطقی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، هفته گذشته در مراسم آغاز به کار شرکت متبوعش در سال جدید، تولید خودروی ۶میلیون تومانی را یکی از اهداف اساسی این شرکت در سال ۸۶ عنوان کرد.

منطقی با به کار بردن واژه ترکیبی «خودروی ۶میلیونی» عنوان جدیدی را در سال‌جاری به سبد محصولات ایران‌خودرو اضافه و ایران‌خودرو را ملزم کرد تا برای تولید این محصول تلاش خود را آغاز کند. «خودروی ۶میلیونی» قرار است با مشارکت شرکت چری چین و ایران‌خودرو در شهرستان بابل تولید شود. این در حالی است که هنوز قرارداد نهایی تولید این خودرو به امضای طرفین نرسیده و به گفته علیرضا طهماسبی، وزیر صنایع و معادن، توافقات اولیه برای تولید این خودرو حاصل شده و در صورتی قرارداد ایران با چری نهایی می‌شود که این شرکت ۲۰درصد صادرات محصولات تولیدی خود را در ایران به عهده بگیرد و محدوده قیمتی آن مناسب باشد.

حال با وجود ابهاماتی در خصوص تولید «خودروی ۶میلیونی»، مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت خودروساز خاورمیانه تولید این خودرو را یکی از اهداف اساسی ایران‌خودرو خوانده و حتی این محصول در سبد صادراتی محصولات ایران‌خودرو گنجانده شده است.

چرا ۶میلیون تومان؟

اما تعیین رقم ۶میلیون برای این خودرو نکته حائز اهمیتی است که ایران‌خودرو به طور گسترده‌ای در میان اقشار مختلف مردم ایران رواج داده است.

قبل از بحث تولید «خودروی ۶میلیونی» از واژه ترکیبی «خودرو ارزان» استفاده می‌شد اما با توجه به اینکه تعریف مشخصی از «خودرو ارزان» ارائه نشد ایران‌خودرو رقم ۶میلیون را به عنوان قیمت پایه خودروهای ارزان در کشور اعلام کرد.

بحث تولید خودروهای ارزان که بحثی قدیمی است سال‌ها از سوی مسوولان وقت شرکت‌های خودروساز داخلی عنوان شده برای این خودرو تاکنون ارقامی همچون ۳، ۴ و ۵میلیون تومان نیز تعیین شده است. در واقع ابتدا قرار بود «خودروی ۶میلیونی» با قیمت ۵میلیون تومان در کشور تولید و عرضه شود که بعدها به عدد ۶ افزایش یافت. حال اینکه رقم ۶میلیون نیز افزایش خواهد یافت یا خیر سوالی است که پاسخ به آن نیاز به زمان دارد. البته با توجه به تجربه تندر۹۰ که از ۶میلیون تومان وعده داده شده درنهایت به بیش از ۱۰میلیون افزایش یافت نمی‌توان زیاد به این وعده دلخوش بود. چرا که بعید نیست خودرو ۶میلیونی همانند تندر۹۰ در تیپ‌ها و مدل‌های مختلف با قیمت‌ متفاوت عرضه شود. اما برای تعیین قیمت «۶میلیون تومان» باید از مدیرعامل گروه صنعتی از خودرو تشکر کرد که از ابتدا قیمت این خودرو را با واحد پولی ریال اعلام کرد و همانند تندر۹۰ واحد پولی یورو را انتخاب نکرد چرا که اگر این کار انجام نمی‌شد در ادامه معلوم نبود رقم ۶میلیون چقدر ارزش افزوده خواهد داشت!

از سویی دیگر مشخصات این خودرو به طور رسمی اعلام نشده است و هنوز معلوم نیست این خودرو با چه کیفیتی و چه امکاناتی به بازار وارد می‌شود. اما نکته مهم این است که توقع مردم ایران از صنعت خودرو بالا رفته ومردم دیگر هر محصولی را به راحتی دهه ۶۰ و ۷۰ قبول نمی‌کنند.

استقبال از تیپ E۲ تندر ۹۰ نشان داد که مردم حاضرند به ازای امکانات مناسب‌تر پول بیشتری هم بپردازند این در حالی که بود که کارشناسان ایران‌خودرو و سایپا قبل از پیش‌فروش تندر۹۰، احتمال استقبال از تیپ E۰ (بدون کولر، شیشه‌برقی و فرمان هیدرولیک) بیشتر از دیگر تیپ‌های این خودرو ارزیابی می‌کردند.

خودروی ۶میلیونی را به فال نیک بگیرید

سعید لیلاز کارشناس مسائل اقتصادی صنعت خودرو، در رابطه با موضوع تولید خودروهای ۶میلیونی در کشور به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید، اگر با مدیریتی صحیح مزیت‌های نسبی صنعت خودروسازی ایران و چین با هم تلفیق شود، این رخداد را می‌توان به فال نیک گرفت تا محصول ارزان به بازار خودرو کشور وارد شود.

وی می‌افزاید، صنعت خودرو کشور برای بقا و تداوم فعالیت خود راهی جز روی آوردن به تولید محصول‌های ارزان ندارد چرا که بازار در سطوح بالا و متوسط در حال اشباع است و خودروسازها باید برای اقشار متوسط به پایین نیز چاره‌ای بیاندیشند. وی خاطرنشان می‌کند، خودرو پی‌کی در حال حاضر با قیمت کمتر از ۶میلیون تومان به بازار عرضه می‌شود اما این خودرو نتوانست آنچنان که باید در بازار موفق شود و هنوز نیاز بازار برای خودروهایی با این رنج قیمت اشباع نشده است.

لیلاز، تولید خودرو ۶میلیونی را در کشور امکان‌پذیر می‌داند و می‌افزاید، صنعت خودرو کشور هم‌اکنون به مرحله‌ای رسیده که از فاز طراحی تا خدمات پس از فروش می‌تواند به فعالیت بپردازد و با توجه به فعالیت سایر شرکت‌های خودروساز در خصوص خودروهای ارزان این اقدام ایران‌خودرو شده است.

وی خاطرنشان می‌کند، اگر نگاهی به قیمت خودروها طی سال‌های اخیر بیاندازیم متوجه می‌شویم که پایداری قیمت در این سال‌ها جلب توجه می‌کند که این موضوع برای کارشناسان مسائل اقتصادی خودرو نشاندهنده کاهش ۱۵ تا ۲۰درصد قیمت خودرو طی سال‌های اخیر است.

کشش ۱۵۰هزار دستگاهی بازار

میرخانی رشتی، دبیر سابق انجمن خودروسازی کشور و مدیرعامل اسبق ایران خودرو می‌گوید.خودروهای ارزان در کشورهایی که معمولا خانواده‌ها کوچک‌ترند (۲ تا ۳ نفر) بیشتر کاربرد دارد که این خودروها حجم کمتری را اشغال کرده و مصرف بنزین پایین‌ نیز دارد.

اما در ایران خانواده‌ها بزرگ‌ترند و بالطبع خودروهای بزرگ‌تری نیاز دارند تا هم نیاز روزمره‌شان تامین شود و هم بتوانند از این خودرو به عنوان شغل دوم استفاده کنند.

بنابراین می‌توان گفت در ایران مشتری اصلی خودروهای ارزان اقشار متوسط به پایین هستند که در صورت تولید چنین خودرویی می‌توان گفت تقاضای ۱۰۰ تا ۱۵۰هزار دستگاهی در کشور وجود دارد.

وی در عین حال خاطر نشان می‌کند با توجه به افزایش قیمت آهن و دستمزد کارگران و سایر مواد اولیه بعید است در سال جاری قیمت خودرو پایدار بماند این در حالی است که سال‌ها قیمت‌ها پایدار بوده است اما این موضوع دلیل بر آن نمی‌شود که امکان تولید خودروی ۶میلیونی وجود نداشته باشد.