گروه خودرو-کمتر از یک ماه از سال جدید می‌گذرد اما بازار خودرو همچنان با رکود نسبی همراه است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که زمان اندک گذشته از سال جدید، قضاوت و پیش‌بینی در مورد بازار خودرو را مشکل کرده و این امر نیازمند زمان بیشتری است.

این کارشناسان همچنین اعتقاد دارند که عرضه خودرو پس از اتمام تعطیلات نوروزی نسبت به تقاضا ۳۰درصد افزایش خواهد یافت و این افزایش عرضه موجب به وجودآمدن رکود و در برخی موارد موجب کاهش قیمت خودروها در بازار می‌شود و این شرایط تا پایان فصل باقی خواهد ماند.

کارشناسان صنعت خودرو تصریح می‌کنند که هر ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال به دلیل افزایش تقاضا قیمت خودرو روند صعودی را طی اما پس از پایان تعطیلات، خودرو با افت قیمت مواجه می‌شود و این افت قیمت تا فصل تابستان ادامه خواهد داشت.

اما برخی دیگر از فعالان بازار خودرو معتقدند که رکود بازار خودرو به دلیل ورود تندر ۹۰ در خردادماه در تابستان نیز ادامه خواهد داشت. کارشناسان صنعت خودرو شرایط نامناسب اقتصادی، چشم‌انداز نامشخص سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، اشباع بازار، عدم تناسب بین عرضه و تقاضا و ارائه کارت هوشمند سوخت را از جمله دلایل رکود و در برخی خودروها ثبات قیمت می‌دانند و تصریح می‌کنند که تولید خودروهای جدید که اصولا از نیمه دوم سال وارد بازار می‌شوند موجب شده است که بازار خودرو دچار رکود شود.

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان نیز در گفت‌وگو با ایسنا افزایش قیمت خودرو در سال ۸۶ را منتفی دانسته و افزوده است که با افزایش ۱۱ تا ۱۲درصدی تعداد خودرو در سال ۸۶ قیمت خودرو افزایش نخواهد یافت.

نعمت‌بخش معتقد است: خودروسازان در سال گذشته توانستند با افزایش ۱۰درصدی تولید، هزینه‌های سربار را کاهش دهند و تیراژ تولید خود را به بیش از یک‌میلیون دستگاه برسانند.

نعمت‌بخش در خصوص گفته قطعه‌سازان خودرو مبنی بر اینکه دیگر توان ثابت نگه داشتن قیمت فروش قطعات تولیدی خود را ندارند و خودروسازان باید با افزایش قیمت خودرو قیمت خریدشان را افزایش دهند، گفت: فکر نمی‌کنم قیمت خرید تفاوت چندانی پیدا کند، مگر آنکه توجیه قانع‌کننده‌ای وجود داشته باشد به هر حال خودروسازان و قطعه‌سازان باید افزایش خدمات و کالا و هزینه نیروی انسانی را با افزایش بهره‌وری و همکاری‌های مشترک و افزایش تولید جبران کنند.