پی‌کی و پراید از سایپا می‌روند

مژگان میرزایی-اولین نشست خبری قلعه‌بانی، مدیرعامل شرکت سایپا در سال ۸۶ برگزار و وی در این نشست پس از اعلام برنامه‌های شرکت سایپا در سال ۸۶ و عملکرد این شرکت در سال ۸۵ به سوالات خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت تولید ال-۹۰، معرفی محصولات جدید، آخرین وضعیت مدیرعاملی شرکت پارس خودرو و حذف تولید پی‌کی و پراید پاسخ داد. احمد قلعه‌بانی در این نشست خبری در ابتدا به ارائه گزارشی از عملکرد و برنامه‌های گروه صنعتی سایپا پرداخت و اظهار داشت: براساس برنامه ۵ساله که از سال ۸۰ آغاز شد، قرار بود تولید خودرو در سایپا از یک‌صدهزار دستگاه در سال به ۵۰۰هزار دستگاه برسد و سود شرکت به ۶درصد افزایش یابد و سایپا رهبری قیمت در بازار خودرو را در اختیار بگیرد. پس از پایان برنامه ۵ساله سایپا توانست برنامه ۵ساله خود را با موفقیت به اتمام برساند.

قلعه‌بانی در خصوص برنامه پنج‌ساله دوم این شرکت عنوان کرد: برنامه پنج ساله دوم نسبت به برنامه پنج‌ساله اول کاملا متفاوت است. در برنامه پنج‌ساله اول به دلیل تقاضای بالایی که در بازار وجود داشت سعی بر آن شد که میزان تولید را افزایش دهیم تا بتوانیم پاسخگویی بازار باشیم اما در برنامه پنج‌ساله دوم با مطالعه‌ای که از بازار داشتیم توانستیم تقاضای مردم را پاسخ دهیم و متقاضیان می‌توانند در سال ۸۶ خودروهای درخواستی خود را به روز دریافت کنند.

وی ادامه داد: در سال ۸۵ با تیراژ ۴۳۰هزار دستگاه خودرو توانستیم عنوان پرتیراژترین تولید را در کشور داشته باشیم، اما در پنج ساله دوم تنوع تولید جایگزین تیراژ تولید خواهد شد.

مدیرعامل سایپا در خصوص محصولات جدید این شرکت اظهار داشت: خودروهای ریو، سه مدل تندر ۹۰، زانتیای فیس لفت، پراید فیس لفت و سایپا ۱۳۲ (نیوپراید) در سال‌جاری به بازار عرضه می‌شود. همچنین در سال‌های آتی شاهد طراحی و عرضه خوودروهای جدید بر روی پلت‌فرم S۸۱ خواهیم بود. علاوه بر تولید انواع خودروهای سواری این شرکت نوع جدیدی از مینی‌بوس و اتوبوس توسط شرکت زامیاد و کامیون‌های جدید توسط سایپا دیزل را نیز به بازار عرضه خواهد کرد.

قلعه‌بانی برنامه دوم گروه سایپا را در راستای سیاست‌های کلی کشور و دولت با نگاه به تولید در خارج از مرز‌های کشور دانست و افزود: سیاست اصلی ما در برنامه پنج ساله دوم نگاه به خارج از کشور و تولید در کشورهای دیگر است. سایپا پس از راه‌اندازی خطوط تولید پراید و سایپا ۱۴۱ در سوریه و ونزوئلا که طی سال گذشته شکل گرفت در برنامه پنج ساله دوم در شش کشور جهان خطوط تولید خودروهای سایپا را راه‌اندازی خواهد کرد.

وی ادامه داد: حجم صادرات سایپا در چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ به ۵/۲میلیون دستگاه خواهد رسید و بودجه تحقیقاتی سایپا در سال جدید به ۵/۱درصد افزایش خواهد یافت و تا ۵سال آینده این رقم به ۳درصد افزایش می‌یابد.

قلعه‌بانی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر گازسوز کردن محصولات این شرکت اظهار داشت: در سال‌جاری ۵۰درصد محصولات سایپا دوگانه‌سوز خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال گذشته ما شاهد تولید ۶۰هزار دستگاه خودروی دوگانه‌سوز بودیم که امسال این رقم به ۲۵۰هزار دستگاه انواع خودرو در این شرکت خواهد رسید. همچنین از شش ماه دوم سال‌جاری خودروهای دوگانه‌سوز طبق فرم پایه‌ گازسوز به بازار عرضه می‌شود.

تولید مخزن خودروی گازسوز در داخل کشور

قلعه‌بانی درخصوص جایگزینی خودروهای فرسوده نیز اظهار داشت: جایگزینی خودروهای فرسوده به دلیل اینکه در شش ماه دوم سال آغاز شد. به همین دلیل تامین و تدارک مخزن توسط سازمان بهینه‌سازی انجام نشد و ما توانستیم ۶۰هزار دستگاه خودوری دوگانه‌سوز تولید و ۵۰هزار دستگاه از این خودروها را جایگزین خودروهای فرسوده کنیم.

وی درخصوص برنامه‌های سایپا برای جایگزینی خودروهای فرسوده در سال ۸۶ اظهار داشت: برای واردات ۳۵۰هزار مخزن وکیت در سال‌جاری گشایش اعتبار شده است که در صورت تامین این مخازن تولید خودروهای دوگانه‌سوز به فراتر از ۲۵۰هزار دستگاه خواهد رسید.

قلعه‌بانی در ادامه تصریح کرد: سایپا با ایجاد شرکتی مستقل و همچنین شرکتی با همکاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع و ایران‌خودرو تولید مخزن گاز در کشور را در دستور کار قرار داده است که ظرف ۱۸ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل سایپا در ادامه افزود: ۴خط تولید مخزن گاز در نظر گرفته شده که این ۴خط سالانه ۴۰۰هزار دستگاه مخزن گاز برای تولید خودروهای دوگانه سوز تهیه خواهد کرد.قلعه‌بانی درخصوص ظرفیت تولید سواری در کشور اظهار داشت: طبق بررسی‌های صورت گرفته ظرفیت تولید سواری در کشور بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰هزار دستگاه است. اما حداکثر نیاز بازار در شرایط اقتصادی کشور طی چند سال گذشته بیش از یک‌میلیون دستگاه نخواهد بود و متقاضیان خودرویی را انتخاب خواهند کرد که قیمت و کیفیت بهتری داشته باشد. وی در خصوص برنامه‌های سایپا برای به دست آوردن بازار داخلی عنوان کرد: ما وظیفه داریم که کیفیت و تنوع محصول خود را افزایش دهیم و همچنین قیمت محصولات خود را ثابت نگه داریم و با شیوه‌های مناسب فروش، لیزینگ و امتیاز، مشتری بازار داخلی را جذب کنیم.

خودروهای چینی استاندارد اروپایی راکسب نکرده است

مدیر عامل سایپا در رابطه با کیفیت محصولات چینی اظهار داشت: پس از انجام برخی تست‌ها و آزمایش‌هایی که بر روی خودروهای چینی انجام شد این خودرو موفق به دریافت استاندارد اروپایی نشد.

وی ادامه داد: در صورتی که خودروهای چینی موفق به دریافت استانداردهای جهانی شوند و بتوانند به سطح آلایندگی و ایمنی جهانی برسند می‌توان بر روی ورود خودروهای چینی به داخل کشور برنامه‌ریزی کرد.

قرعه‌کشی واگذاری ال-۹۰ خردادماه انجام می‌شود

قلعه‌بانی در خصوص زمان واگذاری خودروی ال-۹۰ به متقاضیان اظهار داشت: تولید ال-۹۰ در شرکت پارس‌خودرو آغاز و تاکنون ۳۰۰ الی ۴۰۰دستگاه ال-۹۰ در این شرکت تولید شده است. اما در خصوص زمان عرضه این خودرو به بازار باید هماهنگی‌های لازم انجام شود.

وی ادامه داد: ال-۹۰ خردادماه وارد بازار خواهد شد و به صورت قرعه‌کشی در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت. قلعه‌بانی در خصوص تاریخ قرعه‌کشی ال-۹۰ افزود: قبل از شروع واگذاری در خردادماه قرعه‌کشی واگذاری ال-۹۰صورت خواهد پذیرفت.

مدیر عامل سایپا در رابطه با کمبود قطعات ال-۹۰ اظهار داشت: تامین قطعات تندر ۹۰ توسط رنوپارس انجام می‌شود که با مشکلاتی همراه بود و ما امیدواریم که این قطعات به موقع تامین شود.

مدیر عامل پارس‌خودرو تغییر نکرده است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینک اعضای هیات‌مدیره شرکت پارس‌خودرو هنوز تعیین نشده‌اند و این در حالی است که مدیر عامل جدید آن بدون انتخاب اعضای هیات‌مدیره منصوب شده است، تکلیف چیست؟ گفت: هنوز تغییری در مدیر عاملی پارس‌خودرو اتفاق نیافتاده است و همچنان سید حسین امیری،‌ مدیر عامل این شرکت است. قلعه‌بانی ادامه داد: در طول سال‌های گذشته همواره شاهد تغییراتی در شرکت‌های زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا بوده‌ایم و در سال‌جاری هم شاهد تغییرات در اعضای هیات‌مدیره و مدیریت شرکت‌ها براساس ارزیابی عملکرد آنها خواهیم بود.

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در پاسخ به سوال دیگری، مبنی بر اینکه شایعه شده است که تغییرات در اعضای هیات‌مدیره و مدیریت شرکت‌های تابعه گروه سایپا، به منظور حضور مجدد شما در هیات‌مدیره سایپا است، صحت دارد؟ افزود: تغییرات براساس برنامه‌های جاری گروه و بعضا بازنشستگی برخی دوستان است و به این موضوع ربطی ندارد.

وی در خصوص این سوال که بالاخره حکم مدیر عاملی شما پس از درگیری‌های مدیریتی سال گذشته، آیا از سوی هیات‌مدیره صادر شده است یا خیر؟ گفت: حکم بنده همان موقع از سوی هیات‌مدیره گروه خودروسازی سایپا صادر و ابلاغ شد.

تولید مگان در سال ۸۶

وزیر صنایع و معدن در آخرین برنامه خبری خود در سال ۸۵ اعلام کرده بود که در صورتی که شرکت رنو سهمی از بازار خود را برای تولید مگان در اختیار ایران قرار ندهد با تولید مگان در کشور مانند تولید ال-۹۰ قبل از اصلاحیه مخالفت خواهیم کرد.قلعه‌بانی در خصوص تولید مگان در داخل کشور اظهار داشت: شرایط تولید این خودرو در شرکت پارس خودرو مهیا شده است و این خودرو در سال ۸۶ در این شرکت به تولید خواهد رسید.وی در ادامه افزود: ما مطابق با برنامه‌های وزارت صنایع جهت واردات خودرو پیش خواهیم رفت و در خصوص قرارداد مگان نیز ما سهمی از بازار رنو را در خصوص صادرات گرفته‌ایم و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

پی‌کی و پراید از سایپا می‌روند

مدیرعامل سایپا در خصوص از رده خارج شدن پی‌کی در سال ۸۶ اظهار داشت: خودروی پی‌کی طبق برنامه قبلی و با افزایش تیراژ تولید ال-۹۰ از رده خارج خواهد شد و پراید نیز در سال ۱۳۹۰ از رده خارج و نیو پراید و S۸۱ جایگزین آن می‌شود.

کمربند ایمنی پراید در سال ۸۶ اصلاح می‌شود

در سال ۸۵ اداره راهنمایی و رانندگی در خصوص کمربند ایمنی پراید و مشکلات به وجود آمده در هنگام تصادف از شرکت سایپا انتقاد کرد که این شرکت در آن زمان بارها اعلام کرد که این کمربند هیچ‌گونه نقضی ندارد اما در نشست خبری قلعه‌بانی و در خصوص مشکل کمربند ایمنی پراید در سال ۸۶ عنوان کرد: کمربند ایمنی پراید استاندارد است اما این استاندارد برای ایران تعبیه نشده است و ما برنامه‌ای داریم که این مشکل توسط گروه مهندسی این شرکت برطرف کنیم.