گروه خودرو- در حالی که دو شرکت بزرگ خودروساز کشور طی سال گذشته و سال جدید عدم افزایش قیمت محصولات را به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی خود عنوان می‌کردند اما برخی از محصولات تولیدی این دو شرکت طی سال گذشته از افزایش قیمت برخوردار بوده است. دلیل اصلی این افزایش قیمت تغییرات واحد پولی ایران و کشورهای مادر تولیدکننده نسبت به دلار عنوان شده است.

این در حالی است که بسیاری از خودروهای تولیدی کشور بخشی از قطعات مورد نیاز خود را از شرکت مادر وارد می‌کنند اما با این توجیه مسوولان صنعت خودرو کشور در خصوص تاثیرات بازار پول بر قیمت تمام شده خودروها، نباید امیدی به ثبات قیمت کارخانه‌ای خودروها داشت.

احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، پنج‌شنبه گذشته در نخستین نشست خبری خود در سال ۸۶، در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص افزایش یک‌میلیون تومانی قیمت خودروی ریو، گفته است، افزایش نرخ برابری دلار و ون (won)، واحد پولی کره‌جنوبی، باعث افزایش قیمت ریو شده است.

این در حالی است که به غیر از پراید، پی‌کی و وانت‌نیسان، سایر محصولات تولیدی سایپا تابع نوسان‌های پولی قرار دارد.البته هم‌قیمت بودن ریو با تیپ E۲ تندر ۹۰ بی‌ارتباط با این افزایش قیمت نیست.

از سویی دیگر ایران‌خودرو و سایپا طی سال‌جاری تندر ۹۰ را به چرخه تولید خواهد رساند که با توجه به تعیین قیمت این خودرو با واحد پولی یورو، قیمت این خودرو در بدو تولید حدود یک میلیون تومان افزایش یافته است.

اگرچه مسوولان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران وعده داده‌اند که قیمت تعیین شده برای این خودرو ثابت خواهد ماند اما به نظر می‌رسد که هرگونه تغییر و تحول در قیمت یورو، تاثیرات خود را بر روی این خودرو بگذارد، همان طور که ریو و سایر خودروهای مونتاژی کشور همانند پژو ۲۰۶ و حتی سمند از این قضیه استثنا نبوده‌اند.

از طرفی هم،قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای تولید خودرو همچون مس، فولاد، باتری و... با افزایش روبه‌رو بوده با ا ین حال خودروسازها وعده ثبات قیمت را در سال جدید عنوان می‌کنند.

به نظر می‌رسد شش ماه نخست سال‌جاری خودروهای تولیدی افزایش قیمت نداشته باشند اما پس از ورود خودروهای جدید در نیمه دوم سال تغییر در قیمت برخی از خودروها دور از انتظار نخواهد بود.