عرضه 14 محصول جدید دو خودروساز بزرگ کشور با شعار ملی‌سازی

گروه خودرو-ون R۹۰ هفت‌نفره روی پلت‌فرم X۹۰، خودروی ارزان‌قیمت ۶میلیونی، پژو ۳۰۷، مدل جدید ۴۰۵، مدل جدید ۲۰۶ تیپ یک، ون سوبول و مینی‌بوس جدید ۵۱۸ از محصولات جدیدی است که ایران‌خودرو قصد دارد در سال جدید آنها را به بازار خودروی کشور عرضه کند، این در حالی است که گروه خودروسازی سایپا نیز با ورود ۷نوع خودرو جدید سعی در رونق بخشیدن به بازار خودروهای ساخت داخل دارد. این خودروساز مطرح کشور قرار است با تولید سه نوع خودروی تندر ۹۰، دو نوع خودروی مگان، یک نوع زانتیای جدید و سایپا ۱۳۲ نسبت به دریافت سهمی از بازار خودروهای داخلی اقدام کند. هر چند تولید خودروی مگان از سوی سایپا با ایراداتی از سوی وزارت صنایع و معادن مواجه شده اما احمد قلعه‌بانی، مدیر عامل این شرکت در آخرین مصاحبه خود با «ایرنا» طی سال گذشته بار دیگر بر تولید مگان در گروه خودروسازی سایپا تاکید کرد. علیرضا طهماسبی، وزیر صنایع و معادن در آخرین روزهای سپری شده از سال گذشته طی مصاحبه مطبوعاتی با ذکر این مطلب که قرارداد تولید مگان نیز به سرنوشت تندر ۹۰ دچار شده، تاکید کرد که به دلیل اینکه تولید مگان در داخل کشور فراتر از تیراژ در نظر گرفته شده، است شرکت رنو می‌بایست سهمی از بازار خارجی این خودرو را در اختیار ایران قرار دهد که این موضوع نیز در قرارداد قید نشده، به همین منظور وزارت صنایع و معادن با این قرارداد مخالف است.

به این ترتیب تولید مگان طی سال‌جاری از سوی شرکت سایپا، در ابهام قرار گرفته و به نظر می‌رسد این شرکت برای تولید مگان می‌بایست پروسه طولانی همچون پروسه عقد قرارداد ال-۹۰ طی کند.

در صورتی که سایپا طبق وعده داده شده، قادر به تولید دو نوع خودروی مگان در داخل کشور نباشد، محصولات جدید این شرکت خودروساز به ۵محصول تقلیل خواهد یافت.

این در حالی است که ایران‌خودرو اقدام به تولید ۷محصول خواهد کرد.

حال به اعتقاد بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو کشور، این صنعت پس از ۳۰سال مونتاژ کاری در حال طی کردن مسیری است که پیش از این خودروسازان بزرگ دنیا آن را طی کرده بودند.حال تولید محصولات جدید نیز در همین راستا صورت می‌گیرد. هر چند خودروسازان در حین اعلام تولید محصولات سال ۸۶ سخن گفتن در مورد درصد ساخت داخل و ارزبری خودروهای مذکور را به زمان دیگری موکول کرده‌ا ند اما آنچه پیداست ورود هر خودروی جدید به کشور با میزان قابل توجهی ارزبری مواجه بوده و هر خودرو حداقل تا ۴سال ساخت اولیه خود به شرکت مادر از نظر تامین قطعات، خدمات پس از فروش و.... وابسته است.

منوچهر منطقی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در آخرین مصاحبه مطبوعاتی خود در سال ۸۵ به این نکته اشاره کرده بود که ۳۰سال اول صنعت خودروسازی کشور مونتاژ کاری بوده اما از ۱۰سال پیش به بعد وارد مسیری شده‌ایم که خودروساز‌ها آن را طی کرده‌اند که تشکیل زنجیره سازندگان، ایجاد مراکز طراحی و.... از جمله این مسیر طی شده است. حال این سوال مطرح است که با تولید ۱۴محصول جدید در دو گروه خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو قرار است چه طرح و تمهیدات ملی در خودروهای جدید سال ۸۶ به کار گرفته شود. منطقی در آخرین اظهار نظر خود، ورود محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری به ایران‌خودرو به منظور افتتاح موتور ملی را نقطه عطفی در عملکرد این شرکت خوانده بود اما این نکته نیز قابل ذکر است که رییس‌جمهوری در این مراسم یادآور شد که دیگر نباید خودروهای خارجی در ایران مونتاژ شود. احمدی‌نژاد در مراسم مذکور خودروسازان را به مجاهدتی فراخوانده بود که طی آن عرصه خودروسازی در مدت معینی به قطب بزرگی در منطقه تبدیل شود حال خودروسازان به ظاهر در حال طی کردن مسیری هستند که ۴۰سال گذشته در آن قدم نهادند و امروز تعبیر دیگری بر آن دارند. هر چند ورود ۱۴محصول جدید به کشور را می‌بایست به فال نیک گرفت چرا که این امر موجب رونق و تنوع بازار خودروی کشور خواهد شد اما خودروسازها باید به ایده‌ای فکر کنند که در حال حاضر بر سیاست‌های صنعتی کشور حاکم است و آن سیاست ملی‌سازی و تاکید بر ساخت داخل است.