قرارداد تولید ”مگان“ نیز به سرنوشت  تندر 90 دچار شد

مژگان میرزایی -آخرین نشست خبری علیرضا طهماسبی، وزیر صنایع و معادن در سال‌جاری روز گذشته در حالی برگزار شد که این بار نیز صنعت خودرو کشور محور سوالات بسیاری از خبرنگاران حاضر در این نشست بود. علیرضا طهماسبی در مصاحبه مطبوعاتی خود ضمن هشدار به خودروسازان داخلی، در مورد حداقل رضایت مشتریان در خدمات پس از فروش به این نکته اشاره کرد که وزارتخانه متبوع وی برای سرعت بخشیدن به ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات پس از فروش سیاست‌های تشویقی و تنبیهی خاصی را در نظر گرفته است.

وزیر صنایع همچنین در نشست روز گذشته به سوالات خبرنگاران پیرامون تولید خودروی ارزان‌قیمت، گازسوز شدن خودروها، قیمت تندر-۹۰، واردات خودرو و... پاسخ گفت که در ذیل می‌آید:

دلیل مخالفت وزارت صنایع و معادن با واردات خودروی مگان به کشور چه بود؟

وزارت صنایع و معان با واردات خودرو به صورت CBU مخالف است اما نمی‌تواند در این خصوص منعی ایجاد کند.

همچنین اگر خودرویی بخواهد در کشور مونتاژ شود باید سهمی از بازار خارجی توسط شرکت خارجی در اختیار ایران قرار بگیرید و این امر شامل مونتاژ خودرو با تیراژ بالای هزار دستگاه می‌شود.

تولید مگان نیز در داخل کشور به دلیل اینکه فراتر از تیراژ در نظر گرفته شده بود، باید شرکت رنو سهمی از بازار خارجی این خودرو را در اختیار ایران قرار می‌داد که این موضوع در قرارداد قید نشده بود به همین منظور وزارت صنایع با این قرارداد مخالفت کرد.

صدور مجوز شماره‌گذاری این خودرو هم با توجه به حمایت از افرادی صورت گرفت که این خودرو را پیش‌خرید کرده بودند اما موفق به دریافت و یا شماره‌گذاری خودرو خود نشده بودند.

نحوه تعامل وزارت صنایع و معادن با خودروسازان به چه صورتی است و آیا این وزارتخانه تنها به سیاست‌های حمایتی در قبال خودروسازان اکتفا می‌کند؟

وزارت صنایع تنها از سیاست حمایتی در مقابل خودروسازان استفاده نمی‌کند بلکه در صورت لزوم با آنها برخورد نیز می‌کند. در صورتی که سیاست های وزارتخانه با خودروسازان تنها سیاست حمایتی بود آنها می‌توانستند محصولات تولیدی را با قیمت مورد نظر خود به بازار عرضه کنند.

وزارت صنایع و معادن به منظور ارائه خدمات پس از فروش مطلوب‌تر برای سال آینده چه اقداماتی انجام خواهد داد؟

به منظور ارائه خدمات پس از فروش مطلوب در سال آینده ما طرح خاصی در نظر گرفته‌ایم و هدف از این طرح نیز علاوه بر ارائه خدمات پس از فروش مطلوب، بهبود کیفیت قطعات و تامین قطعات یدکی نیز هست.

در سال آینده بازرسان این وزارتخانه به صورت سرزده از شرکت‌هایی که خدمات پس از فروش ارائه می‌دهند بازرسی خواهد کرد و در صورت ارائه نامناسب خدمات پس از فروش با آنها برخورد و در صورت تکرار حتی نمایندگی‌ها لغو نیز خواهند شد. همچنین در حال تدوین سیاست‌های جدید در جهت حمایت از مصرف کننده هستیم.

خدمات پس از فروش تندر ۹۰ به چه صورتی انجام خواهد شد و آیا با تغییر قیمت یورو در سال آینده قیمت این خودرو نیز افزایش خواهد یافت؟

شرکت‌های خودروساز با هماهنگی شرکت رنو پارس به ارائه خدمات پس از فروش تندر ۹۰ خواهند پرداخت و در این خصوص هیچ مشکلی وجود ندارد.

در مورد قیمت این خودرو نیز وزارت صنایع نیمه دوم سال ۸۵ با در نظر گرفتن مفاد قرارداد، حداقل قیمت یورو را انتخاب کرد و احتمال افزایش قیمت آن وجود نخواهد داشت.

در زمان عقد قرارداد تندر ۹۰ اعلام شد که این خودرو از لحاظ قیمت جایگزین پیکان خواهد شد اما این امر محقق نشد در خصوص دلایل افزایش قیمت تندر ۹۰ توضیح دهید؟

در خصوص این که عنوان می‌شود قرار بود تندر ۹۰ جایگزین پیکان شود اطلاعی ندارم اما قیمت تندر به یورو محاسبه شد و در زمان عقد قرارداد یعنی سال ۸۰ الی ۸۱ قیمت یورو حدود ۸۰۰ تومان بود که می‌توان گفت در آن زمان این خودرو تقریبا هم قیمت پیکان بود.

اما در‌حال‌حاضر قیمت یورو افزایش یافته و این امر موجب افزایش قیمت این خودرو شده است اما همین حد قیمت هم می‌تواند برخی از محصولات هم قیمت داخلی را تحت تاثیر قرار دهد.

رییس جمهوری در ابتدای سال ۸۵ اعلام کرد که تولید خودروی ارزان، گاز سوز کردن خودروها و حذف مونتاژ کاری را در دستور کار قرار داده است. وزارت صنایع در خصوص این دستورالعمل چه اقداماتی انجام داده است؟

گاز سوز کردن خودروها در سال ۸۵ نسبت به ۱۰ سال گذشته یک رقم تاریخی بود از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۳۵هزار خودرو گازسوز شد.

همچنین ستاد ویژه‌ای در نهاد ریاست جمهوری به منظور اجرای تبصره ۱۳ در نظر گرفته شده که این نهاد به صورت مستمر پیگیر اجرای صحیح این تبصره است.

همچنین در این سال خودروسازان با کمبود شدید کیت و افزایش ۵۰ الی ۷۰درصدی قیمت آن روبه‌رو بودند. این مشکل نیز تا حدودی برطرف شد و امیدواریم تا پایان خرداد ماه بتوانیم به عدد قابل قبولی برسیم.

همچنین در خصوص تولید خودروی ارزان‌قیمت نیز شرکت ایران‌خودرو با شرکت چری چین به توافقاتی رسیده و در صورتی که این شرکت ۲۰درصد صادرات این محصول را به عهده بگیرد و محدوده قیمتی آن نیز مناسب باشد این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

بارها از سوی شما عنوان شده که تندر ۹۰ نه مصیبت الهی است و نه مائده الهی اگر این خودرو از نظر کیفی در سطح مطلوبی نیست به چه منظور با تولید این خودرو در داخل کشور موافقت کردید؟

در صورتی که قرارداد تندر ۹۰ بدون اصلاحات صورت گرفته بود این قرارداد بلایی برای صنعت خودروسازی کشور محسوب می‌شد. اما اگر اصلاحیه‌ای را که در این قرارداد صورت گرفت رعایت شود قرارداد تندر ۹۰ می‌تواند زمینه مثبت پیدا کند.

در قرار اولیه هیچ وعده‌ای مبنی‌بر صادرات این خودرو صورت نگرفته بود و این به آن معنی بود که یک خودروساز خارجی بازار داخلی را توسط دو شرکت داخلی بدون ارائه بازار خارجی به دست بیاورد که این به ضرر صنعت خودروسازی کشور بود.

در سال ۸۵ چه میزان خودرو توسط خودروسازان داخلی تولید شده است؟

طی سال جاری در کشور یک میلیون و ۱۰۰هزار دستگاه خودرو تولید شده که از این تعداد ۱۳۵هزار خودرو گازسوز بوده است.

دلیل خرید بنزین از کشور ونزوئلا چه بوده و آیا این خرید با توجه به مسافت موجود بین دو کشور به‌صرفه خواهد بود؟

با توجه به رابطه دوستانه ایران‌ و ونزوئلا تصمیم گرفتیم که بخشی از بنزین مورد نیاز کشو را از ونزوئلا وارد کنیم و با توجه به اینکه پول خرید بنزین از ونزوئلا به صندوق مشترکی که بین دو کشور تشکیل شده، واریز و صرف تامین مالی طرح‌های بین ایران و ونزوئلا خواهد شد. وجود فاصله بین این دو کشور به صرفه خواهد بود.