گروه خودرو-تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر کاهش تعرفه واردات قطعات خودرو از ۲۵ به ۱۰درصد، با واکنش مختلفی از سوی قطعه‌سازان و برخی از نمایندگان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس روبه‌رو بوده است. کاهش تعرفه واردات قطعات خودرو در حالی از سوی کمیسیون تلفیق صورت گرفته که محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری، سه‌شنبه گذشته ضمن تاکید بر تولید ملی، از خودروسازان خواست که مونتاژ کاری را متوقف کنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که کاهش تعرفه قطعات خودرو نه تنها انگیزه‌ای برای تولید ملی نیست بلکه مونتاژ کاری را سهل و آسان نیز می‌کند. از سویی دیگر تصمیم کمیسیون تلفیق، سرمایه‌گذاری و فعالیت ۱۵ساله قطعه‌سازان کشورمان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. قطعه‌سازان داخلی هرچند هنوز در ابتدای راهی هستند که برای آن افق‌های روشنی متصور است، اما طی چند سال گذشته با تولید برخی از قطعات بی‌کیفیت، خودروسازان را مجبور به واردات برخی از قطعات کرده‌اند حال کاهش تعرفه، به طور حتم انگیزه خودروسازان را برای خرید از قطعه‌سازان داخلی، کم می‌کند و آنها به واردات روی می‌آورند. در همین حال حمیدرضا کاتوزیان نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با شگفتی از مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر کاهش تعرفه واردات قطعات خودرو، عنوان می‌کند که جریانی در مجلس نسبت به تولید خودرو در کشور بی‌توجه است و تمایل خاصی به واردات دارد. وی با مغایر خواندن مصوبه کمیسیون تلفیق با خاص دولت تاکید می‌کند که احمدی‌نژاد در افتتاح موتور ملی، مونتاژ کاری خودرو را تقبیح و بر ساخت داخل اصرار داشت این در حالی است که کمیسیون تلفیق نسبت به این موضوع کم‌توجهی کرد. کاتوزیان با بیان این مطلب که «مصوبه مذکور را در صحن مجلس اصلاح می‌کنیم» اظهار داشت که نباید تنها در صنعت خودروسازی دست و دلبازی به خرج داد. نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین اظهار داشت که تعرفه واردات خودرو به صورت CKD و CBU نباید فاصله زیادی از یکدیگر داشته باشد چرا که فاصله بین این دو انگیزه تولید داخل را از خودروسازان می‌گیرد.

بهرام شهریاری، عضو انجمن قطعه‌سازان نیز در این زمینه معتقد است که تصمیم کمیسیون تلفیق برای کاهش تعرفه واردات قطعات خودرو در سال ۸۶، به زیان صنعت و اشتغال ملی است. وی به اشتغال ۲۴۰هزار نفر در صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: با این تصمیم اشتغال این افراد به خطر می‌افتد و کشور در صنعت قطعه‌سازی به ۲۰سال قبل برمی‌گردد . شهریاری همچنین این نکته را مورد تاکید قرار می‌دهد که با اجرای این تصمیم شرکت‌های خودروساز انگیزه خود را برای خرید از قطعه‌سازان داخلی از دست می‌دهند و به واردات روی می‌آورند.

ساسان قربانی، یکی دیگر از اعضای انجمن قطعه‌سازان نیز در خصوص کاهش تعرفه واردات قطعات خودرو و تاثیر آن بر صنعت قطعه‌سازی کشور می‌گوید: مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که مراکز مختلف تصمیم‌گیری از دیدگاه‌های همدیگر بی‌اطلاع هستند و این برای نظام اقتصادی و صنعتی کشور ضعفی اساسی محسوب می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: رییس‌جمهور پس از بازدید خط تولید موتور ملی در جریان پیشرفت سطح کیفی و کمی محصولات داخلی قرار گرفت و در همان مراسم وعده کمک به تولیدکنندگان داخلی را داد اما پس از گذشت تنها چند روز از وعده رییس‌جمهوری، تعرفه واردات قطعات خودرو کاهش پیدا می‌کند که این نشان‌دهنده وجود ضعف در سیستم تصمیم‌گیری کشور است.قربانی در رابطه با افزایش واردات کالا و تاثیر آن بر صنعت کشور اظهار داشت: تعرفه واردات با‌ید به طور سیستماتیک صورت پذیرد در غیر این صورت صنعتگران با مشکل مواجه خواهند شد. ما معتقدیم کالایی را که قادر به تولید آن هستیم نباید وارد کنیم تا بازار داخلی از محصولات وارداتی اشباع شود.وی در ادامه تصریح کرد: در کشور دید کلانی در تصمیم‌گیری‌ها وجود ندارد و ما انتظار داریم که دولت مردان و نمایندگان مجلس با کارشناسی بیشتر اقدام به تصمیم‌گیری کنند.از سویی دیگر محمدرضا نجفی‌منش دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز در خصوص تصمیم جدید دولت به منظور کاهش تعرفه واردات قطعات خودرو گفت: کاهش تعرفه قطعات خودرو برخلاف گفته‌های رییس‌جمهور است و ما معتقدیم تعرفه واردات خودرو باید ثابت بماند و یا حتی افزایش پیدا کند تا به این طریق بتوان از قطعه‌سازان داخلی حمایت کرد.وی در ادامه اظهار داشت: سال گذشته ما ۵میلیارد دلار واردات قطعه و خودرو به کشور داشتیم که این رقم بسیار بالایی است و برخلاف سیاست‌های دولت مبنی‌بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی است.نجفی‌منش اظهار داشت: باید بیشترین توجه به ساخت داخل شود و تسریع در واردات در حال حاضر بی‌معنی است اگر در سال گذشته ۵میلیارد دلار واردات به داخل کشور انجام نمی‌شد صنعت قطعه‌سازی در داخل کشور ۷۰ الی ۸۰درصد رشد پیدا می‌کرد.