گروه خودرو - صنعت نوپای قطعه‌سازی خودرو در کشور با تولید تندر ۹۰ قدم به راهی گذاشته است که باید در آغاز تولید این خودرو ۶۰درصد قطعات را برای دو خودروساز بزرگ کشور تامین کند. اما ظاهرا قطعه‌سازان هنوز به این عدد دست نیافته‌اند به طوری که فقیه، مدیر پروژه تندر ۹۰ ایران خودرو، چندی پیش در آیین آغاز به کار خط تولید این خودرو در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» این مطلب را که هنوز در قطعات تندر ۹۰ به ۶۰درصد ساخت داخل نرسیده‌ایم، تایید کرد.

نهادینه کردن صنعت قطعه‌سازی در کشور که عمر زیادی از آن نمی‌گذرد تاکنون منجر به ظهور صنعتگران متعدد در زمینه ساخت قطعات خودرو شده اما هنوز معلوم نیست که قطعات ساخت آنها در چه درجه‌ای از استانداردهای جهانی قرار دارد.

محمدباقر رجال، رییس انجمن سازندگان قطعات خودرو مدعی است که قطعه‌سازهای ایرانی هم‌اکنون به آن درجه از توان تولیدی رسیده‌اند که اگر صنعت خودرو در کشور وجود نداشته باشد این صنعتگران می‌توانند برای بازارهای جهانی قطعه تولید کنند. رجال در حالی این موضوع را بیان می‌کند که به گفته خودروسازها و واقعیت موجود، هرگاه درصد ساخت داخل یک خودرو افزایش می‌یابد از کیفیت آن کاسته می‌شود که پژو روآ با ۹۸درصد ساخت داخل به عنوان یکی از کم‌کیفیت‌ترین و پژو ۲۰۶ با ساخت داخل کمتر یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای کشورموید این مطلب هستند.

داود میرخانی‌رشتی، رییس پیشین انجمن خودروسازان کشور، در این رابطه می‌گوید، قطعه‌سازهای کشور به جای اینکه دنبال استانداردسازی محصولات خودشان باشند بیشتر به کپی‌کاری روی آورده‌اند و این مساله باعث شده تا در نهایت از کیفیت یک خودرو با درصد ساخت بیشتر کاسته شود.

حال با چنین وضعی می‌توان انتظار داشت که تندر ۹۰ با ۶۰درصد ساخت داخل ، هم کیفیت با نوع اروپایی آن باشد و اینکه آیا موضوع ۶۰درصد ساخت داخل محقق شده است و قطعه سازهای کشور به تعهد خود عمل کرده‌اند؟