علیرضا بهداد- براساس تصمیم و برنامه دولت از تیر‌ماه سال آینده تولید خودروهای بنزین‌سوز در کشور ممنوع خواهد شد و خودروسازها موظفند خودروهای دوگانه‌سوز یا پایه گازسوز را در کشور به تولید برسانند. داستان از آنجا آغاز می‌شود که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور، در یکی از برنامه‌های تلویزیونی به هنگام ارائه گزارش عملکرد دولت به مردم، ممنوعیت تولید خودروهای صرفا بنزین‌سوز را از تیر‌ماه سال آینده، از جمله برنامه‌های دولت برای کاهش و کنترل مصرف بنزین عنوان کرد.

براساس دستور شفاهی رییس‌جمهور، خودروسازها از ابتدای سال‌جاری برنامه‌ریزی لازم را برای تولید یک میلیون خودرو دوگانه‌سوز آغاز کردند. در همین‌حال خط تولید انبوه موتور ملی (اولین موتور پایه گازسوز جهان) نیز امروز با حضور رییس‌جمهور در ایران‌خودرو به بهره‌برداری می‌رسد و از طرفی هم سرمایه‌گذاری‌هایی به منظور تولید مخازن گاز مورد نیاز خودرو در کشور انجام شده است.

زمانی که در تابستان گذشته این بحث از سوی رییس‌جمهور مطرح شد، خودروسازها در چگونگی تامین مخازن مورد نیاز ۲۵۰هزار خودرو طرح نوسازی خودروهای فرسوده به تکاپو افتاده و این موضوع دغدغه ذهنی آنان شده بود. در این دوران کمتر کسی فکر می‌کرد که تامین ۲۵۰هزار مخزن مورد نیاز امکانپذیر باشد چه برسد به اینکه خودروسازها موظف شوند تا تمامی خودروهای تولیدی خود را گازسوز به تولید برسانند. اما آنها از تیر‌ماه مقید خواهند بود که تمامی خودروهای تولیدی خود را به صورت گازسوز عرضه کنند.

سیدرضا فاطمی، مجری طرح نوسازی خودروهای فرسوده، روز گذشته در جمع خبرنگاران با تایید این تصمیم دولت گفت: دولت در سال ۸۵، سیاست تشویقی تولید ۲۵۰هزار خودرو دوگانه‌‌سوز را برای خودروسازها مدنظر قرار داد تا آنها کم‌کم خود را برای تولید انبوه این نوع خودروها آماده کنند. وی افزود: پس از این سیاست تشویقی، دولت سیاست تنبیهی را برای تولید خودروهای دوگانه‌سوز در کشور برگزید و براساس آن خودروسازهای داخلی راملزم کرده تا از تیرماه سال ۸۶ تولید خودروهای بنزین‌سوز صرف را متوقف کنند و خودروهای دوگانه‌سوز یا پایه‌ گازسوز را به تولید برسانند.

وی گفت: سال ۸۵، سال آزمایشی و تشویقی برای تولید خودروهای دوگانه‌سوز است، به همین خاطر تعداد بیشتری خودرو بنزین‌سوز در کشور به تولید می‌رسد اما از تیر ماه سال آینده به جز موارد خاصی هیچ خودروی بنزین‌سوزی به تولید نخواهد رسید.

بنزین، هدف تبصره۱۳

فاطمی تصریح کرد، با اطمینان خاطر می‌گویم، طرح نوسازی خودروهای فرسوده برای تولید خودروهای دوگانه‌سوز ظرفیتی را ایجاد کرده است که خودروسازها می‌توانند در سال آینده ۸۰۰هزار خودرو دوگانه‌سوز را در کشور تولید کنند و درواقع این طرح باعث شد تا صنعت دوگانه‌سوز کردن خودروها در کشور نهادینه شود.

وی خاطرنشان کرد، بنزین، هدف اصلی تبصره ۱۳ است تا میزان مصرف آن در کشور کاهش یابد که یکی از راه‌های کاهش مصرف سوخت، خروج خودروهای فرسوده از سطح کشور است.

معرفی همه متقاضیان به بانک

در ادامه این نشست بنا به درخواست فاطمی طرح نوسازی خودروهای فرسوده مورد نقد و تحلیل خبرنگاران قرار گرفت. مجری طرح نوسازی خودروهای فرسوده در رابطه، با اینکه آیا این طرح تا پایان سال‌جاری به انجام خواهد رسید یا خیر، گفت: ۳۷۰هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند از که همه ثبت‌نام‌کنندگان در سایپا، خودرو خود را تحویل خواهند گرفت اما در شرکت ایران‌خودرو ۱۲۰هزار نفر براساس قرعه‌کشی از لیست ثبت‌نامی‌ها حذف می‌شوند.

وی افزود: براساس آخرین آمار (تا پایان روز گذشته) ۲۳۵هزار متقاضی به بانک معرفی شده‌اند که تا پایان سال تمامی ۲۵۰هزار نفر متقاضی به بانک معرفی خواهند شد تا بقیه مراحل انجام کار در سال بعد اجرایی شود.

وی گفت: تا تیر ماه سال آینده تعهد خروج و نوسازی ۲۵۰هزار دستگاه خودرو فرسوده به اجرا در خواهد آمد این در حالی است که اگر برای دوگانه سوز کردن الزامی وجود نداشت تاکنون تعداد بسیار بیشتر از این رقم، خودرو فرسوده از رده خارج شده بود.

فاطمی تصریح کرد، به طور متوسط روزانه ۲هزار نفر در پروسه خروج و نوسازی خودروهای فرسوده، حضور دارند و در واقع می‌توان گفت که روزانه ۲هزار خودرو فرسوده اسقاط می‌شود.

تکلیف طرح در سال ۸۶

مجری طرح نوسازی خودروهای فرسوده در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» در خصوص اینکه تکلیف این طرح در سال۸۶ چیست، گفت: در سال آینده به شکل سال جاری این طرح را انجام نخواهیم داد چرا که اصولا هدف تبصره ۱۳ خودرو فرسوده نیست بلکه سیاست‌ها به سمت «خروج» پیش خواهد رفت و «نوسازی» از این طرح برداشته خواهد شد.

وی افزود: هم اکنون ظرفیت اسقاط خودرو در کشور بیش از ۹۰۰هزار دستگاه در سال است به عبارت دیگر می‌توان خروج خودروهای فرسوده بسیاری را برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی کرد.

خرید نقدی خودرو فرسوده منتفی شد

فاطمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در خصوص اینکه آیا با توجه به تصویب متمم بودجه سال ۸۵ در مجلس، تکلیف خرید نقدی خودروهای فرسوده مشخص شده است یا خیر، گفت: خرید نقدی خودروهای فرسوده از مالکان برای سال ۸۵ منتفی است و احتمالا در سال آینده این کار انجام خواهد شد.

فاطمی در ادامه با اشاره به اینکه از میان خودروهای فرسوده کشور تنها بحث خودروهای سواری به وزارت کشور سپرده شده است گفت: خروج موتورسیکلت و مینی‌بوس‌های فرسوده توسط سازمان محیط زیست و کامیون توسط وزارت راه انجام می‌شود و ما پیشنهاد داده‌ایم که کار خروج نوسازی کامیون‌های فرسوده نیز به وزارت کشور سپرده شود تا با توجه به تجربه موجود اقدامات لازم به عمل آید.

طرح کلید به کلید تاکسی

مهران سالاریه، مدیر پروژه تاکسی طرح نیز در این نشست گفت: در طرح کلید به کلید تاکسی، قرار است ابتدا وضعیت تاکسی‌های نو در نمایندگی‌های فروش خودروسازها مشخص و آنگاه پس از اسقاط خودرو فرسوده، حداکثر ظرف ۳روز تاکسی نو به مالکان تحویل داده شود.

وی افزود: براساس قرارداد اتحادیه تعاونی سواری کرایه با ایران‌خودرو، قرار است ۳هزار دستگاه تاکسی فرسوده بین شهری، از رده خارج و به جای آن GLX دوگانه‌سوز تحویل داده شود.

ایران‌خودرو بدهکار شد

فاطمی در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه چرا ایران‌خودرو خودروهای دوگانه‌سوز خود را گران‌تر به فروش می‌رساند،‌ گفت: شرکت ایران‌خودرو، خودروهای دوگانه‌سوز را حدود ۳۰۰هزار تومان گران‌تر از بنزین‌سوز به مشتریان عرضه کرده است که در این خصوص پیگیری‌هایی شده است که از این اقدام جلوگیری شود و ضمن اینکه پول اضافی گرفته شده به مشتریان برگشت داده می‌شود.