اعلام جدیدترین آمار تولید خودروی سواری
علیرضا بهداد-براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی معاونت بهره‌برداری و نوسازی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، تا پایان دی‌ماه سال‌جاری، 755هزار و 455دستگاه انواع خودرو سواری در سه کارخانه ایران‌‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به تولید رسیده که با توجه به برنامه تولید 795هزار و 758دستگاه تا پایان د‌ی‌ماه، 95درصد این برنامه محقق شده است.

هم‌اکنون ۱۳نوع خودروی سواری
(تک و دو دیفرانسیل) در این سه کارخانه به تولید می‌رسد که با در نظر گرفتن تولید تندر 90 (ال-90) تعداد خودروها به 14نوع خواهد رسید اما در این آمار اشاره‌ای به این خودرو نشده. این در حالی است که تولید انبوه تندر 90 در پارس‌خودرو و تولید آزمایشی آن در ایران‌خودرو اخیرا آغاز شده است. از مجموع 755هزار و 455دستگاه خودرو سواری، 345هزار و 489دستگاه (7/45درصد) در ایران‌خودرو 257هزار و 842دستگاه (2/34درصد) در سایپا و 152هزار و 124دستگاه (1/20درصد) در پارس‌خودرو به تولید رسیده است.
در بین خودروهای سواری تولید شده، پراید همچنان پیشتاز است به طوری که نسبت به پژو ۴۰۵ که رتبه دوم تولید را دارد بیش از ۲۶۴هزار دستگاه فاصله است. (جدول یک).
این خودرو که پس از پیکان باامکاناتی نظیر کولر، شیشه بالا‌بر برقی با قیمتی حدود 7میلیون و 100هزار تومان به عنوان مناسب‌ترین خودروی کشور، نظر مردم را به خود جلب کرده و بیشترین تقاضا را در بازار دارد به طوری که نزدیک به 49درصد،یعنی حدود نیمی از خودروهای سواری تولیدشده در کشور را پراید تشکیل می‌دهد.
رتبه‌های دوم تا ششم تولید خودروهای سواری در اختیار محصولات ایران‌خودرو است و پس از این محصولات سایر خودروهای تولیدی سایپا و پارس‌خودرو در رتبه هفتم تا سیزدهم قرار گرفته‌اند.
وضعیت تولید در ایران‌خودرو
با نگاهی به وضعیت تولید در بزرگ‌ترین کارخانه سازنده خودرو خاورمیانه دیده می‌شود، این خودروساز ۵نوع سواری را تا پایان دی‌ماه به تولید رسانده که سه خودرو پژو ۴۰۵، RD و ۲۰۶ رتبه‌‌های اول تا سوم تولید از لحاظ شمارگان را به خود اختصاص داده‌اند. تنها سازنده خودرو ملی در کشور، حدود ۵۹هزار دستگاه سمند را به تولید رسانده و این محصول در رتبه چهارم تولید خودروهای سواری ساخت ایران‌خودرو قرار گرفته است.
نکته جالب در‌خصوص خودرو ملی اینکه، براساس برنامه تا پایان دیماه باید 86هزار و 126 دستگاه سمند تولید می‌شد که تا پایان این ماه تنها 68درصد برنامه در نظر گرفته شده برای تولید سمند محقق شده است. (جدول 2)
طبق برنامه از پیش تعیین شده تا پایان سال ۸۵، تعداد۵۰۰هزار دستگاه خودرو سواری در ایران‌خودرو باید به تولید برسد که برنامه تولید سمند تا پایان سال ۱۰۵هزار دستگاه است و باید به محصول سوم ایران‌خودرو از لحاظ شمارگان تبدیل شود که با توجه به فرصت باقیمانده بعید است تا پایان سال تعداد تولید خودرو ملی به ۷۰هزار دستگاه برسد.
از طرفی هم آتش‌سوزی‌های اخیر پژو 405 باعث شد تا روند استقبال از این خودرو کاهش یافته و اقبال عمومی به سمت سمند، جلب شود، به همین خاطر ایران‌خودرو پس از افزایش تقاضا برای سمند ، این خودرو را تا تابستان سال آینده پیش‌فروش کرده است.
این در حالی است که ایران‌خودرو سمند تغییر شکل یافته، سورن را در خرداد ماه سال آینده به تولید می‌رساند و طراحی سمند ۸۶ را نیز آغاز کرده است.
آمار تولید سایر محصولات ایران‌خودرو بیانگر آن است که تاکنون 109درصد برنامه در نظر گرفته شده برای تولید پژوRD و روآ، 83درصد برنامه پژو 405، 69درصد برنامه پژو 206 و 97درصد برنامه پژوپارس محقق شده و در کل این شرکت که تا پایان دیماه تولید 419هزار و 107 دستگاه خودروسواری را در برنامه خود داشت، 345هزار و 498 دستگاه خودروسواری به تولید رساند و 4/82درصد برنامه خود را محقق کرد. (جدول 3)
وضعیت تولید در سایپا
وضعیت تولید در شرکت سایپا، نشان می‌دهد دومین خودروساز بزرگ کشور، چهار نوع محصول پراید، زانتیا، ریو و ون کاروان را به تولید رسانده و تنها خودرو پراید است که در این شرکت شمارگان بالایی دارد و مابقی محصولات از نظر تعداد تولید زیر 20هزار دستگاه در سال است.
به عنوان مثال زانتیا پس از سال‌ها تولید تا پایان دی‌ماه سال جاری حدود ۱۲هزار دستگاه تولید داشته و سومین محصول سایپا از لحاظ تعداد تولید است.
تعداد تولید خودرو ریو به عنوان دومین محصول تولیدی سایپا تا پایان دی‌ماه به 16هزار و 143 دستگاه رسید و در این مدت 298 دستگاه ون کاروان نیز تولید شد. نکته جالب اینکه اگر روزی خط تولید پراید در سایپا متوقف شود تولیدات این شرکت بیش از 35هزار دستگاه خودرو در سال نخواهد بود. این شرکت تا پایان دی‌ماه حدود 258هزار دستگاه خودرو سواری تولید کرده که با توجه به برنامه از پیش تعیین شده 245هزار دستگاهی، 3/105درصد برنامه را محقق کرده است.
وضعیت تولید در پارس‌خودرو
در شرکت پارس خودرو به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت سایپا تا پایان دیماه‌ 152هزار و 124 دستگاه خودرو به تولید رسیده که این شرکت 5/115درصد از برنامه جلوتر است.در این شرکت مانند سایپا، تولید پراید، باعث افزایش تعداد محصولات تولیدی شده به طوری که حدود 140هزار دستگاه پراید در پارس خودرو تولید شده است و شمارگان تولید سایر محصولات این شرکت حدود 12هزار دستگاه است.
با توجه به اینکه تولید انبوه تندر ۹۰ نیز در پارس‌خودرو آغاز شده در صورت تحقق تولید ۱۵۰هزار دستگاه تندر ۹۰، این شرکت با توقف تولید پراید جای این محصول را به تندر ۹۰ خواهد داد و در شمارگان تولید آن تغییری حاصل نخواهد شد مگر اینکه تولید پراید ادامه یابد آن گاه شمارگان تولید پارس‌خودرو از شرکت مادر (سایپا) بیشتر خواهد شد!