موسسه جی دی پاور (JD Power) اعلام کرد: با وجود تاثیر مثبت افزایش روز کاری فروش در بسیاری از کشورهای اروپایی، تقاضای خرید در اروپای غربی با رکود روبه‌رو شده است. به گزارش خبرگزاری موج، بازار خودروی اروپای غربی در ژانویه سال جاری، نسبت به ژانویه سال ۲۰۰۶ تنها رشدی معادل ۳/۰‌درصد داشته، که بسیار دور از پیش‌بینی‌ها است. این درحالی است که یک روز در ماه به تعداد روزهای کاری فروش در کشورهای این منطقه، افزوده شده است.

کاهش فروش خودرو در آلمان برابر با ۵۹/۱۰‌درصد بوده است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند، ناتوانی خریداران در بازپرداخت بهای خودروی خریداری شده، یکی از دلایل کاهش فروش در آلمان است.

اجرای قانون افزایش مالیات مازاد بر قیمت (VAT) از دیگر دلایل کاهش فروش در آلمان اعلام شد. از ابتدای سال جاری، مالیات مازاد بر قیمت خودروهای خارجی در آلمان سه ‌درصد بیشتر شده است. نرخ متوسط فروش فصلی (SAAR) در آلمان به سه‌میلیون دستگاه در سال تنزل یافته و نرخ متوسط فروش فصلی (SAAR) برای دو ماه پایانی سال ۲۰۰۶ به طور میانگین ۹/۳‌میلیون دستگاه در سال بوده است.

بنابر گزارش موسسه جی دی پاور (JD Power) فروش خودرو در ایتالیا، فرانسه و اسپانیا امیدوار‌کننده ، اما اوضاع در انگلیس قدری مانند آلمان بوده است.

کارشناسان می‌گویند: گرچه بازار خودرو اروپای غربی شروع خوبی در سال جاری نداشته ، اما روند فروش در ایتالیا، نوید دهنده ثبات در بازار خودروی این کشور است.

چنین به نظر می‌رسد که تاثیر منفی افزایش مالیات مازاد بر قیمت (VAT) تا دو ماه‌ آینده نیز گریبان گیر بازار خودروی آلمان باشد. دست‌اندرکاران بازار خودروی آلمان، از کاهش احتمالی فروش سال جاری نسبت به سال گذشته، به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

فروش خودرو در ایتالیا روند صعودی سال گذشته را حفظ کرده، بطوری که فروش در ژانویه گذشته از رشدی معادل ۴/۲‌درصد برخوردار بود.

از ابتدای سال جاری، دولت ایتالیا طرح جمع‌آوری خودروهای مورد تایید استاندارد یورو صفر و یورو ۱ - خودروهایی با اجازه‌نامه زیست محیطی پایینتر از استاندارد یورو۸۰۰ - را به اجرا گذارده است.

بنابر قانون جدید، خودروهایی با تولید بیش از ۱۴۰گرم در کیلومتر، دی اکسید کربن (CO۲) اجازه تردد در ایتالیا را نخواهند داشت. اجرای این قانون، تاثیر بسزایی در افزایش فروش خودرو در این کشور داشته است.

رشد بازار خودروی انگلیس در ژانویه سال ۲۰۰۷ برابر با ۲/۵‌درصد گزارش شده است. شاید در ظاهر امر این نرخ رشد، حاکی از اوضاع خوب بازار خودرو در انگلیس باشد. اما در صورت اکتساب قانون یک روز افزوده به روزهای کاری فروش، در می‌یابیم که رشد کلی بازار در ژانویه سال ۲۰۰۷ نسبت به ژانویه سال گذشته با رکود ۱۳‌درصدی روبه‌رو بوده است.

از نگاه موسسه جی دی پاور (JD Power) مهم‌ترین عامل کاهش رشد بازار خودرو در انگلیس، افزایش مالیات مشمول بر خودروهای دیزل اعلام شده است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، افزایش نرخ سود بانکی، تنها عاملی است که‌این روزها از رشد و شکوفایی اقتصاد انگلیس به شدت جلوگیری می‌کند.

تاثیر منفی افزایش نرخ سود بانکی در بازار خودروی انگلیس به مراتب بیشتر بوده است. با توجه به نرخ رشد بازار خودروی انگلیس در ژانویه، باید گفت: سال ۲۰۰۷، سال موفقی برای بازار خودروی این کشور نخواهد بود.

بازار خودرو اسپانیا شروع خوبی در سال ۲۰۰۷ داشته است، اما کارشناسان امر معتقدند که اجرای قانون استانداردهای زیست محیطی جدید، نقش کلیدی در نرخ رشد سالانه بازار خودرو این کشور خواهد داشت.

در پایان، موسسه جی دی پاور (JD Power) پیش‌بینی می‌کند: بازار خودروی فرانسه سال بسیار موفقی پیش رو خواهد داشت، اگرچه سال ۲۰۰۶ برای بازار خودروی این کشور، سال ناامیدکننده‌ای بود.