کیفیت خودروهای داخلی در تیر ماه
گروه خودرو- با اعلام جدیدترین گزارش در مورد کیفیت خودروهای داخلی، نیسان تینا همچنان در صدر جدول رده ‌بندی باقی ماند و در انتهای جدول نیز تغییر خاصی رخ نداده است، به طوری که خودروهای چینی و پرایدها همچنان در انتهای جدول جای دارند.

طی این گزارش که به تیرماه مربوط می‌شود و در آن ۲۴ خودرو تولید داخل مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته، خودروهای مونتاژی ژاپنی رده‌های ابتدایی جدول را به خود اختصاص داده‌اند و فرانسوی‌‌ها نیز در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند.
همچنین در کمرکش جدول نیز چینی‌ها و قدیمی‌های پژو به چشم می‌آیند.
۲۴ خودرو تحت بررسی تیرماه نیز مانند گزارش‌های قبلی در همان نه معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، موتور، ‌ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی، بدنه، نفوذ آب و رنگ مورد ارزیابی قرار گرفته و بر اساس مجموع نمرات منفی کسب شده، در رده‌های اول تا بیست و چهارم جا خوش کرده‌اند.
بنا به تعریف شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (تهیه‌کننده گزارش کیفی خودروهای داخلی)، هر خودرویی که مجموع نمرات منفی آن بین صفر تا 120 شده، در گروه «خیلی خوب» جای گرفته و در گزارش تیر ماه چون نمره منفی هیچ محصولی به بالای 120 نرسیده، همه خودروهای ارزیابی شده «خیلی خوب» به حساب می‌آیند.
از نکات قابل توجه گزارش کیفی تیرماه می‌توان به بالاتر قرار گرفتن مگان از تندر-۹۰ و تندر-۹۰ از پژو ۲۰۶ اشاره کرد. همچنین MVM چینی نیز رده بهتری در مقایسه با سمند و پژو ۴۰۵ و پارس کسب کرده و تیبا نیز بالاتر از لیفان به چشم می‌آید.
تداوم صدرنشینی ژاپنی‌ها
پنج رده ابتدایی جدول رده‌بندی سطح کیفی خودروهای داخلی در حالی به مونتاژی‌های ژاپنی اختصاص یافته که نیسان تینا صدرنشین مطلق به حساب می‌آید و فاصله نمرات منفی آن با سایر هموطنانش زیاد است.
این محصول مونتاژی پارس خودرو که هم‌اکنون گران‌ترین خودرو داخلی به شمار می‌رود، بسیار کم تیراژ است و تنها در دو معیار بدنه و رنگ نمره منفی به خود می بیند. مجموع نمرات منفی تینا تنها 3/3 شده که 7/11 نمره کمتر از مزدا3 جدید به عنوان دومین خودرو با کیفیت داخلی است. مزدا3 نیز که در گروه بهمن به مونتاژ می‌رسد و اتفاقا قیمت بالایی دارد،
۱۵ نمره منفی به خود می‌بیند. این ۱۵ نمره تماما به معیار رنگ مزدا۳ مربوط می شود و این نشان می‌دهد مزدا۳ در سایر معیارها نمره منفی ندارد. عین این اتفاق برای مزدا۲ (عضو رده سومی جدول کیفی تیرماه) نیز افتاده، به نحوی که این خودرو هم تمام ۱۵ نمره منفی خود را در بخش رنگ به دست آورده و در سایر معیارها نمره منفی کسب نکرده است.
پس از مزدا2، در حالی به نیسان ماکسیما در رده چهارم جدول برمی‌خوریم که این خودرو در چهار معیار ترمز، تزئینات، بدنه و رنگ حائز نمره منفی شده و بیشترین آن به بخش رنگ مربوط می‌شود. سوزوکی گرندویتارا نیز که رده پنجم جدول را در اختیار دارد، در چهار معیار تزئینات، صداهای غیرعادی، بدنه و رنگ نمره منفی کسب کرده است. ویتارا و ماکسیما نیز جزو خودروهای گران‌قیمت بازار کشور به شمار می‌روند و اولی زمزمه‌های رفتنش به گوش می‌رسد و دومی نیز با کمبود قطعات دست و پنجه نرم می‌کند.
نمره منفی یکسان تندرها
در رده ششم جدول رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی، با مگان روبه‌رو می‌شویم، محصولی که در سه معیار تزئینات، بدنه و رنگ نمره منفی به خود می‌بیند و بیشترین آن به تزئینات مربوط است. رده‌های هفتم و هشتم نیز در حالی به تندر-90 های ایران خودرو و پارس خودرو اختصاص یافته که مجموع نمرات منفی این دو یکسان است، اما در جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند. به عنوان مثال، تندر ایران خودرو در تزئینات و نفوذ آب نمرات منفی کمتری نسبت به همتای پارس خودرویی‌اش کسب کرده و در عوض تندر پارس خودرو نیز کیفیت بهتری در رنگ و ترمز دارد.
تندرهای ایران خودرو و پارس خودرو در هیچ معیاری نمره منفی یکسان با هم ندارند و این در حالی است که هر دو خودرو تحت نظارت رنوی فرانسه به تولید می‌رسند و قطعات آنها طبعا از کیفیت یکسانی برخوردار است.
از تندر که بگذریم، در رده نهم جدول به هیوندایی آوانته می‌رسیم، خودرویی که در چهار معیار سیستم تعلیق، تزئینات، بدنه و رنگ نمره منفی به خود می‌بیند. آوانته محصولی از بخش خصوصی خودروسازی ایران به شمار می‌رود و گفته می‌شد که قرار است از خط تولید خارج شود، اما ظاهرا هنوز هم به تولید می‌رسد.
پشت سر آوانته و در رده‌های دهم و یازدهم با پژو ۲۰۶ ها مواجه می‌شویم که در این بین مدل صندوقدار توانسته کیفیت بهتری را در مقایسه با نوع هاچ بک خود به دست بیاورد. ۲۰۶ صندوقدار که طراحی ایرانی دارد، به جز سیستم تعلیق در سایر معیارها نمره منفی کسب کرده و بیشترین آن به تزئینات مربوط می شود. مدل‌ هاچ بک ۲۰۶ تنها در معیار سیستم تعلیق نمره منفی ندارد، ولی ضعف اصلی آن به بدنه مربوط است.
اما در رده دوازدهم جدول به یک چینی به نام MVM مدل 530 برمی‌خوریم که در بیشتر معیارها نمره منفی به خود می‌بیند. این محصول همچنان در سیستم تعلیق نمره منفی بالایی دارد اما رکوردار نیست و کم‌کیفیت‌ترین سیستم تعلیق را لیفان مدل 520 به خود می‌بیند.
این محصول که جایگاه بیستم را به خود اختصاص داده، به جز نفوذ آب در سایر معیارها حائز نمره منفی شده است. بیشترین نمره منفی این خودرو به بخش بدنه مربوط می‌شود. در بین خودروهای چینی حاضر در رده بندی کیفی خودروهای داخلی، MVM مدل ۱۱۰ کمترین کیفیت را دارد و یک رده بالاتر از پرایدها در جایگاه بیست و یکم جدول جاخوش کرده است. این خودرو نیز فقط در نفوذ آب نمره منفی ندارد و نقطه ضعف اصلی آن به بخش تزئینات مربوط می‌شود.
MVM مدل 110 البته دارای بیشترین نمره منفی در معیارهای سیستم موتور و انتقال قدرت، ترمز و صداهای غیرعادی نیز هست.
جدول کیفی تیر ماه اما دو چینی دیگر را نیز به خود می‌بیند، یکی لیفان مدل ۶۲۰ و دیگری MVM مدل X۳۳، که اولی هفدهم شده و دومی هجدهم. هر دو خودرو هیچ نمره منفی در نفوذ آب ندارند و نقطه ضعف اصلی شان به بخش بدنه مربوط می‌شود.
پارس بالاتر از سمند و 405
اما ببینیم اوضاع کیفی سمند، پژوپارس و ۴۰۵ در تیرماه به چه شکل بوده است.
طبق جدول کیفی، پژو پارس خراسان توانسته با کسب نمره منفی کمتر، کیفیت بهتری را در مقایسه با سمند و 405 کسب کند و این در حالی است که به جز ترمز در سایر معیارها نمره منفی به خود می‌بیند. بیشترین نمره منفی این محصول به تزئینات آن مربوط می‌شود.
پس از پارس رده سیزدهمی در حالی به سمند در رده بعدی می‌رسیم که این خودرو تنها در نفوذ آب ضعف ندارد و بیشترین نمره منفی‌اش را نیز در بخش تزئینات به دست آورده است. پژو ۴۰۵ خراسان نیز که عضو پانزدهم جدول به شمار می‌رود، در ترمز و نفوذ آب نمره منفی به دست نیاورده و نقطه ضعف اصلی‌اش به تزئینات مربوط است. ۴۰۵ تولید تهران هم به عنوان عضو شانزدهم جدول رده‌بندی کیفی، در تمام معیارها نمره منفی به خود می‌بیند و بیشترین آن به تزئینات مربوط می‌شود.
کیفیت تیبا و پراید
سری هم به وضع کیفی سایپایی‌ها بزنیم و ببینیم کارنامه کیفی تیبا و پراید در تیر ماه چه نمراتی را به خود می‌بیند.
تیبا که در تمام معیارها نمره منفی کسب کرده، بالاتر از لیفان و MVM و پراید قرار گرفته و بیشترین نمره منفی آن به بدنه مربوط می‌شود.
در بین پرایدها نیز مدل ۱۳۱ در حالی رده بیست و دوم جدول را به خود اختصاص داده که در تمام معیارها نمره منفی دارد و بیشترین آن نیز به بدنه مربوط است. پراید ۱۳۲ هم که در رده بعدی جای گرفته نه تنها در تمام معیارها نمره منفی دارد بلکه کمترین کیفیت را نیز در بخش تزئینات به خود اختصاص داده است.
همچنین پراید 131 تولید پارس خودرو نیز که باز هم آخرین رده جدول را در اختیار دارد، در تمام معیارها نمره منفی به خود می‌بیند. این محصول البته سه رکورد نیز از خود به جا گذاشته، به نحوی که در تجهیزات الکتریکی، بدنه و نفوذ آب ببیشترین نمرات منفی را بین تمام خودروهای تحت ارزیابی تیر ماه به خود اختصاص داده است.
کدام وانت باکیفیت تر است؟
اما در گزارش شرکت بازرسی، به کیفیت وانت های تولید داخل نیز اشاره و طی آن، کاپرا توانسته بهترین سطح کیفی را به دست بیاورد. این وانت که در گروه بهمن به مونتاژ می‌رسد، البته در تیر ماه با افت کیفیت همراه بوده و در بخش‌های تزئینات داخلی و خارجی،‌ بدنه و رنگ نمره منفی کسب کرده است.
پس از کاپرا رتبه دوم به وانت مزدا تک کابین رسیده و این خودرو نیز کاهش کیفیت را به خود می‌بیند. وانت تک کابین در بخش‌های فنربندی، تعلیق و فرمان، موتور و انتقال قدرت، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیر عادی، بدنه و رنگ دارای نمره منفی بوده است.
رتبه سوم هم در حالی به وانت دیزل زامیاد رسیده که این خودرو رشد کیفیت را به خود می‌بیند و در بخش‌های فنربندی، تعلیق و فرمان، موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیر عادی، بدنه، نفوذ آب و رنگ دارای نمره منفی است.
طبق بررسی صورت گرفته از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، وانت نیسان سی.ان.جی (مونتاژی زامیاد) نیز رتبه چهارم رده‌بندی کیفی تیر ماه را به خود اختصاص داده است. این خودرو با رشد کیفیت همراه شده، به‌گونه‌ای که نمره منفی آن از ۱۵۶/۴ در خرداد ماه به ۱۵۳/۸ در تیر ماه کاهش یافته است. این خودرو در تمام بخش‌ها دارای نمره منفی بوده است.
اما وانت مزدا دو کابین (مونتاژی بهمن) نیز در رتبه پنجم رده‌بندی تیر ماه قرار دارد. این خودرو با کمی افت کیفیت همراه بوده، به‌گونه‌ای که نمره منفی آن از 160/4 در خرداد ماه به 160/6 در تیر ماه افزایش یافته است. وانت مزدا دو کابین در بخش‌های موتور و انتقال قدرت، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، بدنه، نفوذ‌ آب و رنگ دارای نمره منفی بوده است.
رتبه ششم و آخر جدول رده‌بندی کیفی وانت‌های تولید داخل در تیر ماه نیز در اختیار وانت پیکان (مونتاژی ایران خودرو تبریز) است. این خودرو البته با رشد کیفیت همراه بوده، به‌گونه‌ای که نمره منفی آن از ۱۸۵/۵ در خرداد ماه به ۱۷۹ در تیر ماه کاهش یافته است. وانت پیکان در بخش‌های فنربندی، تعلیق و فرمان، موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیر عادی، بدنه، نفوذ آب و رنگ دارای نمره منفی بوده است.