گروه خودرو- با اعلام معاون وزیر نفت، تولید و عرضه گازوئیل یورو۵ در پالایشگاه‌های کشور آغاز شده و این بدان معناست که گره اصلی تولید و عرضه خودروهای دیزلی (گازوئیل سوز) نیز باز خواهد شد.

آن طور که علیرضا ضیغمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با مهر عنوان کرده، تولید گازوئیل با استاندارد یورو ۵ اتحادیه اروپا، در پالایشگاه نفت تهران (تندگویان) آغاز شده و در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود ۱۲ میلیون لیتر از این نوع گازوئیل در پالایشگاه نفت تندگویان تولید می‌شود. به گفته وی، امسال ۳۰ میلیون لیتر گازوئیل استاندارد بدون گوگرد در کلانشهرهای کشور توزیع خواهد شد. با توجه به اظهارات معاون وزیر نفت، باید امیدوار بود که خودروسازان نیز با سرعت بیشتری برنامه‌های خود را برای تولید و عرضه محصولات دیزلی پیش ببرند، زیرا چالش اصلی این نوع خودروها، استاندارد نبودن گازوئیل داخلی است و حال که سوخت استاندارد تامین خواهد شد، دیگر درنگ بابت تولید دیزلی‌ها جایز نیست. به اعتقاد کارشناسان، خودروهای دیزلی از دو جهت بر بنزین سوزها برتری دارند، اول مصرف سوخت و دوم آلایندگی؛ به گفته آنها، یک خودرو دیزلی در مقایسه با خودرویی بنزین‌سوز حدود ۴۰ درصد سوخت کمتری می‌سوزاند و به لحاظ بازدهی نیز عملکرد بهتری دارد. دومین دلیل برتری دیزلی‌ها نیز آلایندگی کمتر آنها نسبت به بنزین‌سوزها است.

کارشناسان همچنین بر این باورند که خودروهای دیزلی از جنبه قدرت و بازدهی گزینه بهتری نسبت به گازسوزها هستند و حال که گازسوزها به آخر خط رسیده‌اند، می‌توان سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌ها را به سمت گازوئیل‌سوزها سوق داد.

اتفاقا تجربه گازسوزها و سرنوشتی که برای این خودروها رقم خورد، می‌تواند برای دیزلی‌ها بکار گرفته شود تا گازوئیل‌سوزها مانند خودروهای گازسوز ناکام نمانند. «جایگاه‌های سوخت» و «مشکلات فنی» دو عامل اصلی ناکامی خودروهای دوگانه سوز به شمار می‌روند و با این اوصاف باید مراقب بود که این دو به چالشی دوباره و این بار برای دیزلی‌ها تبدیل نشوند.

ظاهرا خودروسازان اقداماتی را در تولید محصولات دیزلی انجام داده و حتی صادرات نیز دارند و حال که سوخت استاندارد تامین شده است، می‌توان از ظرفیت موجود برای عرضه دیزلی‌ها به بازار کشور استفاده کرد.