گروه خودرو - شماره‌گذاری خودروهای داخلی چندی است که متاثر از قوانین و مقررات شورای عالی استاندارد مبنی بر نصب ترمز ضد قفل یا ایربگ متوقف و با مجوزهای ارائه شده از سوی وزارت صنایع بار دیگر از سر گرفته شود. در این بین هر چند راهور ناجا خود را تنها مجری مصوبات صورت گرفته در زمینه ارتقای ایمنی خودروها می‌داند اما با توجه به تعداد تصادفات جاده‌ای و میزان تلفات انسانی، با جدیت به دنبال ارتقای سطح ایمنی خودروهای تولید داخل است. در این زمینه گفت‌وگویی با احمد رستمی رییس مرکز شماره‌گذاری خودرو انجام دادیم که در ذیل می‌آید. -به عنوان پرسش اول می‌خواهم بدانم چه تعداد خودروی جدید در سال گذشته شماره‌گذاری شده است؟

براساس آمار و ارقام موجود، سال گذشته بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو جدید را شماره‌گذاری کرده‌ایم. این آمار نشان می‌دهد که شماره‌گذاری خودروهای جدید در سال گذشته، در مقایسه با سال ۸۸ رشد داشته است.

-این رشد شماره‌گذاری چند درصد بوده است؟

براساس آمار، شماره‌گذاری خودروهای جدید در سال گذشته حدود ۳/۱۳ درصد نسبت به سال ۸۸ رشد را تجربه کرده است.

-بخشی از خودروهای شماره‌گذاری شده را محصولات وارداتی تشکیل می‌دهند. با توجه به آنکه بازار خودرو کشور سال گذشته با کمبود وارداتی‌ها روبرو بود، آیا می‌توان نتیجه گرفت شماره‌گذاری این خودروها در مقایسه با سال ۸۸ افت کرده است؟

تعداد خودروهای وارداتی که طی سال ۸۹ در کل کشور شماره‌گذاری شده‌اند، بیش از ۴۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه بود. اگر این آمار را با سال ۸۸ مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که شماره‌گذاری این خودروها با افت یک درصدی مواجه بوده است.

-از آنجاکه همواره بخشی از آمار شماره‌گذاری خودروها شامل نقل و انتقالات می‌شود، می‌خواهم بدانم در سال ۸۹ چه میزان نقل و انتقال خودرو در سطح کشور داشته‌ایم؟

البته ما آمار نقل و انتقالات را از آمار شماره‌گذاری خودروهای جدید تفکیک می‌کنیم. بر این اساس، سال گذشته بیش از دو میلیون و ۱۵۷ هزار دستگاه در کل کشور نقل و انتقال داشته‌ایم.

-این آمار، رشد را نشان می‌دهد یا افت؟

در این مورد هم رشد داشته‌ایم، به نحوی که نقل و انتقال خودرو در مقایسه با سال ۸۸، حدود ۱/۹ درصد رشد کرده است. همچنین در بخش تعویض پلاک نیز آمار ۴۷۳ هزار دستگاهی وجود دارد.

-خودروهای فرسوده چطور؟ آیا اسقاط آنها نیز در مقایسه با سال ۸۸ رشد را نشان می‌دهد؟

همین طور است. طبق آمار، در سال گذشته بیش از ۲۳۵ هزار و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شده است، که این موضوع از رشد ۸/۱۴ درصدی اسقاط فرسوده‌ها در مقایسه با سال ۸۸ حکایت دارد.

-اگر موافق باشید از بحث شماره‌گذاری خارج شویم و به برخی حواشی این روزهای «صنعت خودرو و پلیس» بپردازیم. نصب ترمز ضدقفل و کیسه هوا (ایربگ) در خودروهای داخلی، یکی از حواشی پر سر و صدای یکی دو سال گذشته بوده و همواره اختلافاتی را میان پلیس و خودروسازان به وجود آورده است. پرسش من این است که در حال حاضر نصب این دو سیستم ایمنی در خودروهای داخلی، در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، موضوع نصب ترمز ضدقفل روند مناسبی را طی کرده و ما قصد داریم برنامه نصب ایربگ را نیز با همکاری خودروسازان به پیش ببریم. براساس مصوبه شورای عالی استاندارد، نصب کیسه هوا از ابتدای سال‌جاری الزامی محسوب می‌شود و پلیس نیز خود را ملزم به اجرای این قانون می‌داند، اما در خصوص اجرای آن باید مانند ترمز ضدقفل، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود. این موضوع یکی از برنامه‌های اصلی پلیس راهنمایی و رانندگی به شمار می‌رود. به هر حال طبق قانون، یکی از الزامات خودرویی در سال ۹۰، نصب دو کیسه هوا روی خودروهای سواری است و پلیس نیز خود را ملزم به اجرای قانون می‌داند. به زودی نیز برنامه اجرایی راهور ناجا در مورد چگونگی و روش نصب کیسه هوا مشخص خواهد شد.

-یعنی قصد دارید برای نصب ایربگ نیز مانند ترمز ضدقفل جدول زمانبندی در نظر بگیرید؟

در نظر گرفتن جدول زمانبندی برای نصب ایربگ به تصمیمات جلسه مذکور بستگی دارد. خودروسازان به دنبال عقب انداختن نصب اجباری ایربگ هستند، اما راهور ناجا بر اجرای آن تاکید دارد.

-آیا تاکسی‌های سال ۹۰ هم از این سیستم ایمنی برخوردار خواهند شد؟

بله، چراکه تاکسی‌های فاقد کیسه هوا و ترمز ضدقفل شماره‌گذاری نمی‌شوند و پلیس نیز خودروسازان را مجبور کرده که از ابتدای سال‌جاری، علاوه بر ترمز ضد قفل، از کیسه هوا هم استفاده کنند.

-طی چند سال گذشته راهور ناجا محدودیت و حتی ممنوعیت‌های زیادی را برای شماره‌گذاری خودروها در نظر گرفته است. نظر شما در مورد این نوع برخورد با خودروسازان چیست؟

پلیس راهور در راستای وظایف قانونی که دارد ماموریت خود را در مورد اجرای مقررات اجرا و دنبال می‌کند.

مجوز‌های شماره‌گذاری هم در چارچوب مقررات از طریق مراجع ذیربط دنبال می‌شود و راهور ناجا نیز با توجه به آنها اقدامات لازم را انجام می‌دهد.