ایسنا - رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه براساس قانون، نصب کیسه هوا روی خودروهای تولیدی از ابتدای سال جاری الزامی است، تاکید کرد: پلیس در این خصوص به هیچ وجه کوتاه نمی‌آید و گذشت آن زمانی که قانون مصوب شود و پلیس اجرا نکند. سردار اسکندر مومنی که در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرده بود با اشاره به اینکه سال ۸۹ سال نصب ترمز ضد قفل در خودروها بود گفت: بر این اساس بیش از ۹۵ درصد از خودروهای تولیدی در کشور هم‌اکنون به ترمز ضدقفل مجهز شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سال۹۰ سال نصب کیسه هوا در خودروهاست، گفت: در مرحله اول نصب یک کیسه هوا در خودروها اجباری شد که اواخر سال گذشته موسسه استاندارد نصب دو کیسه هوا را روی خودروها اجباری کرد. وی در ادامه از زیرمجموعه بودن تولید‌کننده، وارد‌کننده و ناظر در بخش خودروسازی کشور انتقاد کرد و گفت: جایی سراغ نداریم که سازنده، وارد‌کننده و نظارت‌کننده زیرمجموعه یکجا باشند. رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه مسدود کردن شماره‌گذاری خودروها آخرین راهکار نیروی انتظامی است، تاکید کرد: موسسه استاندارد باید بر کیفیت و ایمنی خودروها نظارت کند.

وی ادامه داد: از زمانی که یادمان می‌آید وانت نیسان به همین شکل کنونی با ترمز کاسه‌ای و فرمان نیزه‌ای تولید می‌شود، آیا واقعا این خودرو استاندارد است که موسسه استاندارد به آن مجوز شماره‌گذاری می‌دهد؟ رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه سالانه فقط یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو و حدود یک میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید می‌شود، گفت: این در حالی است که یک میدان تست هم در کشور نداریم و موسسه استاندارد برای تست خودروهای تولیدی آنها را به کشور دیگری می‌فرستند.

وی با اشاره به اینکه مصوبه اجباری شدن نصب کیسه هوا روی خودروها مربوط به دوسال پیش است، گفت: تولیدکنندگان هم وقت لازم را داشتند و هم امکانات لازم را، این در حالی است که اخیرا می‌شنویم موضوعاتی مانند تحریم و ... را در این خصوص به میان می‌کشند که به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از خودروهای تولید داخل هم‌اکنون به کیسه هوا مجهز هستند، گفت: متاسفانه بازار خودرو در کشور رقابتی نیست، اما در این شرایط باید دستگاه‌های ناظر نظارت خود را افزایش داده و کیفیت خودروهای تولیدی نیز افزایش یابد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: خودروسازان باید به سمت استفاده از تجهیزات ایمنی جدید بروند نه اینکه پلیس به آنها بگوید که کیسه هوا بگذارند. رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه ایمنی و سلامتی مردم برای پلیس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: خودروسازان بدانند پلیس به هیچ عنوان در خصوص کیسه هوا کوتاه نمی‌آید و گذشت آن زمانی که قانون مصوب شود و پلیس اجرا نکند.

رییس پلیس راهور ناجا در خصوص خودروی «هُوو» نیز گفت: ورود این خودرو به عنوان کشنده به کشور اشتباه بوده، چرا که این خودرو ظرفیت لازم را در این خصوص ندارد و در حالی که کمی بیش از یک درصد خودروهای سنگین کشور را تشکیل می‌دهد، ۱۰ درصد تصادفات فوتی و جرحی خودروهای سنگین متعلق به آن است. این در حالی‌ است که میانگین سن این خودرو هم‌اکنون در کشور ۵/۲ سال و حداکثر آن ۵ سال است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۲ شماره‌گذاری کشنده «هُوو» توسط پلیس در کشور ممنوع شد، گفت: در عین حال شرکت واردکننده نیز از سوی نهادهای ذی‌ربط محکوم و ملزم شده نسبت به رفع نقص این خودرو اقدام کند. این در حالی است که معایب رفع شده توسط شرکت وارد‌کننده تنها معایب ابتدایی خودرو بوده و همچنان تصادفات این خودرو به دلیل نقص فنی قربانی می‌گیرد که به عنوان مثال می‌توان به حادثه یک ماه گذشته در این خصوص اشاره کرد.