ABS ‌آتش‌بیار معرکه

افت قیمت ۳۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومانی خودروهای فاقد پلاک ۹۰

گروه خودرو - در حالی که طبق عرف بین‌الملل دو ماه مانده به پایان سال، سند فروش و به دنبال آن شماره پلاک خودروها به تاریخ سال بعد، قابل انتقال است اما در ایران این عرف تابع تصمیمات راهور ناجا است. طی چند سال گذشته، زیاد پیش آمده است که «راهور ناجا» بر سر مسائل مختلف به خودروسازان داخلی اعتراض کرده و همواره نیز آنها را تهدید به تعلیق شماره‌گذاری کرده است.

در واقع پلیس با توجه به اختیارات قانونی که در پروسه شماره گذاری خودروها دارد، همواره سعی کرده خودروسازان داخلی را به رعایت استانداردهای ایمنی ترغیب کند، تا بدین وسیله از حجم تصادفات جاده‌ای و تلفات انسانی ناشی از این حوادث کاسته شود.

در این بین، ماجرای نصب سیستم ترمز ضدقفل ( ABS )، بیشترین نمود را در «ماجراهای پلیس و خودروسازان» داشته و حواشی بسیاری را به وجود آورده است که تازه‌ترین آنها، عدم اختصاص پلاک سال ۹۰ به محصولات سایپا است.

آن طور که رییس پلیس راهور ناجا اعلام کرده، محصولات سایپا به دلیل آنکه این شرکت جدول زمانبندی نصب ترمز ضدقفل را به اجرا در نیاورده است، پلاک سال ۹۰ دریافت نخواهد کرد.

این در شرایطی است که ایران خودرویی‌ها مشکلی بابت پلاک ۹۰ ندارند، زیرا به گفته پلیس، این شرکت برنامه زمانبندی نصب ترمز ضدقفل را رعایت کرده و بنابراین محصولات تولیدی ایران خودرو در یکی دو ماه پایانی امسال، پلاک سال ۹۰ را دریافت می‌کنند.

با این حساب، مشتریانی که محصولات ایران‌خودرو را خریداری کنند، می‌توانند از مزایای پلاک سال آینده سود ببرند این در حالی است که مشتریان محصولات سایپا از این مزیت بی‌بهره خواهند بود.

موضع فعلی پلیس در برابر شماره گذاری محصولات سایپا، ارسال نامه سرگشاده دبیر انجمن خودروسازان به وزیر صنایع را در پی داشته، به نحوی که طی آن، احمد نعمت بخش از نوع رفتار پلیس با شرکت‌‌های خودروساز کشور گلایه کرده است.

وی با اشاره به موضوع عدم اختصاص پلاک سال ۹۰ به برخی خودروها، عنوان کرده که این کار خلاف توافقات قبلی بین پلیس و خودروسازان است.

به گفته نعمت بخش، در سال جاری به رغم تفاهم مدیرکل ماشین سازی و نیرو محرکه وزارت صنایع با «سرهنگ جهانگیری» معاون فنی مهندسی راهور ناجا در مورد نصب ترمز ضدقفل (ABS)، در روز بعد از آن، «سردار اسکندر مومنی» فرمانده راهور اعلام کرد فقط خودروهایی که ABS دارند، می‌توانند سند سال جدید (۹۰)را دریافت کنند.

در واقع اگرچه به گفته خودروسازان، در همه جای دنیا عرف است که به خودروهای تولید یکی دو ماه آخر سال، پلاک سال بعد را اختصاص می‌دهند، اما به هر حال پلیس ایران با توجه به اختیاراتی که دارد (شماره‌گذاری)، اعلام کرده که به محصولات سایپا پلاک ۹۰ نمی‌دهد.

هرچند سایپایی‌ها هم اکنون به دنبال شماره‌گذاری محصولات خود برای سال ۹۰ هستند، اما با توجه به تاکید سردار اسکندر مومنی فرمانده راهور ناجا، ظاهرا خودروسازانی که در این زمینه به طور کامل به تعهدات خود عمل نکردند راه سختی در پیش دارند.

ماجرای فعلی میان پلیس و خودروسازان، سال گذشته نیز اتفاق افتاد و راهور ناجا از عدم اختصاص پلاک ۹۰ به برخی خودروهای داخلی خبر داد، اما در نهایت با توجه به توافقاتی که بین طرفین انجام شد ، پلیس در نیمه‌‌های اسفند ماه کوتاه آمد و مجوز شماره‌گذاری با پلاک سال ۸۹ را صادر کرد.

آن طور که دبیر انجمن خودروسازان در نامه سرگشاده خود به وزیر صنایع اعلام کرده، این تاخیر در تصمیم‌گیری برای اختصاص پلاک ۸۹ به خودروهای تولید ماه‌‌های پایانی سال ۸۸، رکود شدید بازار و همچنین تحمیل هزینه‌‌های زیاد انبارداری به شرکت‌‌های خودروسازی کشور را در پی داشته است.

چالش میان خودروسازان و پلیس به حدی پیش رفت که وزیر صنایع طی یکی از جلسات شورای سیاست‌گذاری خودرو، دستور داد برای بررسی و رفع مشکلات جدی میان این دو، کمیته مشترکی تشکیل و مسائل به وجود آمده بین آنها حل و فصل شود.

این در شرایطی است که ظاهرا در بیشتر جلسات کمیته مشترک، نمایندگان راهور ناجا به رغم ارسال دعوتنامه کتبی و تماس‌‌های تلفنی، حضور نیافته و از همین رو خودروسازان بی‌آنکه به نتیجه مشخصی برسند، دست خالی جلسات کمیته را ترک کرده اند.

تقصیر ABS است!

اگرچه چالش میان پلیس و خودروسازان طی سال‌‌های اخیر، از مسائل مختلفی ناشی می‌شود، اما در این بین نصب سیستم‌‌های ایمنی در خودروهای داخلی، به خصوص ترمز ضدقفل ABS، بیش از سایر مسائل نمود داشته است.

در ماجرای فعلی نیز این ABS است که آتش بیار معرکه شده و رابطه پلیس و خودروسازان را باز هم به چالش کشانده است.

هرچند بنابر بند ۲ ماده ۱۰ آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی (مصوبه هیات محترم دولت مورخ چهار شهریور ۸۴)، وزارت صنایع مسوول تنظیم جدول زمانبندی تجهیز خودروها به وسایل ایمنی (از جمله ترمز ضد قفلABS، کیسه هوا و...) به حساب می‌آید، اما به گفته دبیر انجمن خودروسازان، راهور ناجا از پذیرش این مصوبه خودداری می‌کند.

آنها در واقع با استناد به مصوبه قبلی که نصب ترمز ضدقفل روی خودروهای داخلی را از اول اردیبهشت ۸۸ الزامی می‌داند، از اجرای جدول زمانبندی ارائه شده از سوی وزارت صنایع خودداری ‌کرده و بدین وسیله هر چند وقت یکبار، مانع شماره‌گذاری برخی خودروها می‌شود.

آن طور که دبیر انجمن خودروسازان در نامه سرگشاده خود آورده، معاون حقوقی وزارت صنایع بیش از چهار ماه پیش نامه‌ای به فرمانده راهور ناجا ارسال و خواستار ارائه دلایل وی بابت عدم عمل به مصوبه دولت شده است، که پاسخی در این زمینه دریافت نکرده است.

افت قیمت خودروهای فاقد پلاک ۹۰

دبیر انجمن خودروسازان همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار ما نیز می‌گوید: راهور ناجا بدون در نظر گرفتن محدویت‌‌هایی که شرکت‌‌های خودروساز در تامین ترمز ضدقفل دارند، به شکلی سلیقه‌ای در این ماجرا عمل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پلیس برخی از مفاد جدول زمانبندی نصب ABS را پذیرفته و برخی را نه، می‌افزاید: اگر برخی خودروها موفق به دریافت پلاک سال ۹۰ نشوند، به طور متوسط بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه خواهند کرد.

وی در ادامه تاکید می‌کند: با تصمیم اخیر راهور ناجا، مبنی بر شماره نکردن خودروهای فاقد ABS ، به احتمال زیاد اتفاقاتی مانند کاهش تولید در ۲ ماه پایان سال، رکود فروش، بروز نوسان قیمت در بازار، تاخیر در پرداخت به موقع دستمزد و عیدی کارگران و تحمیل هزینه‌‌های اضافی به خاطر خسارت ناشی از خواب خودروها در انبارها، رخ خواهد داد.