سهم 25 درصدی خودروهای کم‌مصرف در سبد خصوصی‌سازان

گروه خودرو- طی یک سال گذشته تسهیلاتی به منظور تسریع در روند تولید و یا ورود خودروهای کم‌مصرف در نظر گرفته شده، اما تسهیلات مذکور هنوز نتوانسته وارد کنندگان و یا تولیدکنندگان را ترغیب به ورود و یا تولید خودروهای کم‌مصرف کند. این در شرایطی است که به گفته یکی از نمایندگان مجلس تسهیلات ویژه دیگری نیز به منظور رشد تولید خودروهای کم‌مصرف تخصیص داده شده است. به‌طوری‌که شش هزار میلیارد تومان از درآمد حاصله از افزایش قیمت حامل‌های انرژی هم اکنون در اختیار وزارت صنایع و معادن قرار گرفته تا به این طریق علاوه بر جبران بخشی از افزایش هزینه‌های تولید در صنایع مختلف بخشی از درآمد مذکور نیز به تولید خودروهای کم مصرف اختصاص یابد بودجه‌ای که شاید به تولید خودروهای کم‌مصرف منجر شود.

هرچند تاکنون خودروسازان تمایلی برای تولید این خودروها از خود نشان نداده‌اند، اما ظاهرا نمایندگان مجلس سعی دارند تا علاوه بر در نظر گرفتن تشویق برای تولید خودروهای کم‌مصرف از تدوین قوانین جدید برای اعمال فشار نیز استفاده کنند تا به این طریق طرح تولید خودروهای کم‌مصرف در کشور شتاب گیرد.

آمار اعلام شده از سوی انجمن خودروسازان نشان دهنده آن است که در نه ماه سال‌جاری، از مجموع یک میلیون و صد هزار خودرو تولید شده توسط خودروسازان نیمه دولتی و ۱۵هزار و ۸۴۱ دستگاه خودرو مونتاژی توسط بخش خصوصی، تنها سه هزار و ۴۶ دستگاه خودرو با مصرف کمتر از شش لیتر در کشور تولید شده است.

در حال حاضر و در میان لیست بلند بالای خودروهای تولید شده توسط خودروسازان نیمه‌دولتی و خصوصی تنها دو خودرو MVM در دو مدل ۱۱۰ و ۵۳۰ و لوبو به عنوان خودرو با مصرف کمتر از شش لیتر در کشور تولید می‌شوند که خودروهای مذکور نیز تیراژ بالایی ندارند که پاسخگوی نیاز بازار داخلی باشد.

سهم اندک این نوع خودروها نشان دهنده آن است که هنوز خودروهای کم‌مصرف جایگاه واقعی خود را در بازار کشور به دست نیاورده‌اند، این در حالی است که خودروسازان بزرگ دنیا از تولید خودروهای کم‌مصرف عبور کرده و هم‌اکنون تولید خودروهای هیبرید، برقی و در برخی مواقع نیز خورشیدی را در دستور کار خود قرار داده اند.

براساس آمار مذکور خودروسازان بخش خصوصی در نه‌ماه سال‌جاری در مجموع موفق به تولید ۱۵ هزار و ۸۴۱ دستگاه خودرو سواری شدند و به این طریق توانستند رشد ۱۶ درصدی را در تولید خودرو ثبت کنند رشدی که بخش اندکی از آن به خودروهای کم مصرف اختصاص دارد.

بی‌علاقگی خودروسازان به تولید خودروهای کم‌مصرف در حالی است که چندی پیش حسین‌هاشمی رییس کمیته خودرو ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت از تخفیف ۴۰درصدی تعرفه واردات خودروهای کم مصرف و هیبرید خبر داد. خبری که هنوز نتواسته گره ورود خودروهای کم‌مصرف به کشور را باز کند.

مدیر صنایع خودرویی ستاد مدیریت و حمل و نقل و مصرف سوخت همچنین از تدوین آیین نامه تشویق و جریمه برای تولید خودروهای کم مصرف و پرمصرف نیز خبر داد، که در این آیین نامه نیز علاوه بر طرح کاهش تعرفه واردات خودروهای با مصرف کمتر از شش لیتر، تشویق‌هایی نیز برای تولید خودروهای کم مصرف در کشور در نظر گرفته شده تا تولید این خودروها در کشور افزایش یابد.

به گفته‌هاشمی در حال حاضر برخی از خودروسازان داخلی، برای واردات تعدادی از قطعات تا سقف ۶۵ درصد تعرفه پرداخت می‌کنند و از آن جا که سیاست دولت در حوزه مدیریت مصرف سوخت کاهش مصرف سوخت خودروهای تولیدی است، لذا یکی از اقداماتی که در این آیین‌نامه پیش‌بینی شده، ارائه مجموعه‌ای از تخفیفات ترجیحی در بحث تعرفه‌های گمرکی است.

از سوی دیگر خصوصی سازها معتقدند مصرف سوخت در نظر گرفته شده (کمتر از شش لیتر) موجب می شود تا اجرای این آیین‌نامه با مشکلاتی مواجه شود، چرا که خودروهایی که مصرف سوخت کمتر از شش لیتر دارند در دنیا بسیار محدود هستند که این امر موجب می شود تا شرایط برای ورود این خودروها به کشور فراهم نشود.

به گفته برخی از خودروسازان خصوصی اکثر خودروهایی که مصرف سوخت کمتر از شش لیتر دارند در رده خودروهای هیبرید قرار دارند که ورود این خودروها نیز نیازمند زیرساخت‌هایی از جمله سوخت با کیفیت است.

یک مقام مسوول در یکی از شرکت‌های خودروساز بخش خصوصی در پاسخ به این پرسش که آیا با کاهش تعرفه قطعات CKD شرایط برای تولید خودروهای کم مصرف در کشور فراهم خواهد شد نیز می گوید: با توجه به اعمال برخی محدودیت‌های اقتصادی و صنعتی، ورود تکنولوژی خودروهای هیبرید به کشور امکان‌پذیر نخواهد بود، چرا که شرکت‌های دارای این فن آوری، تکنولوژی و دستاوردهای خود را در اختیار خودروسازان ما قرار نمی‌دهند.

این مقام مسوول در ادامه می‌گوید: در حال حاضر خودروسازان بخش خصوصی با مشکل تمدید قرار دادهای خود مواجه هستند که با این شرایط عقد قرار داد جدید تا حدودی غیر ممکن خواهد بود.

هرچند فعالان بخش خصوصی معتقدند که شرایط برای ورود هیبریدی‌ها امکان‌پذیر نیست اما در مقابل معتقدند که در صورت موافقت کمیته قیمت گذاری خودرو، با کاهش تعرفه قطعات CKD قیمت خودروهای کم مصرف فعلی در کشور کاهش خواهد یافت و به این طریق بازار به سمت خودروهای کم مصرف گرایش پیدا خواهد کرد.

رشد تولید خصوصی‌ها

آمار اعلام شده از سوی انجمن خودروسازان نشان‌دهنده آن است که خصوصی سازان در نه ماه سال جاری در مجموع رشد ۱۶ درصدی را ثبت کردند. براساس آمار مذکور اکثر خصوصی سازان در نه ماه سال جاری رشد تولید را تجربه کرده‌اند که در این خصوص می توان به رشد تولید راین‌خودرو، مدیران خودرو، سناباد خودرو، گروه بهمن و کرمان موتور اشاره کرد.

راین خودرو که از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی کرمان موتور به شمار می رود، در نه ماه سال جاری موفق شد، سه هزار و ۹۲۳ دستگاه خودرو سواری را به تولید برساند و به این طریق در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۳/۲۱ درصدی را تجربه کند.

این شرکت که دو برند ورنا و آوانته از هیوندایی موتورز کره را تولید می کند، در نه ماه سال‌جاری دو هزار و ۱۲۴ دستگاه آوانته دنده اتومات و دنده معمولی را به همراه یک‌هزار و ۷۹۹دستگاه ورنا به تولید رساند. تولید این شرکت از رشد ۵/۱۳۵ درصدی تولید ورنا و رشد ۱۴ درصدی آوانته حکایت دارد.

علاوه بر راین خودرو گروه بهمن نیز در نه ماه سال جاری با تولید شش هزار و ۵۵۰ دستگاه موفق شد رشد ۹/۲۲درصدی را تجربه کند. گروه بهمن در بخش سواری، مزدا۳ را مونتاژ می‌کند. مدیران خودرو نیز در نهمین ماه سال جاری توانست رشد خوبی را در تولید خودروهای چینی به دست آورد.

این شرکت که در سال جاری علاوه بر ۱۱۰ MVM مدل ۵۳۰ این خودرو را نیز وارد خطوط تولیدی خود کرد، توانسته به رشد قابل قبولی در تولید دست پیدا کند.

براساس آمار مذکور در نه ماه سال‌جاری این شرکت در مجموع موفق به تولید دو هزار و ۵۴۴ دستگاه MVM۱۱۰ در دو مدل سه سیلندر و چهار سیلندر و ۵۰۰ دستگاه نیز مدل ۵۳۰ این خودرو شد و به این طریق توانست رشدی در حدود ۵۰ درصد را به دست آورد.

هرچند اکثر خصوصی سازان در نه ماه سال‌جاری رشد تولید را تجربه کردند، اما در جمع خودروسازان بخش خصوصی، هستند شرکت‌هایی که طی نه ماه سال جاری حتی یک دستگاه خودرو نیز تولیدنکردند.

در این بین، می‌توان به زاگرس خودرو، بنیان توسعه پارس و تاپکو، اشاره کرد.

بم خودرو نیز در نه ماه سال جاری با افت ۵۰ درصدی تولید مواجه بوده است. این شرکت که پیش از این فولکس گل را در تیراژی نسبتا مناسب مونتاژ می کرد، در نهمین سال جاری موفق شد تنها ۲۲ دستگاه از این خودرو را به تولید رساند، علاوه بر فولکس گل این شرکت موفق شد تولید لوبو را نیز به ۲۸۱ دستگاه برساند.