تندر - 90 و دوگانه‌سوزها گران شدند

گروه خودرو- آلودگی هوا و تعطیلات آخر هفته، به رکود بازار دامن زد، تا نمایشگاه‌داران پایتخت، روزهای آرام‌تر از آرامی را در فصل زرد تجربه کنند. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، آلودگی شدید هوای پایتخت و متعاقب آن، تعطیلی ناگهانی روز چهارشنبه هفته گذشته، بر رکود خرید و فروش خودرو افزود و از حجم مشتریان کاست. این موضوع در شرایطی است که برخی خودروهای داخلی مانند ریو، تندر، پارس و پراید دوگانه سوز، با رشد قیمت روبه‌رو شده و تا ۳۰۰‌هزار تومان گران شدند.

نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت عنوان می‌کنند، با نزدیک شدن اجرای رسمی قانون هدفمندی یارانه‌ها، بازار دوگانه سوزها و کم مصرف‌ها داغ شده و افزایش قیمت آنها در هفته‌های پیش رو دور از ذهن نیست.

رشد قیمت ریو و زانتیا

اما نگاهی نیز به قیمت خودروهای داخلی انداخته و ببینیم تغییرات آنها در روزهای اخیر به چه شکل بوده است. ابتدا از سایپا و کره ای مونتاژی آن شروع کنیم. ریو که معمولا نوسان قیمت زیادی دارد، در هفته گذشته نیز از نوسان در امان نماند و قیمت آن افزایش پیدا کرد. این خودرو که ظاهرا در حال حاضر با مشکل تامین قطعات روبرو است، رشد قیمتی تدریجی و ششصد‌هزار تومانی را تجربه کرده و هم‌اکنون ۱۴‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان قیمت دارد. از آن سو زانتیا نیز که چندی پیش با سایپایی‌ها وداع کرد، باز هم به رشد قیمت خود ادامه داد و ۳۰۰‌هزار تومان گران شد. این خودرو که پس از ۱۰ سال از جاده مخصوص رفت، در حال حاضر ۳۱‌میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. سایپایی‌ها اعلام کرده‌اند تا پنج سال آینده قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز زانتیا را برای مالکان این خودرو تامین خواهند کرد. به گفته فعالان بازار، رشد قیمت زانتیا مقطعی و به دلیل توقف تولید آن است، به نحوی که پس از مدتی نمودار قیمت این خودرو رو به نزول خواهد رفت.

رشد قیمت پراید و پارس دوگانه‌سوز

طبق آخرین گمانه‌زنی‌ها، این هفته بالاخره قانون هدفمندی یارانه‌ها رسما به اجرا در می‌آید و در این شرایط، خودروهای دوگانه‌سوز نیز با رشد تقاضا و البته افزایش قیمت مواجه شده‌اند. آن طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر پراید دوگانه سوز با جهشی ۲۰۰‌هزار تومانی، ۹‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد، حال آنکه مدل بنزینی آن همچنان هفت‌میلیون و ۷۵۰‌هزار تومان قیمت دارد. از آن سو پژو پارس دوگانه‌سوز نیز که نزدیک به ۳۰۰‌هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده، هم اکنون ۱۸‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان خرید و فروش می‌شود.پارس بنزینی نیز کماکان ۱۷‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان قیمت دارد. همچنین سمند پایه گازسوز (مجهز به موتور پایه گازسوز EF۷) نیز اگرچه هم اکنون ۱۷‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان قیمت دارد، اما به گفته فعالان بازار، با اجرای قانون یارانه‌ها قیمت آن افزایش خواهد یافت. در جریان اجرای این قانون، قیمت بنزین چند برابر خواهد شد و در این شرایط سوخت گاز می‌تواند تا حدی نیاز مردم را در تامین سوخت خودرو برطرف کند. البته آن طور که گفته می‌شود، قیمت گاز نیز افزایش چشمگیری را با اجرای قانون یارانه‌ها تجربه خواهد کرد. جدای از دوگانه سوزها، خودروهای کم مصرف نیز متاثر از اجرای این قانون، با افزایش تقاضا و احتمالا رشد قیمت مواجه خواهند شد.

همین حالا نیز خودرویی مانند پژو ۲۰۶ تیپ‌۲ که نسبت به بیشتر خودروهای داخلی، بنزین کمتری می‌بلعد، ۵۰‌هزار تومان گران شده و ۱۴‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان قیمت دارد. نکته قابل توجه در مورد ۲۰۶ تیپ ۲ این است که قیمت بازار این خودرو، ۱۳۰‌هزار تومان نسبت قیمت کارخانه‌ای آن کمتر است.

تندر گران شد

اگرچه بالاخره مجوزهای لازم برای ادامه شماره‌گذاری تندر-۹۰ از سوی نهادهای مربوطه صادر شد، اما مدل E۰ این خودرو همچنان به دلیل عدم نصب ترمز ضدقفل، با توقف شماره‌گذاری روبه‌رو است. این موضوع سبب شده که قیمت E۰ در بازار رشدی ۴۰۰‌هزار تومانی را تجربه کرده و به ۱۱‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان برسد. همچنین تندر E۱ نیز که ظاهرا با مشکل تامین قطعات روبرو است، ۲۰۰‌هزار تومان رشد قیمت را تجربه و هم اکنون ۱۴‌میلیون تومان به فروش می‌رسد. این در شرایطی است که تندر E۲ تغییر قیمت خاصی را در یکی دو هفته گذشته به خود ندیده و در حال حاضر با همان قیمت ۱۵‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان خود خرید و فروش می‌شود.