مونا مشهدی رجبی- دولت اوباما از زمان روی کار آمدن‌، شعار کاهش مصرف سوخت در صنعت خودروسازی را مطرح کرد و میلیاردها دلار به شرکت‌هایی که اقدام به تحقیق در‌این زمینه کرده بودند پرداخت. از جمله شرکت‌هایی که با‌این کمک مالی توانستند اقدام به تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی کنند‌، نیسان موتورز ژاپن و جنرال موتورز آمریکا هستند‌. ‌این دو اولین شرکت‌هایی خواهند بود که خودروهای الکتریکی خود را به بازار مصرف دنیا عرضه خواهند کرد. نتیجه سرمایه‌گذاری دولت اوباما‌، تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی است که به دلیل نقایص و ضعف‌های زیادی که در برخی از آنها وجود دارد‌، امکان استفاده از آنها نیست. ‌این طرح در سال‌های اخیر تنها در مورد خودروهای سواری و خودروهای اسپرت مطرح شده بود‌، اما دولت آمریکا هم اکنون پا را فراتر گذاشته و به تازگی طرحی برای کاهش مصرف سوخت و کاهش تصاعد گازهای گلخانه‌ای از خودروهای سنگین ارائه کرده است‌.

طبق‌این گزارش‌، شرکت‌های تولیدکننده اتوبوس و کامیون‌های کوچک و بزرگ حمل بار‌، موظف هستند تا سال ۲۰۱۴ میلادی از مصرف سوخت محصولات خود بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بکاهند‌.‌این اولین طرح دولت برای ماشین‌های سنگین است. سخنگوی دولت اوباما در مورد‌این طرح تازه می‌گوید: حمل بار از طریق جاده‌ای و همچنین وجود اتوبوس‌ها‌، بخش بزرگی از ترافیک بین شهری و داخل شهری را تشکیل می‌دهند‌، به نحوی که آنها آلودگی بیشتری نسبت به خودروهای شخصی ‌ایجاد می‌کنند و به همین دلیل کنترل آلودگی منتشر شده از ‌این قبیل وسایل نقلیه‌، اهمیت بیشتری دارد. در‌این طرح که در تابستان سال ۲۰۱۱ میلادی به تصویب نهایی می‌رسد آمده است: تراکتورهای بزرگ و کامیون‌های سنگین‌، در سال ۱۵۰ هزار مایل مسافت طی می‌کنند و اگر مصرف سوخت و تصاعد گاز دی اکسید کربن در آنها ۲۰ درصد تقلیل یابد کمک بزرگی به محیط زیست می‌شود‌. برای کامیون‌های کوچک و پیک آپ‌ها که خودروهای سری f شرکت فورد و ون‌های بزرگ را نیز شامل می‌شود نیز قانون دیگری وجود دارد‌. طبق استاندارد تازه مطرح شده توسط دولت اوباما‌، مصرف سوخت در خودروهای مذکور که با بنزین کار می‌کنند‌، باید تا سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۰ درصد تقلیل پیدا کند.

همچنین مصرف سوخت در خودروهای دیزلی نیز باید تا انتهای سال مذکور‌، ۱۵ درصد کمتر از سطح کنونی شود. طبق‌این طرح‌، خودروهایی که مصرفی بیش از سطح استاندارد وضع شده توسط دولت داشته باشند‌، اجازه تردد در خیابان‌ها را ندارند و شرکت‌های سازنده نیز موظف به پرداخت غرامت به دولت می‌شوند‌. ‌این غرامت‌، خودروهایی را شامل می‌شود که تولید سال‌های ۲۰۱۴ میلادی به بعد بوده‌، اما استانداردهای لازم در آنها رعایت نشده باشد‌.

دولت آمریکا در طرح تازه خود تاکید کرده است که کامیون‌های حمل زباله و اتوبوس‌های بین شهری، باید تا سال ۲۰۱۸ میلادی حجم مصرف سوخت خود را ۱۰ درصد کاهش دهند‌. سخنگوی دولت اوباما می‌گوید: ما طرح استاندارد مصرف سوخت را برای خودروهای سواری شخصی و شاسی بلندها نیز ارائه کردیم‌، تا با کمک آن‌، هم از مصرف نفت و فرآورده‌های نفتی در کشور بکاهیم و هم مانع از آلودگی محیط زیست شویم. طبق طرح دولت، خودروهای سواری شخصی که از سال ۲۰۱۶ میلادی به بازار می‌آیند باید سطح مصرف سوخت در آنها ۵/۳۵ مایل به ازای هر گالن سوخت باشد و تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ۴۷ مایل به ازای هر گالن بنزین برسد‌. در سال ۲۰۲۵ میلادی خودروهایی اجازه تردد در خیابان‌های آمریکا را خواهند داشت که به ازای مصرف هر گالن بنزین بیش از ۶۲ مایل مسافت را طی کنند‌. دولت اعلام کرده است که با اجرای‌این طرح‌، تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۵ درصد از تصاعد گازهای گلخانه‌ای و مصرف سوخت در کشور آمریکا کاسته خواهد شد. با ‌این شرایط‌، اقتصاد آمریکا می‌تواند سرمایه بیشتری برای توسعه تکنولوژی‌های صنعتی و اجرای پروژه‌های تازه در اختیار داشته باشد‌.

لیزا جکسون رییس مرکز مطالعات مصرف سوخت در صنعت خودروسازی آمریکا می‌گوید: افزایش راندمان مصرف سوخت در خودروها می‌تواند هزینه حمل و نقل را نیز کم کرده و به کاهش هزینه تمام شده محصولات تولیدی بیانجامد‌. هم اکنون بیشترین مصرف فرآورده‌های نفتی آمریکا‌، در صنعت خودروسازی است و اگر مصرف سوخت در‌ این صنعت کاهش یابد‌، می‌تواند از وابستگی اقتصادی آمریکا به واردات نفت و تاثیر پذیری آن از نوسانات قیمت نفت در دنیا بکاهد‌. جکسون بر‌این باور است که اقتصاد آمریکا به دلیل مصرف زیاد نفت و وابستگی به کشورهای خاورمیانه‌، شکننده شده است. به گفته وی‌، اگر نیاز مصرفی سوخت و فرآورده‌های نفتی در‌ این کشور کمتر شود فرصت‌های بیشتری برای رشد اقتصادی در اختیار ‌این کشور قرار خواهد گرفت.