تندر سر به راه شد
گروه خودرو- سه خودروساز نیمه‌دولتی کشور، با تولید 628 هزار و 802 دستگاه محصول سواری در نیمه نخست امسال، به رشدی 2/24 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دست یافتند.

طبق آمار رسمی سازمان گسترش و نوسازی صنایع، ایران خودرو با تولید ۳۰۴ هزار و ۷۴۵ دستگاه انواع محصولات سواری، رشدی ۸/۳۳درصدی را تجربه کرده است.
سایپا نیز که 177 هزار و 646 دستگاه‌خودرو سواری را به تولیدرسانده، رشدی 18 درصدی را به خود می‌بیند.
رشد ۱۵ درصدی نیز حاصل تولید ۱۴۶هزار و ۴۱۱ دستگاهی پارس‌خودرو در شش ماه ابتدایی امسال است.
در آمار موردنظر، پراید و پژو 405 همچنان در خط یک تولید قرار داشته و حدود 63 درصد از کل تولید شش‌ماهه را به خود اختصاص داده‌اند.
عنوان کم‌تیراژترین خودرو نیز به مرسدس بنزهای مونتاژی ایران خودرو رسیده است. بیشترین درصد رشد را تندر-۹۰ ایران خودرو در اختیار دارد. در آمار شش ماهه، شش خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با افت تولید روبه‌رو شده‌اند، که در این بین می‌توان به پارس و زانتیا اشاره کرد.
اوضاع تندر-90 نیز مناسب بوده و ظاهرا تامین قطعات آن روند بهتری پیدا کرده است.
رشد تولید تندر-۹۰
از آنجا که تندر-90 پرحاشیه‌ترین محصول خودروسازی ایران به شمار می‌رود، ابتدا آمار تولید این خودرو را بررسی می‌کنیم.
تندر-۹۰ که طی سه سال گذشته معمولا با مشکل تامین قطعه و تولید روبه‌رو بوده، این روزها وضعیت بهتری پیدا کرده است، به نحوی که تولید آن در هر دو شرکت ایران‌خودرو و پارس خودرو، با رشد مواجه شده است.
طبق آمار، در مجموع 21 هزار و 32 دستگاه تندر طی شش ماه ابتدایی امسال به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، این میهمان فرانسوی رشدی حدودا 10 هزار دستگاهی را به خود می‌بیند.
سهم ایران خودرو از تولید شش ماهه تندر، هشت هزار و ۷۱ دستگاه بوده که رشدی ۱۵۵ درصدی را نصیب این شرکت کرده است.
آمار 12 هزار و 961 دستگاهی پارس‌خودرو نیز از رشد 60 درصدی تولید تندر-90 در این شرکت حکایت دارد.
با توجه به آمار مذکور، به نظر می‌رسد روند تامین قطعات تندر-۹۰ بهتر از گذشته شده و اوضاع تولید این خودرو رو به بهبود است.
رشد 405، افت پارس
پژو ۴۰۵، در آمار شش ماهه تولید ایران خودرو نیز توانست بیشترین تیراژ این شرکت را به خود اختصاص دهد.
این محصول قدیمی که به تازگی موفق به کسب استانداردهای 51 گانه ایمنی شده، در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته 48 درصد رشد تولید را تجربه کرده است.
این در شرایطی است که پژوپارس با آماری ۴۶ هزار و ۵۴۲ دستگاهی، ۹درصد افت تولید را به خود می‌بیند. این دو در زمره پرفروش‌ترین محصولات ایران خودرو قرار دارند. در میان دیگر پژویی های ایران خودرو، پژو ۲۰۶ نیز رشدی ۶۳ درصدی را تجربه کرده و حدود ۷۴ هزار دستگاه از آن طی شش ماه نخست امسال به تولید رسیده است.
خودرو روآ نیز با آمار تولید 21هزاردستگاهی، شش درصد افت تولید داشته است . ایران‌خودرو همچنین یک هزار و 15 دستگاه «پژو 207 آی» را در نیمه نخست امسال به تولید رسانده است.
این محصول جزو معدود خودروهای بازار کشور به حساب می‌آید که به دلیل تولید کم و تقاضای بالا، بین نرخ کارخانه‌ای و بازار آن، اختلافی میلیونی به چشم می‌آید.
رشد 32 درصدی سمند
تولید ۵۸ هزار و ۱۴۰ دستگاه سمند، اگرچه رشد ۳۲ درصدی این خودرو را درپی‌داشته است، اما به گفته کارشناسان، تیراژ سمند هنوز در حد قابل قبولی نبوده و به عنوان یک برند داخلی، تولید بیشتری از آن انتظار می‌رود.
تولید فقط 15 دستگاه بنز
هرچند مرسدس بنزهای ایران خودرو در کل تیراژ چندانی ندارند، اما با وجود همین تیراژ اندک نیز، تولید آنها طی شش ماه نخست امسال افت کرده است. آن‌طور که در آمار آمده، فقط ۱۵ دستگاه بنز در بازه زمانی موردنظر مونتاژ شده است که این موضوع از افت ۸۰ درصدی این میهمان آلمانی حکایت دارد.
البته از آن سو، دیگر مونتاژی ایران خودرو به نام «گرند ویتارا»، رشدی 63 درصدی را به خود می‌بیند.
ایران خودرو خراسان دو هزار و ۳۵۳دستگاه از این میهمان ژاپنی را در شش ماه ابتدایی امسال مونتاژ کرده است.
افت تولید زانتیا
سایپایی‌ها هنوز به طور رسمی زمان توقف تولید زانتیا را اعلام نکرده‌اند، اما با این حال آمار این فرانسوی در تولید شش ماهه، منفی شده است. زانتیا که قرارداد تولید آن در سایپا به پایان‌رسیده، چهار هزار و ۵۷۹ دستگاه طی شش ماه نخست امسال تولید داشته که این موضوع از افت ۲۲ درصدی زانتیا حکایت می کند. این در شرایطی است که «ریو» دیگر مونتاژی سایپا رشدی ۲۴ درصدی را به خود می‌بیند.
10 هزار و 414 دستگاه از این کره‌ای طی شش ماه نخست امسال به مونتاژ رسیده است.اما سری هم به پرتیراژترین محصول خودروسازی ایران بزنیم.پراید که پرفروش‌ترین محصول بازار خودرو کشور نیز هست، با در نظر گرفتن رقم تولید آن در پارس خودرو، 289 هزار و 94 دستگاه تولید طی شش ماه ابتدایی امسال داشته است. این آمار از رشد 4/15 درصدی تولید پراید نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. سهم سایپا از تولید پراید، حدود 137 هزار دستگاه و سهم پارس خودرو نیز 126 هزار و 598 دستگاه بوده است. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، این خودرو شش سال دیگر از رده تولید خارج خواهد شد.
تیراژ اندک تیبا
بنا به اعلام مسوولان سایپا، اواخر مهرماه جاری تحویل «تیبا» به بیش از 12 هزار ثبت‌نام‌کننده این خودرو، آغاز خواهد شد، حال آنکه در نیمه ابتدایی امسال تنها 157 دستگاه از این محصول به تولید رسیده است.
این خودرو حدود دو سال پیش به عنوان برند ملی سایپا رونمایی شد و بیش از ۱۲ هزار نفر برای خرید آن ثبت نام کردند، اما به درازا کشیدن ساخت کارخانه سایپای کاشان (محل تولید تیبا)، تولید و عرضه این خودرو را به تاخیر انداخت.
افت دو دیفرانسیل‌ها و رشد مگان
در میان محصولات پارس خودرو، دو دیفرانسیل‌ها و نیسان پیکاپ با افت تولید طی نیمه نخست امسال مواجه شدند. طبق آمار، پارس خودرو تنها ۳۵۴ دستگاه از خودروهای دو دیفرانسیل مانند نیسان رونیز را مونتاژ کرده، که این موضوع افت ۴۲ درصدی این نوع خودروها را در پی داشته است.
تولید یک هزار و 796 دستگاه نیسان پیکاپ نیز سبب شده که این محصول در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته 15 درصد افت کند. کاهش تولید این دو در شرایطی است که ماکسیما و مگان پارس خودرو رشد تولید را به خود می بینند، به نحوی که مگان با آماری حدود سه هزار و 300 دستگاهی، 83 درصد رشد را تجربه کرده است. ماکسیما نیز که یک هزار و 414 دستگاه در شش ماه نخست امسال تولید داشته، 10 درصد رشد را به خود می‌بیند.ظاهرا با محدودیت ورود خودروهای خارجی به کشور، بازار ماکسیما گرمتر از گذشته شده است.
تینا و قشقایی تولید نشدند
اگرچه نام دو ژاپنی دیگر به نام‌های «تینا» و «قشقایی» نیز در آمار تولید خودروهای داخلی قید شده، اما این دو طی نیمه نخست امسال حتی یک دستگاه نیز تولید نداشته‌اند. این دو برند نیسان، هم‌اکنون توسط پارس خودرو وارد می شوند و این شرکت قرار است آنها را در داخل نیز به مونتاژ برساند.
تجاری‌ها هم رشد کردند
اما نگاهی نیز به آمار تولید خودروسازان تجاری کشور بیندازیم، خودروسازانی که اگرچه در مجموع با رشد تولید روبه‌رو شده‌اند، ولی تیراژ بسیار پایینی دارند.
طبق آمار سازمان گسترش، در مجموع ۳۳ هزار و ۶۷۷ دستگاه انواع خودرو تجاری طی شش ماه ابتدایی امسال توسط خودروسازان نیمه دولتی به تولید رسیده که این موضوع از رشد ۲۹ درصدی آنها حکایت دارد.این تیراژ پایین در شرایطی است که مسوولان اعلام کرده‌اند ناوگان فرسوده خودروهای تجاری را با خودروهای وارداتی نوسازی خواهند کرد.
در آمار شش ماهه، ایران خودرودیزل با تولید پنج هزار و 317 دستگاه انواع محصولات تجاری، سه درصد افت را در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته تجربه کرده است. کامیون و اتوبوس این شرکت افتی به ترتیب 13و20درصدی را به خود می بینند، اما تولید کشنده این شرکت، 68 درصد رشد را تجربه کرده است.
ایران خودرودیزل همچنین یک‌هزارو۲۵۸ دستگاه مینی بوس را نیز در نیمه ابتدایی سال‌جاری به تولید رسانده است.
از ایران خودرودیزل که بگذریم، بد نیست سری هم به زیرمجموعه های تجاری ساز سایپا بزنیم.
در این بین، سایپادیزل که کشنده، کامیون و کامیونت تولید می‌کند، در کل تیراژی سه هزار و ۱۶۹ دستگاهی در نیمه نخست امسال داشته که این آمار، متضمن رشد ۱۳۵ درصدی این شرکت شده است.همچنین زامیاد، نیز تا پایان شهریور امسال ۲۵ هزار و ۱۹۱ دستگاه محصول را تولید کرده و به رشدی ۳۱ درصدی دست یافته است.
«وانت نیسان» به تنهایی 24 هزار و 599 دستگاه از این آمار را به خود اختصاص داده و مابقی تولید این شرکت نیز به کامیون، کامیونت، مینی‌بوس و اتوبوس، اختصاص دارد.
زامیاد البته طی شش ماه نخست امسال حتی یک دستگاه اتوبوس را نیز به تولید نرسانده است.آمار تولید کامیونت این شرکت نیز از شش دستگاه تجاوز نمی‌کند.