سایت محصولات تشریفاتی ایران‌خودرو افتتاح شد

گروه خودرو- سایت ایران‌خودرو مازندران روز گذشته با حضور برخی مسوولان کشور رسما افتتاح شد.

در این مراسم که معاون اول رییس‌جمهور، وزیر صنایع و رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع حضور داشتند، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو با اشاره به مشکلات احداث سایت گفت: سایت مازندران ظرفیت تولید ۱۵ هزار دستگاه سمند سریر را در سال دارد. جواد نجم‌الدین با اشاره به اینکه سایت مازندران به مرکز تولید خودروهای تشریفاتی، سفارتی و آپشن تبدیل خواهد شد، تاکید کرد: فعلا سمند سریر که از موتور زانتیا بهره می‌برد در این سایت به تولید خواهد رسید.

وی در خصوص سرمایه‌گذاری صورت گرفته در سایت بابل گفت: ۱۵میلیارد تومان برای ساخت این سایت هزینه شده که ۵ میلیارد تومان آن از منابع جاری ایران‌خودرو و ۱۰ میلیارد باقیمانده نیز توسط بانک صنعت و معدن در قالب وام تامین شده است.

مدیر عامل ایران خودرو در ادامه با انتقاد از بوروکراسی استان مازندران و با تاکید بر لزوم حمایت مسوولان استان از سایت خودرو‌سازی، گفت: به ما قول دادند برای تسهیل حمل‌ونقل قطعات، به طول ۱۸ کیلومتر خطوط ریلی ایجاد کنند، اما این وعده هنوز عملی نشده و حمل و نقل زمینی باعث بروز مشکلات و آسیب قطعات بدنه ارسالی به سایت می‌شود.

براساس اظهارات نجم الدین با اتمام پروژه کارخانه بابل اشتغالزایی این سایت به صورت مستقیم به ۳۰۰ نفر و غیر مستقیم به سه هزار نفر خواهد رسید.

اظهارات مدیرعامل ایران‌خودرو در شرایطی است که پروژه احداث کارخانه خودروسازی در بابل، به سال ۸۵ و در جریان سفرهای استانی رییس‌جمهور مربوط می‌شود. این پروژه قرار بود با مشارکت ایران‌خودرو و بخش خصوصی انجام شود، اما انصراف سرمایه‌گذاران خصوصی، احداث کارخانه را به حالت تعلیق درآورد. در نهایت نیز با اصرار وزارت صنایع، ایران‌خودرو با کمک بانک صنعت و معدن مجددا پروژه را در سال ۸۸ به جریان انداخت.

آن‌طور که ایران‌خودرویی‌ها عنوان می‌کنند، این پروژه در اصل باید ظرف مدت ۱۸ ماه به بهره‌برداری می‌رسید، اما آنها توانسته‌اند ۵ماهه پروژه احداث سایت خودروسازی بابل را عملی کنند.

ما را از تحریم نترسانید

اما معاون اول رییس‌جمهور میهمان ویژه مراسم افتتاح سایت خودروسازی بابل نیز با اشاره به برداشتن ممنوعیت توسعه صنعتی در استان مازندران گفت: از این پس خودروسازان کشور باید به دنبال تحقیق و توسعه باشند تا بتوانیم حاصل دستاوردهای این صنعت را به دنیا صادر کنیم.

علی رحیمی همچنین به آمار تولید خودرو در ۵ سال اخیر نیز اشاره کرد و گفت: در این پنج سال ۵ میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید رسید، حال آنکه در طول ۴۵ سال، تنها پنج میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه خودرو به تولید رسیده است.

با توجه به اظهارات رحیمی، کل تولید خودروسازی ایران تاکنون، ۱۰میلیون و ۹۰۰هزار دستگاه است، این در حالی است که بنابر آمار پلیس، بیش از ۱۸میلیون دستگاه خودرو تا به امروز در کشور شماره‌گذاری شده است.

گفتنی است دولت‌های قبلی به خاطر حفظ طبیعت سبز و محیط‌زیست مازندران، توسعه صنعتی در این استان را ممنوع کرده بودند، با این حال به گفته کارشناسان هم‌اکنون با احداث کارخانه خودروسازی، محیط‌زیست بکر و سبز این استان که جاذبه گردشگری فراوان دارد تحت تاثیر منفی قرار خواهد گرفت.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه اظهارات خود با اشاره به تحریم‌های صورت گرفته علیه کشور، تاکید کرد: من تبلیغی را در یکی از رسانه‌های بیگانه دیدم که در آن ما را در تولید واشر خودرو نیز ناتوان نشان می‌دهد،

این در شرایطی است که باید به کشورهای تحریم‌کننده بگوییم که این ملت را نمی‌توان از تحریم‌ها ترساند.

وی ادامه داد: کل مبادلات ما با کشورهای اروپایی تحریم کننده، ۱۷ تا ۱۸میلیارد دلار است که تحریم‌ها سبب شده ۲۰۰هزار شغل در این کشورها از بین برود، اما ما ایجاد یک‌میلیون و ۱۰۰هزار شغل را در کشور پیش‌بینی کرده‌ایم.

مردم بخندند، گرانی نخواهیم داشت

معاون اول رییس‌جمهور همچنین گریزی نیز به بحث داغ هدفمندی یارانه‌ها زد و تاکید کرد: مردم به توطئه‌ها و چهره مایوس دشمنان بخندند، چرا که ما افزایش قیمت کالاها را نخواهیم داشت.

رحیمی افزود: من تاکید می‌کنم که هیچ‌چیز در کشور گران نخواهد شد.

احداث سایت سایپا در ساری

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود به مردم ساری نیز قول احداث سایت خودروسازی در این شهرستان را داد و گفت: آقای وزیر صنایع کمک کند تا مردم ساری نیز صاحب کارخانه خودروسازی شوند.

وی افزود: در آینده شاهد احداث کارخانه خودروسازی سایپا در ساری نیز خواهیم بود.

این گفته رحیمی در شرایطی است که ظاهرا اصرار نمایندگان ساری در مجلس شورای اسلامی، زمینه‌ساز احداث سایت خودروسازی در ساری شده است.