آغاز طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده از 20 شهریور

گروه خودرو - «تا پایان سال ۶۰ هزار تاکسی فرسوده در حال تردد در کشور نوسازی خواهند شد.» امیر رجبی، قائم‌مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد حمل‌و‌نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور روز گذشته با اعلام این خبر اظهار داشت: از سال ۸۵ تا کنون ۴۸ هزار و ۷۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده در کشور نوسازی شده‌اند که با نوسازی ۶۰ هزار تاکسی فرسوده تا پایان سال حجم خودروهای نوسازی شده به ۱۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.

اظهارات قائم مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد حمل‌و‌نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور مبنی بر نوسازی ۶۰ هزار تاکسی فرسوده تا پایان سال جاری در حالی است که این ستاد در مدت زمانی در حدود سه سال تنها موفق به نوسازی ۴۸ هزار تاکسی فرسوده شده است که این امر نشان‌دهنده کندی در روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده است، با این حال رجبی در نشست خبری روز گذشته از برطرف شدن مشکلات برای اجرای طرح نوسازی خبر داد و اظهار امیدواری کرد که در سال جاری تاکسی‌های جایگزین به متقاضیان تحویل داده شود.

به گفته رجبی، بر اساس برنامه‌های جدید ستاد حمل‌و‌نقل و مدیریت مصرف سوخت سعی دارد تا طرح کلید به کلید را به منظور نوسازی تاکسی‌های فرسوده در دستور کار خود قرار دهد تا به این طریق مالکان تاکسی‌های فرسوده را نسبت به نوسازی خودروهای خود ترغیب کنند.

از سوی دیگر، قائم‌مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد حمل‌و‌نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور در نشست خبری که در این ستاد برگزار شد، سن فرسودگی تاکسی را براساس مصوبه سال ۸۷، ۱۰ سال اعلام کرد و از منع تردد تاکسی‌های فرسوده خبر داد.

در نظر گرفتن سن ۱۰ سال برای تاکسی‌های فرسوده در حالی است که هم‌اکنون بیش از ۶۲ هزار تاکسی فرسوده در کشور در حال تردد هستند که از این تعداد تاکسی فرسوده نیز ۱۲ هزار دستگاه در تهران تردد می‌کنند.

تردد حجم بالای تاکسی‌های فرسوده در کشور در حالی است که قائم‌مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد حمل‌و‌نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور روز گذشته وعده نوسازی ۶۰ هزار تاکسی فرسوده در سال جاری خبر داد.

طرح کلید به کلید برای نوسازی

افزون بر این تاخیر در تحویل خودروهای جایگزین را می‌توان یکی از عمده مشکلات اجرای طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده دانست؛ چراکه مالکان تاکسی‌های فرسوده به دلیل تاخیر در زمان تحویل تاکسی جایگزین رغبتی برای حضور در این طرح از خود نشان ندهند.

قائم‌مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد حمل‌و‌نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور در پاسخ به این پرسش که برای برطرف کردن این مشکل چه اقداماتی صورت گرفته است، می‌گوید: سعی داریم تا تاکسی‌های جایگزین در کمترین زمان ممکن تحویل مالکان شود همچنین تلاش می‌کنیم تا طرح کلید را برای تاکسی‌های فرسوده در کشوراجرا کنیم.

رجبی در پاسخ به این پرسش که تاکسی‌های جایگزین چه زمان تحویل متقاضیان داده خواهد شد نیز اظهار داشت: تاکسی‌های فرسوده از نیمه دوم سال جاری جایگزین خواهند شد.

به گفته رجبی، تاکسی‌هایی که مشمول مرحله جدید جایگزینی تاکسی‌های فرسوده در سال ۸۹ هستند باید حتما دارای پلاک منطقه‌ای ایران با سریال «ت»، سن بالای ۱۰ سال یعنی مدل‌های ۱۳۷۸ به قبل و سند قطعی و پروانه تاکسی به نام مالک باشند.

قائم‌مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد حمل‌و‌نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور با اشاره به اینکه تاکسی‌هایی که مشمول طرح جایگزینی سال ۸۹ می شوند باید با موتور روشن وارد مراکز اسقاط شوند، گفت: ثبت‌نام طرح از روز شنبه ۲۰ شهریور ماه سال جاری آغاز می‌شود.

برنامه نوسازی ۶۰ هزار تاکسی فرسوده در حالی در دستور کار ستاد حمل‌و‌نقل و مدیریت مصرف سوخت قرار گرفته که طی سال‌های گذشته تامین تسهیلات بزرگ‌ترین مشکل برای اجرای طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده بوده است.

قائم‌مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد حمل‌و‌نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور در خصوص تسهیلات در نظر گرفته شده برای طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده اظهار داشت: برای اجرای این طرح در حدود ۶۰ تسهیلات در نظر گرفته شده که از این تعداد ۴۵ هزار فقره وام توسط بانک صادرات و ۱۵ هزار فقره وام توسط شرکت‌های تعاونی تاکسیرانی کشور تامین می‌شود.

وی در خصوص تسهیلات ارائه شده در این طرح گفت: بر اساس تمهیدات اندیشیده شده، تسهیلات این طرح بر اساس نوع خودرو و خودروی جایگزین وام‌های ۵۰، ۷۰ و یکصد میلیون ریالی با دوره بازپرداخت ۵ ساله و نرخ سود ۱۴ درصد خواهد بود.

با توجه به اظهارات قائم‌مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد حمل‌و‌نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور می‌توان گفت طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده در سال جاری بدون مشکل تسهیلات آغاز خواهد شد.

به گفته قائم‌مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد حمل‌و‌نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور علاوه بر تسهیلات بانکی ارزش گواهی اسقاط تاکسی‌های فرسوده نیز ۳۰ میلیون ریال محاسبه می‌شود تا به این طریق مالکان خودروهای فرسوده ملزم به پرداخت رقم بالایی با عنوان مابه‌التفاوت نباشند.

رجبی در ادامه افزود: نرخ متناسب با نوع خودرو فرسوده و نوع خودروی جایگزین تغییر می‌کند، اما برای مالکان آن دسته از تاکسی‌های فرسوده که نخواهند از تسهیلات استفاده کرده و خودرو جایگزین را به صورت نقدی دریافت کنند، سقف تسهیلات همان ۳۰ میلیون ریال در نظر گرفته می‌شود.

حضور وارداتی‌ها در طرح نوسازی

علاوه بر مشکل تسهیلات نبود تنوع در تاکسی‌های تولیدی در کشور را می‌توان از دیگر مشکلات اجرای طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده دانست، مشکلی که به گفته برخی مسوولان با ورود خودروهای وارداتی برطرف خواهد شد؛ اما تاکنون در این خصوص اقدام اساسی صورت نگرفته است با این حال روز گذشته رجبی خبر از ورود تاکسی‌های وارداتی به طرح نوسازی ناوگان فرسوده داد و در این خصوص گفت: در طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده سال ۸۹ علاوه بر محصولات ایران‌خودرو و سایپا، محصولات سایر شرکت‌ها مانند زاگرس‌خودرو و تعدادی از شرکت‌های خارجی مانند تویوتا نیز ارائه خواهد شد. قائم‌مقام معاونت نوسازی ناوگان ستاد حمل‌و‌نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور با اشاره به مذاکرات انجام شده با شرکت ایران‌خودرو گفت: شرکت ایران‌خودرو متعهد شده قیمت تاکسی جایگزین از قیمت سواری معادل آن در بازار ارزان‌تر باشد.

وی در خصوص پرداخت یارانه کیت و مخزن تاکسی‌ها نیز گفت: این یارانه تا پایان سال ۸۸ پرداخت می‌شد، اما در سال ۸۹ به تصویب نرسید و هم‌اکنون مالکان تاکسی‌های فرسوده باید هزینه کیت و مخزن را شخصا پرداخت کنند، اما با مذاکرات صورت گرفته قرار شده این هزینه معادل سال‌های گذشته از رانندگان دریافت شود.