خلاءهایی که باید پر شوند

گروه خودرو- اگرچه خودروسازان کشورمان سالانه بیش از ۳/۱ میلیون دستگاه انواع محصولات را تولید می‌کنند و به لحاظ اسمی، چند ده نوع تنوع داخلی در بازار خودرو ایران وجود دارد، اما کارشناسان معتقدند این بازار هنوز جوابگوی نیاز همه مشتریان نبوده و باید برخی خلاء‌های قیمتی آن را به واسطه تولید خودروهای جدید پر کرد. در حال حاضر، نگاهی به محدوده‌های قیمتی بازار خودرو کشور، از این نکته حکایت می‌کند که بیشترین تقاضا به محدوده زیر ۱۰ میلیون تومان مربوط بوده و پس از آن نیز، محدوده قیمتی ۱۳ تا ۱۸ میلیون تومان، بیشترین مشتریان را جذب خود کرده است.

این موضوع در شرایطی است که به گفته کارشناسان، نبود گزینه خرید خودرو در محدوده قیمتی ۹ تا ۱۳ میلیون تومان، یکی از جنبه‌های منفی بازار خودرو کشور به شمار می‌رود.

البته برخی محدوده‌های قیمتی دیگر مانند زیر ۱۰ میلیون تومان و ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان نیز یا از خودروهای باکیفیتی برخوردار نیستند یا تنوع مناسبی ندارند.در این زمینه بد نیست نگاهی به محدوده‌های قیمتی فعلی بازار خودرو کشور بیندازیم و در کنار آنها، خلاءهای قیمتی این بازار را نیز بررسی کنیم.

زیر هفت!

اگرچه روزگاری با وجود پیکان و رنو۵، محدوده قیمتی زیر هفت میلیون تومان، بسیار پرمشتری و جذاب بود، اما هم‌اکنون با توجه به حذف این دو از چرخه تولید، این محدوده قیمتی از رونق قبلی برخوردار نیست و در آن تنها می‌توان خودروهای «دست دوم» خرید و فروش کرد.

این موضوع در شرایطی است که به نظر می‌رسد قدرت خرید بسیاری از مشتریان ایرانی، در همین محدوده بوده و اگر خودرویی زیر هفت میلیون تومان در خودروسازی ایران به تولید می‌رسید، نیاز بسیاری از مشتریان داخلی نیز تامین می‌شد.

در این مورد ممکن است خودروسازان از پراید به عنوان خودرویی که تفاوت قیمت چندانی با محدوده قیمتی زیر هفت میلیون تومان ندارد، نام ببرند، اما منظور، تولید خودرویی با طراحی جدید و قیمتی زیر هفت میلیون تومان است، نه پراید که تکنولوژی آن به ۲۰ سال پیش مربوط می‌شود.

محدوده کم کیفیت

هرچند هم‌اکنون پراید با تیراژی سالانه حدودا ۵۰۰ هزار دستگاهی، با قیمتی هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی به فروش می‌رسد و تفاوت قیمت زیادی با محدوده زیر هفت میلیون تومان ندارد، اما این محصول از تکنولوژی و طراحی ۲۰ سال پیش برخوردار و کیفیت آن راضی‌کننده نیست.

پراید در حال حاضر سلطان بازار خودرو کشور به شمار می‌رود و بیش از هر خودرو دیگری در جاده‌ها و خیابان‌ها به چشم می‌آید، این در شرایطی است که طبق آمار سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، این محصول سایپا، رده‌های انتهایی جدول کیفیت خودروهای تولید داخل قرار دارد.

در کنار پراید، البته دو خودرو دیگر به نام‌های پژو روآ و MVM نیز وجود دارند که آنها نیز نتوانسته‌اند به نحوی شایسته، رضایت مشتریان ایرانی را فراهم کنند. پژو روآ مصرف سوخت بالایی دارد و از نظر کیفی نیز قابل تعریف نیست.

MVM نیز اگرچه کم‌مصرف و با‌کیفیت‌تر از پراید و روآ است، اما از تیراژ بالایی برخوردار نیست و کوچکی و نداشتن صندوق عقب نیز، از معایب آن به شمار می‌رود.

مسوولان وعده داده‌اند، خودرویی هشت میلیون تومانی نیز برای این محدوده قیمتی، طراحی و تولید خواهند کرد.

این محصول قرار است در ایران خودرو به تولید برسد.

خلاء بسیار مهم

شاید از دید خودروسازان ایرانی، تولید خودرویی زیر هفت میلیون تومان، که از کیفیت مناسبی نیز برخوردار باشد، ممکن به نظر نرسد، اما قطعا در محدوده قیمتی ۹ تا ۱۳ میلیون تومان، می‌توان خودرویی با کیفیت و مناسب ایرانی‌ها طراحی و تولید کرد.

در حال حاضر به جز MVM دنده اتومات که حضور بسیار کمرنگی دارد، محدوده قیمتی ۹ تا ۱۳ میلیون تومان بازار خودرو ایران، هیچ محصول دیگری را به خود نمی بیند.

این در شرایطی است که قدرت خرید بسیاری از مشتریان ایرانی، با این محدوده قیمتی جور در می‌آید.

هرچند قرار است «تیبا» امسال و «رانا» سال آینده، رونقی به این محدوده قیمتی داده و عضو آن شوند، اما به نظر می‌رسد این دو نیز به دلایلی نتوانند به نحوی شایسته، محدوده قیمتی موردنظر را پوشش دهند.

«رانا» قیمت پایه آن، ۱۱ میلیون تومان در نظر گرفته شده و با توجه به آنکه گفته شده اواخر سال بعد به تولید می‌رسد، به احتمال فراوان نرخ آن بیش از ۱۱ میلیون تومان در بازار خواهد شد.«تیبا» نیز قیمت پایه‌ای برابر با ۹ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان دارد که با توجه به تاخیر دو ساله در ورود آن به بازار، قیمت این خودرو نیز احتمالا فراتر از پیش‌بینی‌های صورت گرفته خواهد شد.

با این حساب ممکن است با ورود «تیبا» و «رانا»، تنها بخش گران تر محدوده قیمتی ۹ تا ۱۳ میلیون تومان، پوشش داده شود.

به نظر می‌رسد طراحی تولید خودرویی دیگر با کیفیتی نسبی و راضی‌کننده (با توجه به قیمت آن)، در این محدوده قیمتی لازم است.

کارشناسان معتقدند اگر برنامه طراحی و تولید خودرویی با قیمت نهایی ۱۰ تا ۵/۱۰ میلیون تومان، در دستور کار خودروسازان قرار گیرد، می‌توان تا حد زیادی نیاز مشتریان به محدوده قیمتی ۹ تا ۱۳ میلیون تومان را برطرف کرد.

در این مورد البته هیچ بعید نیست همان خودرویی که قیمت آن هشت میلیون تومان وعده داده شده، دست آخر میزبان محدوده قیمتی ۹ تا ۱۳ میلیون تومان شود!

۱۳ تا ۱۸ میلیونی‌ها

در محدوده قیمتی ۱۳ تا ۱۸ میلیون تومان بازار خودرو کشور، بیشترین تنوع به چشم می‌آید و این محدوده پس از زیر ۱۰ میلیون تومان‌ها، پرتقاضاترین به شمار می‌رود.

وجود خودروهایی مانند پژو ۴۰۵ و پارس و ۲۰۶، از قرق شدن این محدوده توسط پژویی‌ها حکایت دارد و این در حالی است که در این محدوده، پژو ۴۰۵ قدیمی، بیشترین تیراژ و فروش را داراست.

۴۰۵ در حال حاضر پرتیراژترین خودرو کشور پس از پراید به حساب می‌آید و به نوعی تبدیل به پیکان ایران خودرو شده است.

طراحی پژو ۴۰۵ متعلق به ۳۰ سال پیش است، اما با این وجود، ایرانی‌ها به دلیل تنوع کم، استقبال زیادی از این خودرو به عمل می‌آورند.

پارس نیز که به نوعی فیس‌لیفت ۴۰۵ به شمار می‌رود و محصول طراحی ایرانی‌ها است، اگرچه باکیفیت تر و زیباتر از ۴۰۵ است، اما در عوض چند میلیون تومان گران‌تر به فروش می‌رسد.

هر دو خودرو مصرف سوخت بالایی نیز دارند.

از آن سو، البته پژو نماینده‌ای باکیفیت به نام ۲۰۶ در محدوده قیمتی ۱۳ تا ۱۸ میلیون تومان دارد که این خودرو جزو بالانشینان جدول کیفیت خودروهای داخلی به حساب می‌آید.

پژو ۲۰۶ در دو مدل‌ هاچ‌بک و صندوق‌دار تولید می‌شود و قیمت آنها از ۱۴ میلیون تومان شروع می‌شود.

در این بین، یکی از مدل‌های ۲۰۶ به نام صندوق‌دار V۹، با نرخ ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، در محدوده قیمتی ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان بازار خودرو کشور قرار گرفته است.

این موضوع در شرایطی است که رنو و کیاموتورز نیز نمایندگانی کم‌تیراژ در محدوده قیمتی مورد نظر دارند.

تندر-۹۰، محصول معروف و پرحاشیه خودروسازی ایران، اگرچه باکیفیت‌ترین خودرو محدوده قیمتی ۱۳ تا ۱۸ میلیون تومان بازار کشور است، اما تیراژ مناسبی ندارد و شرایط پیش فروش برای آن مهیا نیست.

تندر البته در دو مدل E۱ و E۲ به فروش می‌رسد و تفاوت قیمتی حدودا سه میلیون تومانی میان این دو به چشم می‌آید.

دیگر عضو محدوده قیمتی ۱۳ تا ۱۸ میلیون تومان، ریو است که نام آن در بین ۱۰ خودرو برتر تولید داخل به چشم می‌آید.

این محصول کره‌ای از تیراژ بالایی برخوردار نبوده و چهره چندان جذابی ندارد.

محدوده‌های کم‌تنوع

وجود تنها دو خودرو در محدوده قیمتی ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان، نشان از تنوع بسیار اندک در این محدوده دارد.

ورنای دنده معمولی و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار اتومات، تنها اعضای این محدوده قیمتی به شمار می‌روند و اتفاقا هیچ کدام نیز از تیراژ بالایی برخوردار نیستند، اما به شهادت سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد، کیفیت مناسبی دارند.

پس از این محدوده، به محدوده قیمتی ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان برمی‌خوریم که در آن نیز تنوع بسیار کمی به چشم می‌آید.

ورنای دنده اتومات و آوانته دنده معمولی به همرا ه پارس ELX، تنها اعضای این محدوده قیمتی به شمار می‌روند.

در محدوده ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان نیز تنها با دو محصول داخلی روبه‌رو هستیم.

اول زانتیا که دو سه ماه دیگر از سایپا خداحافظی و تولید آن متوقف خواهد شد و دوم نیز آوانته اتومات که تیراژی بسیار پایین دارد.

آخرین محدوده قیمتی برای خودروهای داخلی نیز ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان است که در آن سه محصول مونتاژی و بسیار کم‌تیراژ به چشم می‌خورند.

نیسان رونیز که دیگر مانند چند سال پیش، مشتریان از آن استقبال نمی‌کنند، به همراه ماکسیمای پرمصرف و ویتارا، سه عضو این محدوده به شمار می‌روند.

آن طور که وعده داده شده، قرار است در آینده‌ای نه چندان دور، نیسان قشقایی و تینا نیز به خط تولید خودروسازی ایران اضافه شوند، که باید دید سرانجام در کدام محدوده قیمتی جای خواهند گرفت؟