تصویب طرح تولید خودرو ارزان‌قیمت در ایران‌خودرو

تحویل تیبا از آبان ماه

گروه خودرو -زمانی که رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در مراسم افتتاح نمایشگاه خودرو مشهد خبر از تولید خودرو ارزان‌‌قیمت داد، بسیاری به یاد وعده‌های داده شده از سوی مسوولان پیشین این وعده را وعده‌ای تکراری که تاکنون جامه عمل به آن پوشانده نشده است تلقی کردند؛ هرچند مهندس هدایت این بار وعده نداد، بلکه خودروسازان را ملزم به تولید خودرو ارزان‌‌قیمت کرد، با این حال، خودروسازان با وجود بازار مناسب برای خودروهای ارزان‌‌قیمت تاکنون تمایلی برای تولید چنین خودروهایی از خود نشان نداده‌اند به طوری که طی چند سال گذشته بازار خودروهای ارزان‌قیمت کشور در قرق تنها خودروی ارزان‌قیمت یعنی پراید قرار داشت.

تاخیر چندساله در تولید خودروی ارزان‌قیمت در حالی است که ، روز گذشته رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در نشست خبری که در این سازمان برگزار شد، از تصویب طرح تولید خودرو ارزان‌قیمت در شرکت ایران‌خودرو خبر داد و گفت: تولید یک خودرو با قیمت زیر ۹ میلیون تومان در شرکت ایران‌خودرو تصویب شده است و باید برای ایجاد یک برند داخلی نیز در این زمینه تلاش شود.

از زمان اولین پیشنهاد شیرین تولید خودرو ارزان قیمت نزدیک به هشت سال می‌گذرد. هشت سالی که وعده‌های بسیاری برای تولید خودرو ارزان‌‌قیمت داده شد، اما هیچ کدام از وعده‌‌های داده شده تاکنون اجرایی نشد؛ اما خبر داده شده از سوی رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران این نوید را به وجود می‌آورد که خودروهای ارزان در راهند. به گفته هدایت، علاوه بر خودرو ارزان‌‌قیمت با رنج ۹ میلیون تومان خودرویی نیز با رنج قیمتی ۱۳تا ۱۷میلیون تومان نیز در ایران‌خودرو تولید خواهد شد.

مجید هدایت در این مراسم در حالی خبر از تولید خودرو ارزان‌‌قیمت داد که به گفته برخی کارشناسان طراحی و تولید خودرو ارزان با استانداردهای روز دنیا من جمله ترمز ضدقفل (ABS) و کیسه هوا (ایربگ) امکان‌پذیر نخواهد بود؛ اما رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با رد مجهز نبودن خودرو ارزان به سیستم‌های ایمنی روز دنیا در این خصوص گفت: فرمان هیدرولیک، سیستم پیشران مناسب، سوخت کم و سیستم‌های ایمنی و ترمز ضدقفل جزو استانداردهای هر خودرو محسوب می‌شود که باید در مورد خودروی ارزان‌‌قیمت نیز لحاظ شود. هدایت با بیان اینکه تعریف خودروی ارزان در دنیا هم اکنون مشخص است، تاکید کرد: قیمت خودرو ارزان به طور معمول زیر ۹ میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

معرفی ۱۷ محصول جدید از سوی سایپا

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همچنین با اشاره به تشکیل جلسه ایدرو با هیات‌مدیره سایپا در هفته جاری عنوان کرد: علاوه بر ایران‌خودرو گروه سایپا نیز ۱۷ نوع محصول جدید را برای تولید پیشنهاد داده که باید از میان محصولات پیشنهادی تعدادی را برای سا‌ل‌های‌ آینده انتخاب کند. وی با تاکید بر دستیابی قدرت طراحی خودرو در کشور کمتر از چهار تا پنج سال گفت: با وجود توانمندی‌های بسیار در این بخش تاکنون مدیریت مناسبی صورت نگرفته است. رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در ادامه با اشاره به استراتژی توسعه صنعتی خودرو تاکید کرد: باید ۳ یا ۴ پلت‌فرم که روی هر کدام از آنها ۵ یا ۶ نوع خودرو تولید می‌شود، در داخل طراحی شود.

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع در ادامه با تاکید بر همکاری بخش‌خصوصی در تولید پلت‌فرم‌های جدید خودرو خاطرنشان کرد: سازمان گسترش آمادگی خود را برای همکاری بخش خصوصی با کمک خودروسازان برای طراحی و تولید پلت‌فرم‌های جدید اعلام کرده و حمایت‌های لازم را به عمل می‌آورد.

تیبا آبان تحویل می‌شود

نامشخص بودن وضعیت تولید رانا و زمان تحویل تیبا از دیگر موارد مطرح شده در این نشست خبری بود. رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در خصوص وضعیت این دو خودرو نیز گفت: تحویل تیبا به عنوان خودرو ملی سایپا از آبان ماه آغاز خواهد شد و تعهد این شرکت در قبال مشتریان که کمتر از ۱۰ هزار دستگاه است، طی امسال و سال آینده عملی خواهد شد. وی در ادامه اظهار داشت: تولید رانا در هیات‌مدیره ایران‌خودرو به تصویب رسیده است و ‌ بودجه لازم برای تولید این خودرو مصوب شده است.

وزارت صنایع تکلیف تندر را مشخص می‌کند

رییس هیات عامل ایدرو همچنین درباره پروژه تندر۹۰ گفت:‌ به زودی از سوی وزارت صنایع و معادن درباره سطوح تمرکز تولید این خودرو تصمیم‌گیری خواهد شد. در این خصوص باید بین طرف ایرانی و فرانسوی مشارکت برد-برد ایجاد شود.

وی همچنین با انتقاد از شرکت رنو گفت:‌ این شرکت با وجود همه امکانات در اختیار هنوز نتوانسته تولید تندر۹۰ را در ایران از سالی ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دستگاه بیشتر کند. از سوی دیگر یکی از شرکت‌های فرانسوی نیز از زمان حضورش در ایران سالانه یک میلیارد یورو محصول به کشورمان صادر کرده، اما دریغ از یک یورو سرمایه‌گذاری! که این برای توسعه صنعت خودرو ایران مناسب نیست.

صنعت خودرو موجب تحرک ۱۰۰ صنعت می‌شود

رییس سازمان گسترش در پاسخ به سوالی در خصوص دلیل گرایش شرکت‌های خودروساز به واردات خودرو به صورت CBU نیز گفت: بر اساس قانون ارتقای کیفیت خودرو در افق ۱۴۰۴ باید ۵۰ درصد تولید خودرو کشور با استفاده از برندهای خارجی انجام شود. وی افزود: این خودروها باید طی مراحلی، ساخت داخل شوند و حتی بخشی از آنها نیز از کشور صادر شود.

یکی از انتقاداتی که همواره از سوی صنعتگران به سازمان گسترش و وزارت صنایع صورت می‌گیرد، انتقاد بی‌رویه از صنعت خودروسازی با وجود بی‌کیفیت بودن محصولات داخلی نسبت به سایر صنایع است. هدایت در خصوص این انتقادات اظهار داشت: صنعت خودرو باعث تحرک بیش از ۱۰۰ صنعت دیگر در تمام دنیا می‌شود و به همین دلیل، باید در خصوص این صنعت تدبیر صورت گیرد که شامل حمایت و تنبیه می‌شود. وی تصریح کرد: سیستم‌های مختلفی در جهت ضربه زدن به صنعت خودرو اقدام می‌کنند که باید در جهت مقابله با آنها تدبیر درستی اتخاذ شود.