اشباع بازار خودرو چین

مونا مشهدی رجبی- بازار کشور چین یکی از بازارهای بسیار پررونق در دنیا به شمار می‌رود و در سال‌های بحران اقتصادی بسیاری از شرکت‌های خودروسازی جهان را از خطر ورشکستگی نجات داد. این در شرایطی است که با گذشت بیش از دو سال از آغاز بحران اقتصادی به نظر می‌رسد این بازار نیز به تدریج در حال اشباع شدن است.

تغییر برآورد خودروسازان

در ماه‌های اخیر نرخ رشد فروش خودرو در این کشور سیر نزولی داشته و به همین دلیل اغلب شرکت‌های خودروسازی، برآورد خود را در مورد فروش خودرو در سال ۲۰۱۰ میلادی تغییر داده‌اند.

در این بین، شرکت خودروسازی BYD چین که بزرگ‌ترین خودروساز داخلی این کشور است، برآورد خود را در مورد فروش خودرو در بازار داخلی، ۲۵ درصد کاهش داد.

مدیرعامل این شرکت در سخنرانی اخیر خود اعلام کرد در سال ۲۰۱۰ میلادی، ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی BYD به بازار چین عرضه خواهد کرد. این شرکت در ابتدای سال ۲۰۱۰ میلادی پیش‌بینی کرده بود ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در بازار داخل بفروشد.

«وان جینگ»، یکی از مقامات ارشد شرکت خودروسازی BYD، در این مورد گفت: در سال گذشته تقاضای خودرو در چین ۴۶ درصد نسبت به سال قبل رشد کرد و همین مساله سبب شد تا شرکت‌های خودروسازی به این بازار هجوم بیاورند.

وی ادامه داد: در سال گذشته فروش ما در بازار داخلی کشور، ۱۴۲ درصد رشد کرد؛ ولی با توجه به وضعیت بازار در سال جاری، انتظار نداریم نرخ رشد فروش نسبت به سال قبل، بیش از ۴۰ درصد باشد.

اظهارات وی در شرایطی است که دیگر شرکت‌های خودروسازی فعال در چین نیز آمارهایی در مورد کاهش نرخ رشد فروش خود در نیمه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ارائه دادند.

شرکت خودروسازی نیسان در گزارش اخیر خود اعلام کرد نرخ رشد فروش تولیداتش در بازار چین نسبت به سال قبل، ۱۰ درصد کاهش یافته است.

در نیمه اول سال قبل فروش تولیدات نیسان در چین ۵۰ درصد رشد کرد؛ اما در نیمه اول امسال نرخ رشد فروش تولیدات نیسان در چین برابر با ۴۰ درصد بوده است. همچنین شرکت خودروسازی هیوندایی‌موتورز کره‌جنوبی و هوندا‌موتورز ژاپن نیز اخبار مشابهی در مورد فروش تولیدات خود در چین ارائه دادند که برخی از آنها تعطیلی کارخانه‌های خودروسازی در اثر اعتصاب کارگران چینی را عامل آن می‌دانستند، حال آنکه واقعیت این است که بازار چین هم اشباع شده و به تدریج از نرخ رشد فروش خودرو در آن کاسته خواهد شد.

هشداری که داده شده بود

«وانگ جانگ»، یکی از کارشناسان بازار خودرو در کشور چین می‌گوید: ما از ابتدای سال جاری میلادی به تمامی خودرسازان اعلام کرده بودیم که بازار خودرو در حال اشباع شدن است و سرمایه‌گذاری در این صنعت، دیگر سودآوری قبلی را به همراه ندارد. وی ادامه می‌دهد: بنابراین هم‌اکنون برای فروش خودرو به مصرف‌کنندگان چینی، باید همچون مصرف‌کنندگان کشورهای صنعتی، از مدل‌های تازه و خودروهای مجهز به امکانات بیشتر استفاده کرد. به گفته این کارشناس بازار خودرو چین، انتظار می‌رود عرضه خودروهای الکتریکی و هیبریدی، گامی بلند در جهت رشد فروش خودرو در چین باشد؛ زیرا این کشور پتانسیل زیادی برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید در صنعت خودروسازی دارد.

«وانگ‌جانگ» در عین حال تاکید می‌کند: البته ارائه خودروهای لوکس نیز موضوع دیگری است که می‌تواند باعث استقبال شمار زیادی از مردم این کشور شود.

به گفته وی، رشد اقتصادی کشور چین و تبدیل شدن آن به دومین اقتصاد دنیا، در کنار افزایش درآمد مردم، سبب شده تا تقاضا برای خودروها و تجهیزات لوکس در این کشور بیشتر شود.

این کارشناس می‌افزاید: به همین دلیل سه شرکت خودروسازی بی‌ام‌و، مرسدس بنز و آئودی آلمان اعلام کرده‌اند که صادرات تولیدات خود به بازار چین را افزایش خواهند داد.

همچنین سخنگوی بی‌ام‌و با اشاره به رشد تقاضا برای خودروهای لوکس در این کشور گفت: تا پنج سال گذشته هیچ یک از مشتریان در چین، درآمد لازم برای خرید خودروهای لوکس را نداشتند؛ ولی تحولات اقتصادی پنج سال گذشته سبب شد تا بر شمار افرادی که توان تامین هزینه لازم برای خرید خودروهای لوکس را دارند، افزوده شود.

به گفته وی، این فرصتی است که در اختیار شرکت‌های تولید‌کننده خودروهای لوکس قرار داده شده و بی‌ام‌و باید از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کند.

چینی‌ها هم دست به کار می‌شوند

اما شرکت خودروسازی BYD نیز برای اینکه بتواند درآمد خود را افزایش دهد، قراردادهای مختلفی با شرکت‌های تولید‌کننده خودروهای الکتریکی و هیبریدی امضا کرده است تا از این طریق فروش خود را افزایش دهد.

در نیمه اول سال جاری میلادی این شرکت ۴۸ دستگاه خودروی تمام الکتریکی به بازار چین وارد کرده که قیمت آنها بیش از ۲۲ هزار دلار آمریکا است.این اقدام شرکت BYD در حالی است که پرفروش‌ترین خودروی بنزینی این شرکت در بازار چین، با قیمت ۱۰ هزار دلار آمریکا مبادله می‌شود و قدرت موتور آن بیشتر از خودروی تمام الکتریکی عرضه شده است.

پیش‌بینی اشباع بازار، زود است

به هر حال، بازار چین و اقتصاد داخلی این کشور مهم‌ترین موضوع مورد بحث در تمامی محافل اقتصادی جهانی است.

مساله مهم در مورد اقتصاد چین تبدیل شدن آن به دومین اقتصاد بزرگ دنیا است و مساله مهم در مورد بازار خودروی آن نیز کاهش نرخ رشد فروش تمامی برندهای خودروسازی در ماه‌های گذشته، به حساب می‌آید.

«کیم وایت»، یکی از تحلیل‌گران اقتصاد چین در مرکز مطالعات اقتصادی آمریکا، معتقد است که برای پیش‌بینی آینده بازار خودرو در چین زود است.

وی می‌گوید: چین در حال گذر از یک اقتصاد در حال توسعه به یک اقتصاد صنعتی است و در این مسیر، تحولات زیادی در بخش‌های مختلف صنعت و بازار این کشور اتفاق می‌افتد.

این تحلیلگر تاکید می‌کند: بنابراین نمی توان با اطمینان گفت که عرضه خودروهای الکتریکی و هیبریدی یا حتی خودروهای لوکس، بازار چین را تحت تاثیر قرار خواهد داد.