فراخوان «هوو»

با توجه به ۱۶ هزار دستگاه هوویی که در کشور تردد می‌کنند، ایران خودرو دیزل برآوردی یک تا دو میلیارد تومانی را برای کنترل سیستم ایمنی هوو تخمین زده است گروه خودرو- ایران خودرو دیزل برای کنترل سیستم ایمنی «هوو»، فراخوان داد.

معاون کیفیت ایران خودرودیزل، با بیان این مطلب گفت: ما قصد داریم به منظور کنترل هرچه بیشتر سیستم ایمنی «هوو»، طرح فراخوان را برای این کامیون اجرا کنیم.

محمدرضا یونسیان ادامه داد:۲۵ نمایندگی ایران خودرودیزل از تاریخ ۲۰ مرداد امسال، پذیرای مالکان کامیون‌های هوو خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه طرح کنترل سیستم ایمنی هوو (فراخوان)، تا سی‌ام آذر ماه امسال ادامه خواهد داشت، تاکید کرد: ما شماره پلاک و شاسی تمام هووهای تحت تردد را به پلیس اعلام خواهیم کرد و پس از پایان طرح فراخوان، از تردد کامیون‌هایی که در طرح شرکت نکرده‌اند، جلوگیری خواهد شد.

هزینه‌ای میلیاردی برای فراخوان

فراخوان یا به قول ایران خودرودیزلی‌ها، کنترل سیستم ایمنی، فرقی نمی‌کند، به هر حال این شرکت هزینه‌ای حداقل یک و حداکثر دو میلیاردی را برای بسته شدن احتمالی پرونده هوو، کنار گذاشته است.

به گفته یونسیان، با توجه به ۱۶ هزار دستگاه هوویی که در کشور تردد می‌کنند، ایران خودرو دیزل برآوردی یک تا دو میلیارد تومانی را برای کنترل سیستم ایمنی هوو تخمین زده است.

معاون کیفی ایران خودرودیزل ادامه داد: در این طرح و بر اساس توصیه پلیس، کامیون‌های هوو به یک «تانک باد» ۲۰ لیتری مجهز خواهند شد.

وی افزود: هر کامیون هوویی که در این طرح شرکت کند، یک لیبل به شیشه آن چسبانده خواهد شد.

ماجرای هوو

اما داستان کامیون‌های هوو از آنجا آغاز شد که ایران خودرودیزل در زمان مدیریت مجیدشیخانی و با هدف کسب سهم بیشتری از بازار خودروهای تجاری کشور، محصولی را با نام «هوو» از شرکت چینی CNHTC، خریداری و میهمان جاده‌های ایران کرد.

در واقع ایران خودرودیزل قصد داشت با واردات هوو، کامیونی ارزان قیمت را در اختیار مشتریان قرار دهد، کامیونی که برای خرید آن تنها پنج میلیون تومان نیاز بود.

همین موضوع نیز سبب شد که بیشتر خریداران هوو را قشر کم درآمد و رانندگان جوان و کم تجربه تشکیل دهند؛ رانندگانی که به گفته مسوولان ایران خودرو دیزل، تغییراتی غیر فنی را در هوو انجام و ایمنی آن را مختل کرده‌اند.

اگرچه استقبال بسیار خوبی از هوو به عمل آمد و هم اکنون حدود ۱۶ هزار دستگاه از این کامیون در جاده‌های کشور تردد می‌کنند، اما رفته رفته پلیس راهور ناجا به دلیل تصادفاتی که هوو یک طرف آنها بود، به این کامیون، حساس و مقدمات موضع گیری‌های پلیس و ایران خودرو دیزل بر سر این میهمان چینی فراهم شد. پلیس اعتقاد داشت که هوو، کامیونی ناامن بوده و سیستم ترمز آن ایراد دارد.

البته ایران خودرودیزل نه آن زمان و نه هم‌اکنون که چهار سال از ورود هوو به ایران می‌گذرد، هیچ‌گاه زیر بار ناامن بودن هوو نرفته و کش و قوس میان این شرکت با پلیس، همچنان نیز البته به شکلی کمرنگ‌تر از گذشته ادامه دارد.

اصرار پلیس به خصوص شخص محمد رویانیان، رییس وقت راهور ناجا مبنی بر وجود ایراد فنی در سیستم ترمز هوو و ناامن بودن این کامیون، از یک سو و زیر بار نرفتن ایران خودرودیزل از سویی دیگر، حواشی زیادی برای هوو ایجاد و در نهایت ، با اعلام پلیس مبنی بر عدم شماره گذاری این کامیون چینی، واردات هوو ممنوع شد.

این در شرایطی است که به‌رغم این ممنوعیت، هنوز هم هرگاه تصادفی برای هوو رخ می‌دهد (چه این کامیون مقصر شناخته شود و چه نه)، زخم کهنه «هوو» سرباز می‌کند؛ هرچند که ظاهرا این بار با توجه به تصادفات اخیر این کامیون، ایران خودرودیزل قصد دارد به واسطه فراخوان، پرونده «هوو» را برای همیشه ببندد.

دلیل تصادفات هوو از دیدایران خودرودیزل

اینکه پلیس تا چه حد استدلال‌ها و دلایل ایران‌خودرودیزل را در مورد تصادفات هوو قبول دارد، مشخص نیست؛ اما به هر حال اهالی کیلومتر ۸ جاده ساوه، اعتقادی به ناامن بودن سیستم ترمز هوو نداشته و عوامل انسانی و جاده‌ای را در این زمینه مقصر می‌دانند.

معاون کیفی ایران خودرودیزل در این زمینه گفت: ما در جمع بندی‌های خود به این نتیجه رسیدیم که استفاده از تریلرهای غیراستاندارد، تعویض خودسرانه قطعات و عدم تسلط و آشنایی رانندگان به سیستم ایمنی هوو، اصلی‌ترین دلایل بروز تصادف‌های هوو است.

یونسیان تاکید کرد: ما در اقدامی‌ کارشناسی، ۸۸ دستگاه هوو را مورد بررسی قرار دادیم که مشخص شد از این بین تنها دو دستگاه، به تریلرهای استاندارد مجهز بوده‌اند.

وی همچنین در توضیح تصادف اخیر هوو در جاده رودهن که به کشته شدن چند نفر انجامید، گفت: به گفته شاهدان عینی، این هوو ۲۰ تن بار روغن داشته و با سرعتی بیش از ۱۰۰ کیلومتر در بخش حادثه خیز جاده رودهن، در حرکت بوده که با خارج شدن کنترل کامیون از دست راننده، آن تصادف شکل می‌گیرد.

شماره گذاری تریلرهای غیراستاندارد؟

ایران خودرودیزلی‌ها معتقدند چون خریداران هوو از قشر کم درآمد و کم‌تجربه رانندگان هستند، از تریلرهای غیراستاندارد استفاده می‌کنند و این موضوع یکی از دلایل اصلی تصادفات هوو به شمار می‌رود.

این موضوع در شرایطی است که باید پرسید اگر این تریلرها غیراستاندارد هستند، پس چرا نیروی انتظامی‌آنها را شماره گذاری می‌کند؟

یونسیان در این مورد با اشاره به اینکه ایران خودرودیزل پیگیر ماجرا است، گفت: ما هم این سوال را از پلیس پرسیدیم و قرار شد آنها در این مورد بررسی‌های لازم را انجام دهند.

رابطه مان با بنز عادی است

اما معاون کیفیت ایران خودرودیزل، در حاشیه نشست خبری خود، در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت فعلی رابطه ایران خودرو دیزل و بنز، گفت: فعلا که هیچ مشکل خاصی نداشته و روابط مان عادی است.یونسیان تاکید کرد: در حال حاضر روند تامین قطعات، عادی بوده و بنز قطعات لازم را اختیار ما و زیرمجموعه‌های شرکت قرار می‌دهد.