بخت بلند شاسی‌بلندها

گروه خودرو- سوارشان که می‌شوی، دلت می‌خواهد هر چه چراغ قرمز سر راه است را رد کنی و بی‌خیال دور و بری‌هایت، گاز بدهی! پشت فرمان‌شان، اطرافیانت کوچک به نظر می‌رسند و شاید کمی افت داشته باشد پشت سرشان بمانی و بزنی روی ترمز؛ به هر حال شاسی‌بلند سواری و جاده و هرچه در آن است را کوچک و مبهوت خود می‌بینی.

شاید ذائقه ایرانی‌ها به مردم آمریکای شمالی نزدیک شده یا شاید هم فقط برای کلاسش است؛ ولی هرچه هست، مشتریان ایرانی

چند سالی است که عجیب خریدار شاسی‌بلندها شده و میلشان به سمت این نوع خودروها چرخیده؛ خودروهای شاسی‌بلند به‌رغم آنکه در محدوده محصولات گران قیمت بازار قرار دارند، در این چند سال گذشته از اقبال بلندی نزد مشتریان داخلی برخوردار بوده و بازار مناسبی را برای خود دست و پا کرده‌اند.

این در شرایطی است که تا چند سال پیش‌، ایرانی‌ها بودند و تنها یک شاسی‌بلند به نام «پاترول». خودرویی که جزو اولین شاسی بلندهای شرکت نیسان‌موتورز ژاپن به حساب می‌آمد و در پارس‌خودرو به مونتاژ می‌رسید.

«پاترول» با جثه یغور و ابهتی که داشت، جای خود را به خوبی نزد مشتریان ایرانی باز کرد و مدت‌ها به عنوان تک شاسی‌بلند بازار خودرو ایران، در جاده‌های کشور به چشم می‌آمد.

این برند نیسان اگرچه هنوز هم میهمان جاده‌های کشور بوده و قابل رویت است، اما هم‌اکنون دیگر به تولید نمی‌رسد؛ چراکه حدود چهار سال پیش بنا به تشخیص سازمان حفاظت از محیط‌زیست از تولید بازماند؛ «پاترول»، مصرف سوخت زیاد و آلایندگی بالایی داشت و به همین دلیل از خط تولید پارس خودرو حذف و به خاطرات خودروسازی ایران پیوست.

شاسی‌بلندهایی که آمدند

چند سال پیش هر کس پشت فرمان پاترول رویت می‌شد حسابش از بقیه جدا و به قولی کلاس بالا به حساب می‌آمد، اما گذشت و گذشت تا کم‌کم پاترول قدیمی شد و از مد افتاد و شاسی بلندهای به روزتر و لوکس‌تری پا به بازار ایران گذاشتند و «پاترول»، دیگر تک شاسی‌بلند بازار خودرو کشور نبود.

از جمله اولین‌ شاسی‌بلندهایی که با ورودشان به ایران، تنوع تازه‌ای به بازار خودرو کشور بخشیدند، باید به «تویوتا پرادو» و «نیسان رونیز» اشاره کرد.

پارس‌خودرویی‌ها که پاترول را از دست داده بودند، این بار به سراغ محصول دیگری از نیسان با نام رونیز رفتند و با مونتاژ این برند ژاپنی، باز هم خاطرات پاترول را برای خود زنده کردند.

این شرکت اگرچه ابتدا با پاترول و سپس با رونیز، بازار خودروهای شاسی‌بلند کشور را به خود اختصاص داد، اما پس از پارس‌خودرو، شرکت‌های خصوصی نیز که متوجه تغییر تدریجی ذائقه قشر مرفه جامعه شده بودند، روی به واردات شاسی‌بلندها آورده و سرفصلی جدید را در باب واردات خودروهای خارجی ایجاد کردند. در این بین باید ابتدا به «پرادو» اشاره کنیم. این محصول لوکس چند سال پیش تویوتای ژاپن، جزو اولین‌ شاسی‌بلندهای وارداتی به کشور بود و استقبال قابل توجه از آن، راه را برای ورود دیگر خودروهای شاسی‌بلند دنیا باز کرد.

پرادو، البته هنوز هم جزو برندهای وارداتی به کشور است و مشتریان خاص خود را دارد. این خودرو هم‌اکنون در مدل ۲۰۱۰ با قیمت ۹۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

تویوتا البته هم‌اکنون از برند لوکس خود «لکسوس» نیز یک نماینده شاسی‌بلند با نام RX، در ایران دارد. این خودرو که پس از X۳، گران‌ترین شاسی‌بلند بازار خودرو ایران به شمار می‌رود، ۱۰۵ میلیون تومان قیمت دارد.

از B.M.W تا هیوندایی

اگرچه قیمت بالایی دارد؛ اما از میدان ونک به بالا، نسبتا زیاد به چشم می‌آید.

«ب‌ام‌و X۳» که ۱۲۰ میلیون تومان قیمت دارد، از لحاظ طراحی ظاهر، زیباتر از سایر شاسی‌بلندهای بازار خودرو ایران به نظر می‌آید.

در کنار X۳، مدل جدید هیوندایی با نام XI نیز از طراحی جالبی برخوردار است. این محصول که به تازگی وارد بازار ایران شده، با قیمت ۵۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

دیگر شاسی‌بلند هیوندایی؛ یعنی سانتافه نیز که جزو قدیمی‌های بازار جدید شاسی‌بلندها در ایران به شمار می‌رود، در مدل ۲۰۱۰، قیمتی برابر با ۵۶ میلیون تومان دارد. این میهمان کره‌ای البته با رقیبانی هموطن در بازار ایران دست و پنجه نرم می‌کند.

کیا سورنتو و کیا اسپورتیج، دو شاسی‌بلند کره‌ای هستند که از آنها نیز استقبال نسبتا خوبی از سوی ایرانی‌ها به عمل آمده است.

سورنتو که در زمره معروف‌ترین برندهای کیا قرار دارد، با قیمت ۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و اسپورتیج نیز که روزگاری صحبت از مونتاژ آن در سایپا بود، با قیمت ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

مورانوی ۸۸ میلیونی

مورانو با آن داستان عجیب و غریبش، هم‌اکنون یکی از شاسی‌بلندهای گران قیمت بازار خودرو ایران به حساب می‌آید.

این محصول نیسان‌موتورز که یکی دو سال پیش با ۱۱ میلیون تومان اختلاف قیمت در بازار ایران به فروش می‌رسید، هم‌اکنون در مدل ۲۰۱۰ نیز میهمان ایرانی‌ها شده و ۸۸ میلیون تومان قیمت دارد. این محصول را نیز باید در کنار X۳ و XI، جزو شاسی‌بلندهای خوش‌ترکیب بازار داخل به حساب آورد.

برخی معتقدند، لقب باکلاس‌ترین شاسی‌بلند حاضر در بازار ایران را باید به مورانو به خاطر ظاهر اسپرت مانندش اختصاص داد.

شاسی‌بلندی رو به فراموشی

نیسان رونیز را به نوعی باید در بازار شاسی‌بلندهای کشور صاحب حق آب و گل دانست. خودرویی که جزو قدیمی‌های این بازار به حساب می‌آید و هم‌اکنون در تیراژی بسیار اندک در پارس‌خودرو مونتاژ می‌شود. رونیز با توجه به وجود رقبایی گردن‌کلفت، بازارش به نسبت گذشته، سردشده و مشتریان کمتری را دارد و شاید به همین دلیل تیراژ مونتاژ رونیز در مقایسه با سال‌های گذشته پایین آمده و حضورش در خیابان‌های شهر کمرنگ‌تر شده است.

این خودرو در حال حاضر با قیمت ۳۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

ویتارای ایران خودرو

ایران‌‌خودرویی‌ها اوایل چندان اطمینانی به موفقیت آن نداشتند و ابتدا با واردات، ذائقه بازار را چشیدند تا اگر مطمئن شدند، قدم در راه پار‌س‌خودرو گذاشته و سوزوکی گراند ویتارا را مونتاژ کنند که اتفاقا بازار، روی خوش به سوزوکی نشان داد و یک ژاپنی دیگر به جمع مونتاژی‌های خودروسازان ایران پیوست. سوزوکی البته در حال حاضر بازار چندان خوبی ندارد. مدل دنده‌ای این خودرو ، ۳۶ میلیون تومان و نوع اتومات آن نیز ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. ویتارا، تنها شاسی بلند ایران‌خودرو محسوب می‌شود و هم‌اکنون در سایت مشهد این شرکت به مونتاژ می‌رسد. این خودرو تنها شاسی بلند حاضر در ایران است که همچنان کارت سوختش شارژ و از بنزین یارانه‌ای بهره می‌برد.