خبرگزاری فارس- عضو هیات‌مدیره اتحادیه صنایع بازیافت گفت: تاکنون حدود ۱۲۰ مرکز اسقاط خودروهای فرسوده در کشور ایجاد شده که به دلیل عدم تامین خوراک، تنها ۳۰ درصد ظرفیت این واحدها فعال است.

ابراهیم مناجاتی با بیان این مطلب اظهار داشت: از بین ۱۲۰ مرکز اسقاط موجود در کشور ۱۹ مرکز در تهران و بقیه در شهرستان‌ها ایجاد شده‌اند.

وی نیاز کشور را کمتر از تعداد مراکز اسقاط ایجاد شده عنوان کرد و گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت در آذر ماه سال ۸۴، در تهران باید فقط سه مرکز اسقاط خودروهای فرسوده ایجاد و در استان‌ها نیز بر اساس نیاز هر استان مجوز ایجاد چنین مراکزی صادر می‌شد.

وی تصریح کرد: با احتساب ۳۰ درصد ظرفیت فعال مراکز اسقاط می‌توان سالانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده را از رده خارج کرد.

وی با بیان اینکه سال گذشته تنها ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شد، ادامه داد: در حال حاضر برخی از مراکز اسقاط خودرو توانایی از رده خارج کردن سالانه ۴۰ هزار دستگاه خودرو را دارا هستند که تنها حدود ۲۰۰ دستگاه خودروی فرسوده به آنها ارائه می‌شود.

مناجاتی افزود: در هر یک از واحدهای اسقاط خودرو بین یک تا ۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و ظرفیت از رده خارج کردن خودروی فرسوده توسط هر یک از این واحدها روزانه بین ۱۰ تا ۱۴۰ دستگاه است.

به گفته وی در قبال صدور مجوز ایجاد واحدهای اسقاط خودروی فرسوده، سرمایه‌گذاران باید نسبت به ایجاد مرکز و خرید ماشین‌آلات اقدام کنند که در حال حاضر با توجه به تعداد کم خودروهای فرسوده که به واحدها ارائه می‌شود، ادامه کار برای سرمایه‌گذاران توجیه‌پذیر نیست.

مجری طرح بازیافت خودروهای فرسوده ادامه داد: برخی افراد با دریافت مجوز ایجاد واحد اسقاط خودروی فرسوده نسبت به خرید یک قطعه زمین و محفوظ کردن آن بدون انجام کارشناسی لازم اقدام کرده‌اند که این کار برای آنها هزینه بالایی نداشته و به این ترتیب اسقاط روزانه ۱۰ یا ۲۰ خودرو برای آنها صرفه اقتصادی دارد.