رونق به بازار خودرو آمریکا بازگشت

مونا مشهدی رجبی

در جریان بحران اقتصادی دو سال گذشته فروش خودرو در بازار آمریکا کاهش چشمگیری یافت و همین مساله سبب شد تا این کشور جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین بازار خودرو دنیا از دست بدهد و به رتبه دوم بعد از کشور چین تنزل یابد. پیش از بحران اقتصادی فروش خودرو در بازار آمریکا بیش از ۱۶ میلیون دستگاه در هر سال بود، اما در جریان بحران فروش خودرو به کمتر از ۱۰ میلیون دستگاه رسید. این در حالی است که در سال ۲۰۰۹ میلادی بیش از ۱۳ میلیون دستگاه خودرو در بازار چین فروخته شد و به این طریق این کشور توانست به بزرگترین بازار خودرو دنیا تبدیل شود. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلادی فروش خودرو در بازار چین از مرز ۱۶ میلیون دستگاه بگذرد تا این کشور همچنان صدرنشین بازار خودرو باشد.

بعد از کاهش فروش خودرو در آمریکا و ورشکسته شدن دو شرکت بزرگ جنرال‌موتورز و کرایسلر، دولت به حمایت از صنعت خودروسازی پرداخت و با ارائه کمک مالی به خودروسازان و اجرای طرح اسقاط خودرو زمینه را برای رشد فروش فراهم کرد.

این طرح‌ها که هزینه زیادی را به دولت آمریکا تحمیل کرد سبب شد تا به تدریج بازار خودرو این کشور از رکود خارج شده و رشد را از سر گیرد، به طوری که هم‌اکنون با گذشت بیش از دو سال از آغاز بحران اقتصادی جهان که ریشه در مشکلات اقتصادی آمریکا داشت و با گذشت بیش از یک سال از اجرای طرح‌های مختلف اقتصادی در آمریکا بازار خودرو این کشور از بحران خارج شده است.

آمارهای ارائه شده توسط خودروسازان حکایت از رشد بازار دارد و پیش‌بینی‌ها هم نویدبخش آینده‌ای روشن برای بازار خودرو آمریکا است، به طوری که بر اساس آمارهای اعلام شده شرکت‌های خودروسازی جنرال‌موتورز و فورد‌موتورز آمریکا در ماه‌های اخیر شاهد رشد فروش و درآمد خود بوده‌اند.

رشد فروش در جنرال‌موتورز موجب شد تا این شرکت طی سه ماه اول سال جاری و با گذشت بیش از سه سال زیان‌دهی بتواند ۸۰۰میلیون دلار سود اقتصادی بدست آورد طی این مدت فورد موتور نیز شاهد افزایش نرخ سودآوری خود بود.

علاوه بر دو شرکت فورد و جنرال‌موتورز خودروسازان آسیایی و اروپایی فعال در بازار آمریکا نیز طی این مدت شاهد رشد فروش و درآمد خود بودند و اغلب آنها پیش‌بینی می‌کنند تا سه سال آینده بتوانند شرایط قبل از بحران اقتصادی را تجربه کنند.

اتحادیه صنعت خودرو آمریکا در گزارش اخیر خود پیش‌بینی کرد تا انتهای سال جاری میلادی۱۲ میلیون دستگاه خودرو در آمریکا فروخته خواهد شد. در حالی‌که در گزارش‌های قبلی حداکثر شمار خودروهای فروخته شده در بازار آمریکا برابر با ۱۱ میلیون دستگاه پیش‌بینی شده بود. این اتحادیه با اشاره به رشد اقتصادی و افزایش تقاضا در بازار آمریکا پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۱۳ میلادی فروش خودرو در بزرگترین اقتصاد دنیا از مرز ۸/۱۷میلیون دستگاه بگذرد و رکوردی تازه را ثبت کند.

یان کونری، یکی از تحلیل‌گران بازار خودرو که در اتحادیه صنعت خودروسازی آمریکا مشغول به کار است، در مورد این گزارش می‌گوید: در سال ۲۰۰۹ میلادی ۴/۱۰ میلیون دستگاه خودرو در بازار آمریکا فروخته شد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا انتهای سال جاری فروش خودرو در این کشور به ۳/۱۲ میلیون دستگاه خواهد رسید. همچنین پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۱ میلادی ۱۵ میلیون دستگاه خودرو در آمریکا فروخته شود که این رقم در سال ۲۰۱۳ به مرز ۸/۱۷ میلیون دستگاه خواهد رسید.

با توجه به آمار مذکور تحلیل‌گران بازار خودرو انتظار دارند در سال ۲۰۱۵ میلادی شمار خودروهای فروخته شده در بازار آمریکا به ۵/۱۸میلیون دستگاه برسد. کونوری در مورد دلیل رشد بالای فروش تا پنج سال آینده می‌گوید: در سال‌های گذشته و در جریان بحران مالی ارائه وام خودرو در آمریکا کاهش پیدا کرد و نرخ وام‌دهی از ۶۸ درصد مبلغ خودرو به ۱۲درصد تقلیل یافت.

همین مساله سبب شد تا بودجه لازم برای خرید وجود نداشته باشد، ولی حال که به تدریج رشد وام خودرو آغاز شده است انتظار می‌رود فروش نیز افزایش یابد. از سوی دیگر، رکود موجب شده بود تا تقاضا برای خرید خودرو کاهش یابد به طوری که متقاضیان خودرو نیز خرید خود را به بعد از اتمام بحران و تثبیت بازار موکول کردند حال با توجه به اینکه شرایط فراهم شده این عده نیز در کنار دیگر خریداران وارد بازار خواهند شد که این امر رشد بازار را پی خواهد داشت.سومین مساله مهم این است که متوسط عمر خودروهای موجود در بازار آمریکا ۸/۹ سال است و این عمری است که معمولا برای از رده خارج کردن خودروهای کار مناسب است.

بنابراین انتظار می‌رود در بدبینانه‌ترین حالت مالکان این خودروها تا سال ۲۰۱۳ این خودروها را استفاده خواهند کرد و در آن سال خیل عظیمی از خریداران به سمت بازارها روانه می‌شوند تا خودروهای قدیمی خود را با خودروهای تازه‌ای تعویض کنند.

با توجه به این سه دلیل پیش‌بینی فروش ۸/۱۷ میلیون دستگاه خودرو تا سال ۲۰۱۳ میلادی معقول و درست است.

شاین مایک، یکی دیگر از تحلیل‌گران بازار خودرو با اشاره به تجربه بحران بازار خودرو در سال‌های گذشته می‌گوید: تجربه نشان می‌دهد هیچ بحرانی بیش از ۵ سال در بازار خودرو آمریکا باقی نمانده است، ولی با توجه به اینکه بحران کنونی بسیار شدیدتر و عمیق‌تر از بحران‌های اخیر بوده و هم‌اکنون نیز شرایط اقتصادی دنیا به خصوص اقتصادهای اروپایی بسیار بی‌ثبات است ما حداکثر زمان لازم برای خروج از بحران را ۶ سال پیش‌بینی کردیم و انتظار داریم از سال ۲۰۱۳ میلادی فروش خودرو در آمریکا به سطح پیش از بحران بازگردد.