فارس- رییس کارگروه تخصصی صنعت خودرو در سازمان گسترش با تشریح جزئیات دو سناریوی پیشنهادی جدید برای حل مشکلات پروژه تندر ۹۰ گفت: براساس طرح پیشنهادی، نقش رنو پارس در پروژه تندر کاهش می‌یابد و خودروسازان به طور مستقیم با رنو در ارتباط خواهند بود. محمدرضا روشنی‌مقدم با بیان این مطلب اظهار داشت: کارگروه تخصصی صنعت خودرو در سازمان گسترش بنا به دستور رییس سازمان گسترش و به منظور بررسی مشکلات و چالش‌های تولید تندر ۹۰ تشکیل شد تا راه‌های برون رفت از این موانع را بررسی و ارائه کند.

وی ادامه داد: بر همین اساس با حضور اعضای هیات‌مدیره ایرانی رنو پارس، مدیران سایپا، ایران خودرو و سازمان گسترش جلساتی تشکیل و با بررسی مشکلات کلیدی پروژه تندر ۹۰ دو سناریو جهت حل این مسائل پیشنهاد شد.

وی با بیان اینکه در یکی از سناریوهای پیشنهادی، بازنگری در مدل کسب و کار موجود بین رنو و طرف‌های ایرانی مطرح شد، گفت: در مدل فعلی شرکتی به نام رنو پارس با سرمایه‌گذاری مشترک طرف‌های ایرانی و فرانسوی به منظور تامین قطعات مجموعه کامل تندر۹۰، تامین قطعات یدکی، صادرات تندر۹۰، ارائه خدمات فنی و نظارت کیفی از سوی شرکت رنو به خودروسازان داخلی تشکیل شده است. وی تاکید کرد: در این مدل ارتباط مستقیمی بین خودروسازان داخلی و رنو وجود ندارد، بلکه خودروسازان از طریق رنو پارس با شرکت رنو در ارتباط هستند.

رییس کارگروه تخصصی صنعت خودرو خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات کلیدی که باید در چارچوب سناریوی اول صورت گیرد، بازنگری در مدیریت زنجیره ساخت داخل در شرکت رنو پارس است، به گونه‌ای که این مدیریت بتواند قطعات را به طور اقتصادی ساخت داخل کند. وی افزود: در حال حاضر اکثر قطعاتی که ساخت داخل شده با افزایش قیمت در مقایسه با خرید از خارج رو به رو است و در واقع ساخت داخل کردن قطعات، افزایش هزینه‌های تولید را به همراه داشته است. روشنی‌مقدم در توضیح سومین اقدام کلیدی که باید در چارچوب سناریوی اول صورت گیرد، اظهار داشت: بازنگری در نقش نظارتی طرف‌های ایرانی در شرکت رنو پارس سومین اقدام کلیدی محسوب می‌شود که در این زمینه، طرف ایرانی باید نقش نظارتی پررنگتری داشته باشد، به گونه‌ای که اطمینان لازم در خصوص اقتصادی کردن تولید، به کارگیری روش‌های مناسب برای قیمت‌گذاری کالاها، تعامل صحیح با قطعه‌سازان و اعمال سیاست‌‌ها در زمینه تامین قطعات ایجاد شود.

رییس کارگروه تخصصی خودرو در ادامه در توضیح دومین سناریوی پیشنهادی برای حل مشکلات پروژه تندر گفت: در مدل تجاری جدید رابطه بین خودروسازان و شرکت رنو به یک رابطه مستقیم تبدیل خواهد شد و در نقش رنو پارس تجدید نظر می‌شود. وی افزود: به این ترتیب بازنگری در نقش، وظایف و مسوولیت‌های رنو پارس صورت خواهد گرفت، فعالیت‌های این شرکت تقلیل می‌یابد و رنو پارس بیشتر در حوزه مسائل کیفی و خدمات فنی متمرکز می‌شود.