ایرنا- تدوام روند افزایش تولید خودرو سهم مالکیت این وسیله را در کشور افزایش داده به‌طوری که هم‌اکنون به ازای هر هزار نفر بیش از ۱۲۰ دستگاه خودرو در ایران وجود دارد. بر اساس این گزارش خودروسازان داخلی در پایان سال گذشته بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کردند تا کشورمان رتبه نخست تولید خودروهای سواری و تجاری را در منطقه به خود اختصاص دهد.

این در حالی است که در سال ۸۷، یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو تجاری و سواری در کشور تولید شد که در مقایسه با میزان تولید آن در سال ۸۸ رشد تولید خودرو کشورمان در پایان سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

با بررسی‌های انجام شده در زمان حاضر به ازای هر هزار نفر ۱۰۹ نفر در جهان مالک خودروی سواری هستند در حالی که سرانه مالکیت خودروی سواری در کشورهای پیشرفته نظیر ژاپن، آمریکا، فرانسه و انگلستان و... بیش از ۴۰۰ دستگاه به ازای هر هزار نفر افزایش یافته است.

بحران اقتصادی در جهان به خصوص در برخی کشورهای بزرگ خودروسازی جهان و عدم تمایل خرید به دلیل کمبود نقدینگی، سبب شد در سال ۲۰۰۸ تولید خودروهای سواری در جهان کاهش یابد به‌طوری که در پایان این سال در مجموع ۵۲ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۲۰۶ دستگاه خودروی سواری در جهان تولید شد در حالی که این رقم در ایران به بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه رسید.

تداوم بحران یادشده و کمبود نقدینگی در برخی کشورهای جهان در کاهش تولید خودرو سواری تاثیر گذاشت، به طوری که در پایان سال ۲۰۰۹ در مجموع میزان تولید خودرو سواری در جهان به کمتر از ۵۲ میلیون دستگاه کاهش یافت.

این در حالی است که براساس آمارهای موجود تولید خودرو سواری در جهان در سال ۲۰۰۷ به ۵۳ میلیون و ۴۹ هزار و ۳۹۱ دستگاه، در سال ۲۰۰۶ به ۴۹ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۵۷۸دستگاه و در سال ۲۰۰۵ تولید خودروهای سواری در جهان بیش از ۴۶ میلیون دستگاه بوده است.

با کاهش روند تولید خودرو در برخی از کشورها، تعدادی از کمپانی‌های بزرگ خودروسازی به‌علت کاهش خریدار در بازارهای جهانی قیمت خودروهای خود را تا ۴۰ درصد کاهش دادند ضمن آنکه تسهیلات خوبی را برای تشویق خریداران در نظر گرفتند. از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ روند تولید خودرو سواری در جهان روبه رشد بوده است اما از سال ۲۰۰۷ تولید آن در بین کشورهای بزرگ جهان به علت بحران اقتصاد جهانی روند نزولی پیدا کرده است. وزیر صنایع و معادن در بازدید اخیر خود از یکی از تعمیرگاه‌های خودروهای سواری گفت: با تلاش مدیران و صنعتگران حوزه صنایع خودروسازی کشور، هم‌اکنون میزان تولید خودرو در کشور به روزانه بین چهار هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار دستگاه رسیده است. علی‌اکبر محرابیان تاکید کرد: خودروسازان داخلی و قطعه سازان در تولید محصولات خود به کیفیت خودروهای تولید داخل توجه کنند تا خریداران ایرانی از خرید خودرو سواری متضرر نشوند.

براساس آمارهای موجود در پایان سال گذشته در مجموع ۶۹۲ هزار و ۱۱۱ دستگاه خودرو سواری و تجاری در گروه صنعتی ایران خودرو تولید شد که از این میزان ۶۸۰ هزار و هشت دستگاه به خودروهای سواری و ۱۲ هزار و ۱۰۳ دستگاه به خودروهای تجاری شرکت ایران خودرو دیزل اختصاص داشت. همچنین در پایان سال ۸۸ در گروه خودروسازی سایپا ۶۶۲ هزار و ۳۳۴ دستگاه انواع خودرو سواری و تجاری تولید شد که سهم شرکت سایپا از تولید سواری پراید، زانتیا، ریو و مینیاتور ۳۲۸ هزار و ۲۲۲ دستگاه بوده است.

در پایان سال گذشته شرکت پارس خودرو موفق شد ۲۸۳ هزار و ۵۷۹ دستگاه خودرو سواری و دو دیفرانسیل تولید کند و در شرکت زامیاد نیز در مجموع ۴۶ هزار و ۴۱۸ دستگاه انواع کامیون، وانت، مینی بوس و اتوبوس تولید شد.

همچنین در پایان سال گذشته شرکت سایپادیزل از شرکت‌های زیرمجموعه سایپا در مجموع چهار هزار و ۲۴۳ دستگاه انواع کشنده، کامیونت، کامیون، مینی بوس و میدی باس تولید کرد.

براساس آمار گروه خودروسازی سایپا خودرو سواری پراید در سال گذشته با ۵۴۴ هزار و ۱۵۹ دستگاه تولید در راس خودروهای سواری کشور قرار گرفت و پس از آن پژو ۴۰۵ با ۱۷۴ هزار و ۵۹۶ دستگاه رده دوم را به خود اختصاص داد.

در این رده بندی پژو ۲۰۶ با ۱۱۴ هزار و ۹۸۳ دستگاه تولید رده سوم، سمند با ۱۰۵ هزار و ۳۴۰ دستگاه و پژو پارس با ۱۰۲ هزار و ۴۰ دستگاه رده‌های بعدی تولید خودرو سواری کشور را به خود اختصاص دادند. براساس برنامه ریزی‌های انجام شده دو خودروساز بزرگ کشورمان در نظر دارند در سال جاری تولید خود را بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه افزایش دهند که در آن صورت در پایان سال ۸۹ شاهد تولید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری در کشور خواهیم بود.