روابط عمومی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران- آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از روند کیفیت خودروهای ساخت داخل نشان می‌دهد که کیفیت خودروهای سواری در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ به طور متوسط سالانه ۷/۶ درصد رشد داشته است. این گزارش همچنین بیانگر رشد متوسط سالانه به ترتیب برای گروه وانت ۶/۱۰ درصد، اتوبوس و مینی بوس ۹/۶ درصد و کامیون و کامیونت ۶/۷ درصد است.

امیرحسین قناتی - مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران - با بیان مطلب بالا درباره کاهش میزان آلایندگی خودروها گفت: آزمون‌های مرتبط روی خودروها از سال ۱۳۷۹ آغاز شد و تا پایان سال ۱۳۸۸ بیش از ۸ هزار خودرو نمونه توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مورد آزمون قرارگرفته‌اند و نتایج حاصل از آن نشان از کاهش در سرانه آلاینده منواکسید کربن از مقدار ۲۹/۱۵ گرم بر کیلومتر در سال ۱۳۷۸ به حدود ۹ گرم بر کیلومتر در سال ۱۳۸۱ و همچنین ۷ گرم بر کیلومتر در سال ۱۳۸۲، ۳۵/۱ گرم بر کیلومتر در سال ۱۳۸۴ و نهایتا ۱/۱ گرم در سال ۱۳۸۸ دارد.

وی افزود: همچنین کاهش سرانه آلاینده اکسید ازت و هیدرو کربن نسوخته (HC+NOX) خروجی از خودروها از مقدار ۳۸/۵ گرم بر کیلومتر برای هر خودرو تولیدی در سال ۱۳۷۸ به حدود ۲ گرم بر کیلومتر در سال ۱۳۸۲، ۵/۱ گرم بر کیلومتر در سال ۱۳۸۳، ۳۸/۰ گرم بر کیلومتر در سال ۱۳۸۴ و کمتر از ۳/۰ گرم بر کیلومتر در سال ۱۳۸۸ رسیده است که اگر این ارقام در حجم افزایشی تولیدات کشور اعمال شود، نشان می‌دهد که آلاینده‌های خروجی پس از اجرای این قوانین زیست محیطی در مجموع حدود ۷۵درصد کاسته شده‌اند.

به گفته قناتی در این حوزه همچنین اعمال مقررات موجب دستیابی بیش از ۸۵درصد خودروهای سنگین دیزلی به استانداردهای یورو ۲ و یورو ۳ شده است؛ ضمن آنکه تبعیت از استانداردهای آلایندگی موجب حذف سرب از بنزین، توقف تولید خودروهای آلاینده، اجرای استاندارد آلایندگی موتورسیکلت‌ها و پیگیری و نظارت مستمر بر وضعیت آلایندگی خودروهای تولیدی شده است.

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران خاطرنشان کرد: در این راستا با اعمال سیاست‌ها واستانداردهای مصوب درخصوص میزان مصرف سوخت، سرانه مصرف از ۸.۴ لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر درسال ۱۳۸۲ به ۵۷/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سال ۱۳۸۸ کاهش یافته است.