گروه خودرو - تنها چهار ماه تا انتهای سال مالی ۸۸ باقی است؛ اما هنوز خبری از پرداخت تسهیلات برای طرح نوسازی ناوگان باری کشور نیست. نامشخص بودن چگونگی پرداخت تسهیلات برای طرح نوسازی ناوگان باری در حالی است که در سال جاری و به منظور تسریع در روند نوسازی ناوگان باری کشور و بر اساس تصمیمات دولت، بانک مرکزی ملزم به تامین تسهیلات هزار میلیارد تومانی برای اجرای طرح مزبور شد؛ اما با نزدیک شدن به پایان سال جاری همچنان چگونگی پرداخت تسهیلات نامشخص است.

افزون بر اختصاص تسهیلات هزار میلیارد تومانی از سوی بانک مرکزی، وزارت نفت نیز در سال جاری مکلف به اختصاص ۲۳۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل یارانه سوخت برای نوسازی ناوگان باری کشور شد؛ اما این وزارتخانه نیز همانند بانک مرکزی تاکنون اقدامی در خصوص تخصیص تسهیلات مورد نظر صورت نداده است که این امر، کندی در روند نوسازی ناوگان باری کشور را به همراه داشته است.

از سوی دیگر، بر اساس آمار اعلام شده از سوی ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت در حال حاضر هشت هزار و ۸۵۷ دستگاه کامیون، هزار و ۳۴۱ دستگاه اتوبوس و هزار و ۳۸ دستگاه مینی‌بوس فرسوده در جاده‌های کشور در حال تردد هستند که نوسازی این تعداد خودرو فرسوده با توجه به قیمت‌ها بدون اختصاص تسهیلات امکان‌پذیر نخواهد بود.

افزون بر این، تاخیرات صورت گرفته برای تامین تسهیلات موجب شده تا وعده‌های داده شده از سوی ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت مبنی بر ممنوعیت تردد وسایل نقلیه عمومی با عمر بیش از ۳۵ سال نیز در سال جاری محقق نشود. این امر در حالی است که اواخر سال گذشته ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت وعده ممنوعیت تردد خودروهای عمومی با عمر بیش از ۳۵ سال را از ابتدای اردیبهشت ۸۸ را داده بود، اما کندی در روند اجرای طرح نوسازی موجب شد تا ممنوعیت تردد به بهمن ماه موکول شود و حال با توجه به اجرایی نشدن برنامه‌های نوسازی زمان ممنوعیت تردد این گونه وسایل نقیله نامشخص است.